
Carnea de miel, un produs esențial pe mesele de Paște ale românilor, se confruntă cu o scădere semnificativă a cererii, chiar dacă prețul a rămas constant față de anul trecut. În ciuda faptului că prețul unui kilogram de miel viu este de 18 lei, iar carnea de miel se vinde cu aproximativ 50 de lei pe kilogram în piețele și supermarketurile din țară, fermierii se confruntă cu dificultăți majore în vânzarea produselor lor.
Scumpirile din ultima perioadă, care au afectat bugetele gospodăriilor românilor, au dus la o scădere a consumului de carne de miel, iar crescătorii de oi se tem că, în apropierea Paștelui, vor rămâne cu marfa nevândută. În mod tradițional, Paștele este momentul în care românii își cumpără miei pentru a respecta obiceiurile de sărbătoare, dar trendul s-a schimbat în ultimii ani din cauza creșterii prețurilor.
„Mielul tăiat este la 40 de lei, același preț ca anul trecut. Și cașul a rămas la fel, toate au rămas la fel, doar că la export s-a ieftinit“, spune Trandafir Mărgărit, un crescător de oi, explicând cum, în ciuda prețurilor constante, cererea din partea românilor a scăzut. „Mănânc, îmi place, dar este cu semnul întrebării, depinde de prețuri“, adaugă un client al pieței.
În ciuda faptului că prețurile sunt la același nivel cu cele de anul trecut, „românul nu este un mâncător de carne de oaie“, spune Mărgărit, iar cererea pentru miei este mult mai mică decât în anii anteriori. Mulți români aleg să consume alte tipuri de carne, cum ar fi porcul sau carne de pasăre, din cauza prețurilor ridicate, care pun o presiune asupra bugetului familiei. „Trebuie să cumpărăm de toate pentru Paște, că așa este datina. Poate un pic mai puțin, dar…“, explică o clientă, care adaugă că prețurile la produse sunt tot mai mari.
Crescătorii de oi din România se află într-o situație dificilă, cu cheltuieli mari pentru furaje, tratamente veterinare și costuri ridicate pentru forța de muncă. „Dau 20-30 de miei. E foarte puțin! E 10% din producția mea. Și cu restul ce fac?“, spune Mărgărit, subliniind cât de greu este să își vândă produsele pe piața internă. Deși mai există speranța unor vânzări în perioada premergătoare Paștelui, fermierii se tem că marfa lor va rămâne nevândută.
După sărbătoarea Paștelui, când cererea internă scade semnificativ, fermierii vor încerca să își valorifice producția pe piețele externe, în special în țările arabe, care reprezintă principala destinație de export pentru ovinele din România. În acest context, carnea de miel va ajunge la un preț de 50-55 de lei pe kilogram în halele din piețe și supermarketuri, dar pentru mulți crescători, acest lucru nu va fi suficient pentru a acoperi pierderile înregistrate în perioada Paștelui.
Astfel, pentru crescătorii de oi din România, Paștele din acest an aduce o „dublă lovitură“: interzicerea exporturilor în Uniunea Europeană și scăderea cererii interne, care pune sub semnul întrebării viitorul industriei lor în acest an.
Fii primul care comentează