Image 1
Image 2
Postare ( Sablon)

De la Selina la asfaltarea selenara – Mircea Man, ultimul drum

Sigla Informatia Zilei
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Asculta acest articol

[slideshow id=5871]

Drumul European E 58 intra in reabilitare. Investitia va fi demarata din 15 martie, dupa cum sustin constructorii. Lucrarile vor fi organizate pe doua tronsoane. Pe portiunea dintre Baia Mare – Dej va lucra o firma din Spania (FCC Construction), iar pentru Baia Mare Satu Mare, respectiv Livada – Halmeu, reabilitarea va fi facuta de o societate din Ungaria (Vakond). Licitatiile pentru reabilitarea acestui drum au fost organizate in urma cu mai bine de doi ani, dar abia la inceputul anului, Ministerul Transporturilor a semnat ordinul de incepere a lucrarilor.

Reprezentantii celor doua firme s-au aflat luni, 21 februarie, in Maramures, pentru a face inventarul celor doua tronsoane de drum si pentru a semna actele pentru preluarea din administrarea sectiei de Drumuri Nationale Baia Mare. La procesul de predare-primire a fost prezent si Ioan Pantelimon, director al Directiei Regionale de Drumuri Nationale Cluj. “Lucrarile vor incepe simultan, din ambele sensuri, atat pentru tronsonul dintre Baia Mare si Dej, cat si pentru cel dintre Baia Mare si Satu Mare. Se incepe cu organizarea de santier, iar lucrarea propriu-zisa va fi demarata in 15 martie”, a declarat Pantelimon.

Camioane sub fereastra

FCC Construction este o firma spaniola, cu istoric in reabilitarea drumurilor in Romania. In Transilvania, aceasta a mai efectuat lucrari pe drumul care face legatura dintre Cluj si Dej. Bogdan Tudor, reprezentantul firmei FCC Construction, a precizat ca drumul dintre Baia Mare si Dej va avea dupa reabilitare o latime de 10 metri, cu doua benzi de circulatie si acostament, latime care va fi mentinuta si in localitati. Cu alte cuvinte, pe anumite portiuni din localitatile maramuresene de pe traseu camioanele vor circula, dupa reabilitare, pe sub ferestrele caselor.

Nici nu au inceput lucrarile, pentru ca reprezentantul firmei spaniole, care va reabilita portiunea dintre Baia Mare – Dej, preconizeaza ca vor aparea probleme in executie.

“Ne asteptam sa avem probleme in zona Mesteacan, unde, pe sensul de urcare, trebuie sa largim drumul la doua benzi”, a declarat reprezentantul firmei.

Reabilitare, femeie de moravuri “grele”

Drum Baia Mare – Dej are o lungime de aproximativ 91 de km, iar costul reabilitarii se ridica la 258 miliarde lei. Bogdan Tudor a precizat ca reabilitarea va incepe cu efectuarea unor lucrari de drenaj, dupa care se va trece la asternerea unor straturi de asfalt.

“Perioada de executie a lucrarii este de 24 de luni, iar daca vom reusi sa finalizam mai repede, ministerul a prevazut in contract acordarea unor bonificatii. Pe langa faptul ca se va largi drumul, reabilitarea presupune si intarirea sistemului rutier cu asfalt. In astfel de conditii, defectiunile din asfalt nu mai au voie sa apara cativa ani, pentru ca drumul va fi imbracat intr-un sandvici de asfalt care sa nu permita aparitia gropilor”, a declarat Bogdan Tudor.

Cu toate acestea, constructorul va da o perioada garantie de  2 ani.

Conform declaratiilor facute de reprezentantul firmei spaniole, in acest an, constructorul intentioneaza sa finalizeze “la negru” intregul tronson.

Reducere de pret pentru drumul spre Satu Mare

Reabilitarea tronsonului care face legatura intre Baia Mare si Satu Mare are o valoare la jumatate din costul lucrarilor pe tronsonul din Baia Mare si Dej. Asta, deoarece drum spre Satu Mare este mai scurt cu vreo 10 km si mai ingust cu un metru. “La Livada vom incepe organizarea de santier. Drumul va avea o latime de 9 metri, din care 7 de carosabil. Asfaltul va avea cam 20 de cm si, in acest an, speram sa reabilitam doua           treimi din lucrare. Nu suntem noi cei care ne-am ocupat de proiectare, dar am retinut ca drumul este proiectat pentru o viteza de 80 de km/ora”, a declarat Ioan Harchel, reprezentantul firmei din Ungaria.

