Sondajul “Percepţii despre calitatea educaţiei online”, realizat de Asociaţia Împreună şi Consiliul Naţional al Elevilor arată că, majoritatea elevilor – 54% – a cadrelor didactice – 57%, precum şi a părinţilor – 62% – consideră că nivelul calităţii educaţiei oferite în anul şcolar 2020-2021 până în prezent este mai scăzut, comparativ cu nivelul calităţii din anul şcolar 2019-2020. Sondajul relevă că majoritatea elevilor – 72% – şi cadrelor didactice – 67% – desfăşoară orele online conform orarului pe diferite platforme video.
“De când suntem în online, motivaţia mea pentru a învăţa este foarte scăzută. Consider că aceste ore online sunt inutile, nu învăţăm precum ar trebui, iar implicarea profesorilor nu este atât de intensă”, suţine un elev, participant la sondaj. “Orele sunt prea multe, temele sunt multe şi imense. Orele mă obosesc psihic şi nu am motivaţia să particip la ele uneori. Nu înţeleg absolut deloc materiile şi pretenţiile sunt prea ridicate”, mărturiseşte un alt elev.
Aproape 30% din elevi se plictisesc
Datele sondajului, făcute publice la începutul acestei luni, relevă că elevii consideră că profesorii reuşesc doar parţial să adapteze conţinutul educaţional şi predarea la nevoile elevilor. În continuare, principala abordare utilizată în educaţia online este predarea şi realizarea de exerciţii. Astfel, una dintre nemulţumirile elevilor şi ale părinţilor este faptul că metodele de predare nu au fost adaptate la specificul educaţiei online, iar profesorii cel mai adesea dictează informaţiile sau elevii sunt nevoiţi să conspecteze/ copieze lecţiile din manuale.
“O parte dintre profesori s-a adaptat foarte bine la educaţia online şi se străduiesc să faciliteze procesul educaţional pentru elevi, devenind şi un sprijin emoţional pentru aceştia. Pe de altă parte, în viziunea elevilor şi a părinţilor, unele dintre cadrele didactice sunt rigide în desfăşurarea activităţilor online: pun absenţe elevilor dacă nu au camera deschisă sau dacă s-au deconectat de la internet, dau note mici dacă elevii au probleme tehnice, nu revin asupra informaţiilor care nu au fost înţelese sau notate de către elevi”, potrivit documentului. La rândul lor, cadrele didactice au propriile dificultăţi în organizarea şi desfăşurarea orelor online care le solicită abilităţi digitale, adaptarea conţinutului educaţional, metode inovative de testare şi evaluare, timp suplimentar de pregătire, la care se adaugă şi rezolvarea activităţilor administrative care apar de pe o zi pe alta. Timpul şi bunăstrarea emoţională lipsesc şi profesorilor, nu doar elevilor, mai arată sondajul. Ca urmare a dificultăţilor întâmpinate de cadrele didactice în efectuarea orelor online, acestea sunt percepute de elevi ca fiind plictisitoare în proporţie de 29% şi inutile de către 17% din elevi. Eşantionul analizat este compus din 9401 elevi, 3265 cadre didactice şi 4965 părinţi din toate judeţele din România. Majoritatea repondenţilor sunt din mediul urban.
Fii primul care comentează