Singurul artist în viață care a ajuns în top zece al pieței de artă de licitații în 2023 , încă o dată, Gerhard Richter , a cărui pictură timpurie alb-negru în stilul foto „Alster ” – și a devenit a noua cea mai scumpă operă de artă scoasă la licitație în acest an. Anul trecut, o „Pictură abstractă” a pictorului a ajuns pe locul zece cu 1,4 milioane de euro. Richter a traversat criza multiplă din 2023 într-o ușoară creștere.
După ce un autoportret realizat de Max Beckmann la Grisebach din Berlin a stabilit un record național de licitație de 20 de milioane de euro în 2022, iar licitația pentru cea mai mare parte a excepționalei colecții Gerling cu artă expresionistă de top l-a ajutat pe concurentul său Ketterer din München în 2022 a realiza vânzări record de peste 100 de milioane de euro pentru prima dată, veniturile din acest an au fost ceva mai modeste.
Lucrurile au mers bine la Köln. La Van Ham, în cea de-a 500-a licitație a companiei, în concordanță cu anul lui Picasso, o lucrare târzie a spaniolului, tabloul „Buste de femme”, și-a schimbat proprietarul pentru 3,4 milioane de euro. Cumpărătorul a plătit 4,3 milioane inclusiv taxe, ceea ce a contribuit semnificativ la vânzările anuale raportate de 53,8 milioane de euro. Este cel mai bun din istoria companiei și al doilea cel mai bun dintre casele de licitații din acest an, dintre care cele mai puternice șase împreună au generat o cifră de afaceri totală raportată de 289 de milioane de euro. Lempertz raportează și o creștere: vânzările au crescut cu 6,5 la sută față de anul precedent. Acesta ar fi atunci un rezultat curent de aproximativ 53,4 milioane de euro. De data aceasta, cea mai importantă piesă de prestigiu a casei din Köln a fost un tablou impresionant al expresionistului Max Pechstein .
Vânzarea subliniază încă o dată importanța picturii expresioniste pentru piața de artă. Ea domină cu încredere primele zece licitații, conduse acum de „Fata cu împletitură” a lui Alexej von Jawlensky, care le-a retrogradat pe toate celelalte cu un preț de ciocan de 5,3 milioane de euro în sala de licitații Ketterer.
Lotul de sus i-a aparținut cândva lui Clemens Weiler, autorul primului catalog raisonné Jawlensky, care l-a achiziționat de la moștenitorii artistului: proveniență de primă clasă. La un sfert de secol de la Declarația de la Washington privind bunurile culturale furate în epoca nazistă care sau confiscate din cauza persecuției, autoportretul lui Pechstein este acum la Lempertz, la fel ca și poza sa „The Resting One”, care a fost licitată la Ketterer pentru 1,8 milioane. euro și a fost vândut de la Neue Nationalgalerie moștenitorilor a fost retrocedat fostului proprietar Ismar Littmann, care a fost persecutat ca evreu.
Fii primul care comentează