Image 1
Image 2
Postare ( Sablon)

TRADIȚII ȘI SEMNIFICAȚII

Botezul Domnului în ritualul romano-catolic

Ciornă automată
De sărbătoarea Botezului Domnului, la toate bisericile cultului, slujbele vor fi oficiate conform programului din zilele de sărbătoare.
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Asculta acest articol

 

 

În fiecare an Boboteaza încheie perioada celebrării Nașterii Mântuitorului. Această sărbătoare marchează Botezul Domnului și se numește Epifanie, adică Arătarea lui Dumnezeu și a Mântuitorului în lume, și este celebrată de toate cultele.

 

Conform tradiției în această zi, în toate bisericile preoții sfințesc apa, cu care se botează și se binecuvântează casele oamenilor și animalele domestice. Credincioșii vin să se roage și se întorc acasă cu vase umplute cu aghiasmă. Datinile populare din zona noastră spun că Boboteaza este și o sărbătoare dedicată purificării naturii, și mai ales a apelor, de forțele răului. Riturile creștine și precreștine sunt menite să alunge spiritele rele prin: agheasma, umblatul preoților cu botezul și scufundarea crucii în apă, aprinderea focurilor, afumarea oamenilor și ușilor.

 

În timp ce Biserica Ortodoxă în 6 ianuarie prăznuiește Botezul lui Iisus Hristos în râul Iordan, sau Boboteaza, Biserica Romano-Catolică în această zi a sărbătorit Epifania Domnului, ce amintește de vizita celor trei magi la Pruncul Iisus. În limbaj teologic, Botezul Mântuitorului poartă și denumirea de “Epifanie” sau “Teofanie”. Oricum, ambele biserici sărbătoresc pe data de 6 ianuarie recunoașterea lui Iisus ca Mesia.

 

În prima duminică de după Bobotează, în acest an în 12 ianuarie, credincioșii romano-catolici sărbătoresc Botezul Domnului. Botezul lui Isus a fost unul dintre momentele fundamentale ale vieţii sale omeneşti. Botezat de Ioan Botezătorul, a primit de la Dumnezeu-Tatăl misiunea de a vesti Împărăţia. Acest moment este relatat în Mc 1,9-11; Mt 3,13-17> Lc 3,21-22, aşadar în evangheliile sinoptice, în timp ce Evanghelia după Ioan redă mărturia lui Ioan Botezătorul despre coborârea Duhului Sfânt asupra lui Isus, fără a menţiona botezul lui (In 1,32).

 

 

Botezul primit de Isus este botezul pe care Ioan îl administra poporului lui Israel în apele Iordanului. Ritul roman celebrează Botezul Domnului în prima duminică după Epifanie (prezentarea Domnului, Boboteaza). Având în vedere marcarea separată a celor două sărbători, unele biserici romano-catolice sfințesc apa la Bobotează, iar altele și în duminica următoare, la sărbătoare Botezului Domnului.

 

 

În cadrul Episcopiei Romano-Catolice de Satu Mare pe data de 6 ianuarie Boboteaza este o sărbătoare complexă, în care se cinstește în primul rând vizita celor trei magi la Pruncul Isus, dar prin secolul IV, sub denumirea de Epifanie a fost pomenită și începutul vieții publice a Lui Isus, care a avut loc în momentul Botezului său. Biserica de la Roma a considerat de cuviință să acorde o sărbătoare separată acestui
eveniment.Episodul Botezului lui Isus este contemplat ca prim mister în cadrul misterelor de lumină ale Sfântului Rozariu. Tot până în secolul IV, împreună cu Boboteaza a fost sărbătorită și Nașterea Domnului, ceea ce, se regăsește în ortodoxia de rit vechi.

 

De sărbătoarea Botezului Domnului, la toate bisericile cultului, slujbele vor fi oficiate conform programului din zilele de sărbătoare.

Postare ( Sablon)

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns