Image 1
Image 2
Postare ( Sablon)

În învăţământul sătmărean sunt disponibile 138 de norme complete şi 133 de fracţiuni de normă

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Asculta acest articol

sedinta directoriMarţi, 9 septembrie, la sala mare a Consiliului Judeţean Satu Mare a avut loc o şedinţă organizată de Inspectoratul Şcolar Judeţean cu inspectorii, directorii şi directorii adjuncţi de instituţii de învăţământ.

Începem prin a remarca faptul că a fost prima şedinţă de acest fel la care a fost invitată presa, un semn de transparenţă din partea noii conduceri a inspectoratului şcolar. (Precedenţii şefi ai instituţiei au ţinut astfel de şedinţe cu uşile închise, ca şi când ar fi avut ceva de ascuns).

Instructaj de prevenire a incendiilor

După urările de bun venit adresate de inspectorul şcolar general Claudiu Mondici, un ofiţer din partea Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă a prezentat sintetic sarcinile conducerilor de şcoli în ceea ce priveşte apărarea contra incendiilor, măsurile obligatorii la nivel de şcoli şi planificarea exerciţiilor trimestriale de evacuare în caz de incendiu.

Prezentarea echipei de inspectori

Claudiu Mondici a prezentat toţi inspectorii şcolari, nominal şi cu atribuţiile care îi revin fiecăruia, începând cu inspectorii şcolari generali adjuncţi. La rostirea numelui, fiecare inspector s-a ridicat şi a salutat asistenţa.

Probleme curente

Şeful inspectoratului a prezentat în detaliu structura anului şcolar, după care a enunţat mai multe probleme curente de pe agenda conducerilor de şcoli.
Prima s-a referit la monitorizarea absenţelor şi sarcinile ce derivă de aici, respectiv centralizarea şi raportare absenţelor, precum şi înştiinţarea părinţilor acolo unde e cazul.
Evaluarea cadrelor didactice, acordarea de calificative, comunicarea acestora în scris şi acordarea unei perioade pentru contestaţii a fost următoarea problemă semnalată.
Şi mai pe scurt au fost trecute în revistă< numirea coordonatorilor de structuri, întocmirea fişei postului pentru noile cadre, autorizaţiile de funcţionare a şcolilor, rechizitele gratuite (în valoare de 385.000 lei pentru judeţ), banii pentru formare profesională sau cumpărare de cărţi (150 de euro pentru fiecare cadru didactic), primirea a încă 15 microbuze şcolare, sosirea a circa 90% dintre manualele şcolare.

Restricţii privind achiziţionarea de auxiliare didactice

Claudiu Mondici a insistat asupra unor restricţii privind achiziţionarea de auxiliare didactice. Concret, el a avertizat cadrele didactice să nu se implice în achiziţionarea de auxiliare didactice, această sarcină revenind exclusiv părinţilor.
Tot problema banilor s-a ridicat şi în cazul organizării unor concursuri şcolare. Astfel, inspectoratul nu se va implica în concursurile la care se încasează taxe.
A vorbit apoi despre ordinele de ministru privind metodologia şi calendarul examenului de bacalaureat, precum şi metodologia de admitere în învăţământul liceal şi în cel profesional.

Componenţa consiliilor de administraţie din şcoli

Un capitol asupra căruia inspectorul general a insistat a fost cel al componenţei consiliilor de administraţie din şcoli. În ultimii ani au fost numeroase controverse pe această temă în sistemul de învăţământ, îndeosebi la nivelul sindicatelor, întrucât vechea metodologie nu corespunde Legii educaţiei naţionale. Actualmente este elaborat un proiect de metodologie supus dezbaterii publice. Potrivit metodologiei, consiliul de administraţie este organul de conducere al unităţii de învăţământ. Claudiu Mondici a precizat numărul şi componenţa acestui consiliu, al cărui preşedinte este directorul unităţii, cu un număr variabil de membri (în funcţie de mărimea unităţii) cadre didactice, primar, părinţi. În şedinţele de consiliu participă, cu statut de observator, liderii sindicatelor reprezentative din unităţi, precum şi reprezentantul elevilor. Observatorii nu au drept de vot. Şeful ISJ a precizat că din consiliu nu pot face parte cadre didactice care au fost sancţionate în ultimii trei ani.
Alte probleme la care s-a referit vorbitorul sunt< pensionările anticipate (numai la sfârşit de an şcolar – 31 august), modificările de normă didactică, programul zilnic de lucru, comunicările pe forum (secretarele să consulte forumul de cel puţin trei ori pe zi), banii de salarii plus cei proveniţi din sentinţe vor fi primiţi în timp util prin rectificări de buget. În final, a nominalizat circa 15 şcoli care nu au solicitat mere pentru elevi.

Alte intervenţii

În continuare au luat cuvântul inspectoarele şcolare adjuncte. Astfel, Piroska Szasz a propus ca sistemul de învăţământ din judeţ să ridice ştacheta “un pic”, iar cadrele didactice să devină model prin comportare. La rândul său, Mariana Roman a făcut apel la colaborare pentru a avea un învăţământ de calitate, performant.
În intervenţia sa, inspectorul şcolar Călin Durla a atenţionat directorii să încadreze personalul didactic în şcoli, acolo unde este necesar (există 138 de norme complete neocupate şi alte 133 de fracţiuni de normă). În acest scop, este nevoie de organizări de concursuri conform legii. “Nu acordaţi avize persoanelor cu note sub 5 la concursuri”, a subliniat inspectorul. El a mai spus directorilor să le pretindă solicitanţilor CV şi participare la interviu. Despre pensionari a spus că trebuie să participe la şedinţe publice de repartizare.
În final a vorbit Ioan Viman, directorul Casei Corpului Didactic. El s-a referit la cursurile de formare şi perfecţionare organizate de CCD, la numirea responsabililor cu formarea continuă şi cu centrele de documentare şi informare (CDI) din şcoli, aplicarea unor chestionare de formare continuă şi cursul de formare metodişti (probleme asupra cărora vom reveni).

Postare ( Sablon)
Postare ( Sablon)

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns