Astăzi este ultima zi în care investitorii interesaţi să preia CFR Marfă pot să mai depună oferte. Statul speră să obţină cel puţin 180 de milioane de euro pentru pachetul majoritar de acţiuni al companiei, însă demersul pare destul de dificil. Până acum, Ministerul Transporturilor nu a primit nicio ofertă.
În urmă cu o săptămână, guvernul a făcut o ultimă încercare pentru a atrage potenţialii cumpărători: a relaxat condiţiile de participare la privatizare.
Ultima zi în care se poate depune documentaţia pentru privatizarea CFR Marfă ar putea aduce surprize. De regulă, investitorii preferă să înainteze ofertele pe ultima sută de metri. Interes există: patru companii mari şi-au arătat intenţia de a prelua operatorul feroviar de marfă, se lăuda recent premierul.
Ministrul Relu Fenechiu spune că e vorba de 12 investitori. Însă cumpărătorii par greu de convins, pentru că cel care va prelua pachetul majoritar la CFR Marfă va trebui să cheltuie mulţi bani pentru a rentabiliza compania.
„CFR Marfă este o companie mare şi cei care vin se asociază pentru a putea să investească, pentru că e nevoie de investiţii foarte mari. Nu pot participa, cum s-a întâmplat la Oltchim, tot felul de oameni care participă doar ca să îi daţi dumneavoastră la televizor”, a declarat premierul Victor Ponta.
Totuşi, condiţiile cerute investitorilor sunt mai blânde acum. Practic, poate participa oricine, chiar şi companiile mici, dacă se asociază cu alţi investitori şi cumulează o cifră de afaceri de 30 de milioane de euro. Este suficient ca o singură companie din această asociere să deţină o licenţă valabilă de transport marfă, emisă cu cel puţin trei ani înainte de depunerea ofertelor. Anterior, aceste condiţii trebuiau întrunite de fiecare dintre participanţii la licitaţie.
Autorităţile susţin că privatizarea CFR Marfă este unul dintre angajamentele asumate de guvern prin acordul cu FMI.
„Prioritatea numărul unu o reprezintă privatizarea CFR Marfă. Este un lucru pe care nu mi l-aş fi dorit, le-am spus asta şi reprezentanţilor FMI”, a spus ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu.
Nu de aceeaşi părere este şi şeful misiunii FMI în România. „În final, guvernul a ajuns la concluzia inevitabilă, în opinia noastră, că cel mai bine e să vândă compania unui investitor strategic”, a declarat Erik de Vrijer, şeful misiunii FMI în România.
În ultimii cinci ani, operatorul feroviar de marfă a adunat pierderi de peste 1,2 miliarde de lei, dar şi datorii de 1,9 miliarde de lei. Viitorul cumpărător nu le va prelua. Înainte de privatizarea programată a se termina pe 20 iunie, statul le va transforma în acţiuni.
Zece miniştri şi tot atâţia directori generali au permis ca timp de 14 ani CFR Marfă să fie distrusă sistematic. Între timp, compania a pierdut permanent din cota de piaţă ajunsă acum la 60% şi n-a mai reuşut să înregistreze profit de mai bine de 5 ani.
Pierderile CFR Marfă
2008: 169,44 mil. lei
2009: 341,95 mil. lei
2010: 535,26 mil. lei
2011: 93,45 mil. lei
2012: 133,50 mil. lei
sursa: Ministerul Finanţelor
Fii primul care comentează