Image 1
Image 2
Postare ( Sablon)

Campania electorala, faza haotica

Sigla Informatia Zilei
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Asculta acest articol

O campanie dezlanata, fara obiective clare, pe cat de dura pe atat de haotica se desfasoara in aceste prime zile in intreaga tara. Lipseste competitia adevarata, pe proiecte. Lipsesc candidatii-surpriza. Faptul ca primarii si presedintii de consilii judetene se aleg din primul tur, fac neinteresante partidele mai mici. Ele nu vor fi chemate sa sustina in al doilea tur candidatii de pe primele doua locuri.

Alegerea dintr-un sigur tur obliga partidele la pseudo-aliante, la blaturi si aranjamente pe sub masa.

Un alt element, de-a dreptul demobilizator, este faptul ca PSD si PNL merg in alianta si la locale. USL, cel putin la prima vedere, dar si conform sondajelor, cam ia tot, cu mici exceptii legate de primari.

Daca nici cei care se preocupa mai indeaproape de viata politica nu reusesc sa inteleaga ce se intampla in campania pentru locale, ma intreb cam ce intelege alegatorul de rand, nepreocupat de politica decat in perioadele electorale. In mare masura, alegatorul simplu, intelege ca nu are de unde alege si ca toti sunt la fel si nu se va schimba nimic in bine dupa 10 iunie. Din aceasta pricina e de asteptat o prezenta mica la vot. Oamenii sunt satui de politicieni si de partide.

Pe de alta parte este adevarat ca alegatorilor care merg la vot nu le prea pasa de programele, de promisiunile candidatilor. Unii au preferinte clare, fiind membrii unui partid. Altii merg din obligatie, cum este cazul electoratului UDMR. Foarte putini sunt pregatiti sa auda ce promit partidele si candidatii. Mai degraba sunt in asteptarea unor dezvaluiri, vor sa auda numai lucruri rele despre competitori. Daca alegarului i se spune ca X candidat de primar este un hot nu il mai voteaza, desi initial era un sustinator a respectivului candidat. De aici se naste campania negativa, dura, atacurile la persoana, negarea oricarei calitati a adversarului.

Alt element care face din aceasta campanie una plictisitoare si neinteresanta este schimbarea de guvern survenita recent. USL se da victorios pe toate fronturile, in vreme ce PDL are o reactie slaba, neconvingatoare. Numai ca USL scapa din vedere ca au trecut doar cateva zile de cand i se pare ca a pus mana pe putere. In urmatoarele saptamani ar putea avea surprize neplacute din partea opozitiei, ceea ce ar da o directie noua campaniei electorale. Dar mai are PDL forta de altadata? Entuziasmul, cu siguranta, ii lipseste. Ii lipsesc, de asemenea, ideile novatoare. Insista pe ce a facut, in contradictie cu parerea generala, in timp ce nu aduce nimic nou ca partid de opozitie.

Daca partidele mari, si numim aici PSD, PNL, PDL si UDMR. nu au un suflu nou, prinde radacini ciudatul partid al poporului. Nimeni nu stie de ce se duc oamenii buluc spre PP-DD. Acest partid fara program si ideologie este un fel de caritas, un joc piramidal la care nimeni nu pierde si nu castiga nimic. Va rupe Partidul Poporului echilibrele dintre fortele politice consacrate? La Satu Mare, in caz ca ar castiga peste 10 procente face imposibila victoria oricarui partid romanesc. Pentru USL si PDL el nu este echivalentul Partidului Popular Maghiar, destul de nesemnificativ.

Asadar, dupa patru zile de campanie electorala oficiala, nu putem stabili o directie ce merita urmata. Toate partidele trebuie sa faca un efort urias pentru a se face intelese, pentru a arata clar ce vor face in plus in caz ca vor castiga alegerile locale. Alegatorii asteapta programe precise, realiste ca sa merite sa se deplaseze spre urnele de vot in 10 iunie. Mai au la dispozitie 26 de zile.

 

Postare ( Sablon)
Postare ( Sablon)

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

EDITORIAL-DUMITRU-PACURARU

Reforme care nu costă nimic

În condițiile în care programul de guvernare pentru următorii ani sunt prezentate doar fragmentar, gen “este nevoie de investiții” ar putea avea câștig de cauză cel mai simplu program.