Image 1
Image 2
Postare ( Sablon)

CFR INFRASTRUCTURĂ

După ani de așteptare, electrificarea liniei ferate Oradea – Satu Mare revine în atenție

După ani de așteptare, electrificarea liniei Oradea – Satu Mare revine în atenție
CFR accelerează modernizarea infrastructurii feroviare prin alocarea de fonduri suplimentare pentru electrificarea rutelor Oradea – Arad și Oradea – Satu Mare, un pas esențial pentru reducerea timpilor de călătorie, optimizarea costurilor și creșterea sustenabilității transportului feroviar.
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Asculta acest articol

Compania Națională de Căi Ferate „CFR” SA continuă demersurile pentru modernizarea rețelei feroviare, punând un accent deosebit pe electrificarea unor tronsoane strategice din vestul țării. În acest context, traseele Oradea – Arad și Oradea – Satu Mare revin în prim-plan, după ce inițiativele de electrificare au fost amânate de mai multe ori.

 

 

După lansarea licitațiilor pentru studiile de fezabilitate (SF) în 2023 privind electrificarea liniilor Arad – Oradea – Satu Mare – Jibou – Dej, CFR majorează bugetul alocat acestor studii în 2025. Dacă estimările din 2023 indicau o sumă de aproximativ 40 de milioane de lei, în ianuarie 2025, doar pentru tronsonul Arad – Boiu Bihor, compania alocă 16,8 milioane de lei. Această finanțare suplimentară, provenită din Fondul pentru Modernizare, subliniază angajamentul CFR pentru electrificarea unor rute-cheie.

 

 

În timp ce procesul de licitație pentru studiul de fezabilitate al tronsonului Arad – Boiu Bihor este deja în desfășurare, ruta Oradea – Carei – Satu Mare se află într-o etapă pregătitoare. CFR a confirmat că documentația necesară lansării licitației este în proces de elaborare, iar SRCF Cluj a finalizat Caietul de Sarcini. Totodată, se desfășoară o consultare a pieței pentru a estima costurile viitoarelor lucrări.

 

 

Modernizarea prin electrificare a acestor trasee va genera multiple avantaje:

Reducerea timpului de călătorie prin creșterea vitezei medii a trenurilor;
Optimizarea costurilor de operare pentru operatorii feroviari;
Diminuarea impactului asupra mediului, prin eliminarea trenurilor diesel și introducerea locomotivelor electrice;
Creșterea atractivității transportului feroviar, atât pentru pasageri, cât și pentru sectorul de marfă.

 

 

 

În paralel, lucrările de electrificare pe ruta Oradea – Cluj-Napoca avansează într-un ritm mai lent decât preconizat. La începutul anului 2025, progresul celor patru loturi variază între 4,03% și 22,60%, ceea ce indică întârzieri semnificative. Contractul de electrificare pentru cei 166,2 km ai tronsonului Cluj-Napoca – Episcopia Bihor se ridică la 9,479 miliarde de lei, din care 5,85 miliarde sunt finanțate prin PNRR.

 

 

 

Deși electrificarea rutelor Oradea – Arad și Oradea – Satu Mare a întâmpinat dificultăți în trecut, alocarea unor fonduri suplimentare și avansarea studiilor de fezabilitate indică un progres concret. Totuși, succesul implementării va depinde de eficiența procesului de licitație și de capacitatea CFR de a gestiona proiectele.

 

 

 

Dacă termenele vor fi respectate, modernizarea acestor rute va contribui la transformarea transportului feroviar din vestul României, făcându-l mai rapid, mai ecologic și mai competitiv.

 

 

Postare ( Sablon)

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*


Sigla Informatia Zilei

Cozi în vămi din cauza defecţiunii sistemului informatic

Vămile din România sunt blocate din cauza unor erori de sistem. Zeci, chiar sute de tiruri aşteaptă să intre sau să iasă din ţară prin vămile de la frontiera externă a Uniunii Europene. Aceeaşi situaţie este înregistrată şi pentru traficul de călători.