
Consumul privat, exprimat prin volumul vânzărilor cu amănuntul, a crescut în ianuarie 2023 faţă de ianuarie 2022 cu aproape 6%, în accelerare puternică faţă de decembrie 2022, când creştea cu 3,6%, arată datele Institutului Naţional de Statistică (INS). Consumul privat este cea mai importantă ramură economică, care face circa 60% din PIB-ul României, pe partea de utilizare.
Datele sunt mai bune decât aşteptările analiştilor financiari, potrivit Ziarului Financiar. La final de 2022 şi început de 2023, economiştii, inclusiv analiştii Băncii Naţionale a României (BNR), au spus că avansul consumului va frâna puternic în 2023, ceea ce va aduce şi o frână bruscă în economie. Prognozele încă se pot adeveri şi consumul să încetinească, dar primele informaţii, din ianuarie 2023 arată că vânzările retailerilor au accelerat.
„Consumatorii români au buzunare adânci“, remarcă economiştii Erste, proprietarul BCR, într-o analiză succintă a datelor INS. „În cel mai recent sondaj ESI (european sentiment index – indicatorul de încredere a consumatorilor europeni), managerii din sectorul comerţului cu amănuntul au raportat o activitate comercială (vânzări) mai slabă în ultimele 3 luni, deşi componenta aşteptărilor s-a îmbunătăţit semnificativ“, mai notează economiştii Erste/BCR.
Salariile din mediul privat, care au crescut în 2022, au fost probabil principalul driver pentru consumul privat în ianuarie, este de părere Adrian Codirlaşu, vicepreşedintele CFA România. Faţă de decembrie aproape că s-a dublat rata anuală de creştere a consumului privat. Şi la începutul anului trecut consumul a fost un driver al creşterii economice.
Fii primul care comentează