Pentru tronsonul Baia Mare – Satu Mare, valoarea lucrarilor se ridica la 149 milioane lei, perioada de executie este de 2 ani, iar garantia acordata dupa finalizarea investitiei este tot de 2 ani.

Preturile Ministerului

La sfarsitul anului trecut, Anca Boagiu, ministrul Transporturilor, a aprobat standardele de cost pentru lucrarile din infrastructura rutiera. Conform datelor prezentate de constructorii celor doua tronsoane de drum, reabilitarile din Maramures nu se incadreaza in valorile aprobate de ministru.

– autostrada in zona de ses – 3.802.000 euro/km

– autostrada in zona de deal – 4.980.000 euro/km

–  autostrada in zona de munte -5.992.000 euro/km

–  DN clasa th III nou -1.271.800 euro/km

–  Reabilitare DN clasa tehnica III – 746.700 euro/km

–  Reabilitare CF coridor paneuropean – 2.180.000 euro/km

–  Reparatii capitale linie cale ferata – 1.190.000 euro/km

–  Pista de aterizare decolare aterizare PCN 65  – 391.071 euro/100 m

–  Pista de aterizare decolare aterizare PCN 100 – 557.500 euro/100m

–  Cheu fluvial pereat – 8.861 euro/ml

–  Cheu maritim 13,5 – 21.450 euro/ml

– Punct de trecere a Dunarii cu bacul – 551.845 euro/buc.

Preturile anuntate de presedintele Mircea Man

Conform datelor prezentate de constructori si de directorul Directiei Regionale de Drumuri Nationale Cluj, in prezenta lui Mircea Man, presedintele Consiliului Judetean, cel care a fost prezent zilele trecute la discutii la Ministerul Transporturilor, pentru a discuta detalii privind reabilitarea drumului E 58, lucrarile din Maramures nu se incadreaza in standardele de cost aprobate de Boagiu.

Pentru portiunea dintre Baia Mare- Satu Mare- costul unui km de drum reabilitat se ridica la 1.960.526,3 lei, iar pentru Baia Mare- Dej, costul ajunge aproape de valoarea unui km de autostrada, in zona de ses, pretul pe km fiind de 2.835.164,8 lei.

Reabilitam drumul, dar nu avem canalizare

La nivelul judetului Maramures, reabilitarea acestui drum da emotii primarilor de comune sau orase de pe trase. In majoritatea localitatilor, acestia nu au reusit sa obtina finantare pentru realizarea retelelor de aductiune de apa si canalizare. Reabilitarea nu le va mai permite sa demareze lucrari dupa reabilitarea drumului.

Primarii care se afla in astfel de situatii au o problema. Sunt depasiti de situatie pentru ca au stiut de reabilitare. Daca nu reusesc sa rezolve retelele de apa si canalizare, vor avea o problema pentru ca, dupa ce se reabiliteaza drumul, e sigur ca nu se mai ating de el.

Promisiuni, promisiuni

Promisiuni de reabilitare a drumului Baia Mare-Dej exista inca din urma cu doi ani. In vara anului 2009, reprezentantii regionalei Drumuri Nationale Cluj promiteau ca doua sosele importante din Maramures vor intra intr-un proces de reabilitare. Pe de-o parte se vorbea despre lucrari la tronsonul Baia Mare-Dej, iar pe de cealalta parte se avea in vedere ruta spre Satu Mare, ambele rute extrem de deteriorate.

In luna ianuarie a anului trecut, ziarele locale scriau despre presedintele Consiliului Judetean, Mircea Man, care promitea ca a gasit bani pentru reabilitarea acestui tronson de drum. Mai mult, acesta facea promisiuni ca parlamentarii PDL vor sprijini toate proiectele propuse de administratiile locale din Maramures. Printre acestea, promisiuni de demarare a lucrarilor de reabilitare la drumul Baia Mare-Dej, din fonduri europene.

