
Numărul românilor care aleg să susțină examenul de conducere pe mașini cu transmisie automată este în creștere, conform datelor furnizate de Direcția Generală Permise de Conducere și Înmatriculări.
De la 1.428 de permise eliberate în 2019 pentru mașini automate, numărul a crescut la 10.170 în 2023, indicând o schimbare evidentă în preferințele șoferilor români.
“În ultimul timp, tot mai mulți cursanți optează pentru varianta cu transmisie automată. Am înregistrat chiar mai multe înscrieri pentru mașini automate decât pentru cele cu transmisie manuală”, a explicat un instructor auto.
Restricții legale și consecințe
Deși permisele obținute pe baza examenului susținut cu un vehicul automat includ codul 78, care indică restricția de a nu conduce mașini cu transmisie manuală, legislația rutieră din România nu impune în prezent sancțiuni specifice pentru încălcarea acestei restricții. În trecut, exista o reglementare în acest sens, dar aceasta a fost abrogată, lăsând un vid legislativ în ceea ce privește penalizarea celor care încalcă această restricție.
Problemele generate de conducerea fără experiența necesară
Șoferii care încearcă să conducă vehicule cu transmisie manuală, fără a avea experiența necesară, pot crea situații periculoase în trafic. Oprirea frecventă a motorului, pornirea dificilă de pe loc și dificultățile în urcare pe rampă sunt doar câteva dintre problemele întâmpinate de aceștia, conform instructorilor auto. Astfel de situații nu numai că îngreunează traficul, dar cresc și riscul de accidente.
Opțiuni pentru eliminarea restricției
Pentru cei care doresc să elimine restricția de pe permisul lor, soluția legală constă în absolvirea a cel puțin șase ore de instruire practică pentru conducerea mașinilor cu transmisie manuală, urmate de o nouă testare. Cu toate acestea, în lipsa unor sancțiuni, interesul pentru acest tip de recalificare pare să fie scăzut.
În ciuda creșterii numărului de șoferi cu permise restricționate la vehicule automate, lipsa de sancțiuni concrete pentru încălcarea acestei restricții rămâne o problemă deschisă. Aceasta poate duce la situații în care șoferi neexperimentați cu cutii manuale se aventura pe drumuri, crescând riscul de incidente. Este esențial ca legislația să evolueze într-un mod care să abordeze această problemă, oferind claritate și protecție atât șoferilor, cât și celorlalți participanți la trafic.
CITEȘTE ȘI: Şoferii care rămân fără permis vor putea suspenda poliţa de asigurare
Fii primul care comentează