Cu toate acestea, in 2011, drumul Baia Mare-Dej arata, in continuare, ca si dupa un bombardament, ciuruit de gropi.

Scandalurile in care a fost implicat presedintele

2008

La sfarsitul lunii noiiembrie a anului 2008, Mircea Man era acuzat ca a agresat o consiliera PDL, respectiv Sanda Roman. Incidentul s-a produs la sediul partidului, imediat dupa alegerile locale, chiar in fata mai multor colegi de partid. Femeia l-a acuzat ca ar fi lovit-o cu piciorul si ar fi impins-o pe scari.  Ea a facut atunci plangere la politie, insa nu a mai fost facut public niciodata rezultatul anchetei.

2009

Un ziarist care a avut curajul sa il intrebe pe Man despre firmele fratelui sau a avut surpriza sa descopere ca presedintele CJ foloseste un limbajul suburban si injura ca la usa cortului. Franturi din discutia celor doi au fost publicate pe mai multe site-uri de stiri, dar si televiziuni locale si nationale. Acesta nu s-a sfiit sa injure de mama si sa foloseasca termeni din cei mai duri la adresa ziaristului.

2010

Un alt scandal care l-a avut in centru pe presedintele Consiliului Judetean este legat de Muzeul de Mineralogie. Man a fost acuzat ca a facut manevre pentru a-l schimba din functie pe directorul Victor Gorduza, pentru a-l inlocui cu altcineva care are sustinerea partidului.

2010

Un alt moment intens mediatizat a fost cel in care Man i-a recomandat, in mod public, unui parlamentar PSD sa isi faca un consult la psiholog. Evenimentul s-a consumat in primavara anului trecut, in cadrul unei intalniri pe teme miniere ce a avut loc la Suior si unde Man invitase un secretar de stat si pe directorul Agentiei Nationale pentru Dezvoltarea Zonelor Miniere. Parlamentarul PSD, Sorin Bota, impreuna cu un grup de tineri s-au prezentat la intalnire si au manifestat impotriva folosirii cianurilor in mineritul maramuresean.

2010

Un alt scandal, de aceasta data cu iz penal, in care a fost implicat Mircea Man s-a consumat in vara anului trecut, cand “presedintele tuturor maramuresenilor” a participat la un chef la pensiunea Selina, ce apartine patronului firmei ce a castigat licitatia pentru lucrarile la drumu Baia Sprie – Barsana. In urma acestor dezvaluiri, acesta, dar si alti functionari publici au fost chemati sa dea declaratii la DNA. El a fost acuzat de luare de mita de la managerul societatii bihorene Selina.

Perdantii din alte judete – vedetele lui Man?

Cele doua firme pe care presedintele CJ, Mircea Man, le prezinta in Maramures ca “vedete” au insa bube destul de mari in cap. Spre exemplu, firma spaniola FCC (Fomento de Construcciones y Contratas) Construction, care detine una dintre cele mai mari companii de constructii din Spania, a încercat sa câstige licitatia pentru construirea stadionului Ion Moina într-un mod mai putin “ortodox”.

Din aceste motive, licitatia a fost declarata nula, urmand ca pe viitor sa se organizeze o alta selectie de oferte pentru stadionul clujean, conform saptamanalului “Gazeta de Cluj”.

Firma maghiara Vakond are un renume cel putin la fel de ciudat. Nu trebuie sa ne uitam mai departe de vecinii nostri din judetul Satu Mare, unde, in orasul Carei, primarul nici nu mai vrea sa auda de ungurii de la Vakond, conform ziarului electronic careionline.ro. El a mai declarat ca, cu foarte mici exceptii, nu se poate declara multumit de interventiile firmei maghiare. Mai mult, in septembrie anul trecut, primarul municipiului Satu Mare si-a exprimat nemultumirea fata de ritmul si felul in care firma Vakond a efectuat lucrarile la strazile Mihai Viteazul, Prahovei etc. Ce sa mai spunem ca, in 2008, CJ Satu Mare a refuzat sa receptioneze o lucrare de asfaltare de drumuri judetene a firmei Vakond la Babta si Hodod.

Rely Miko-Indre, Angela Sabau, Cosmin Mesasos

Postare ( Sablon)
Postare ( Sablon)

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns