Image 1
Image 2
Postare ( Sablon)

LECȚII REMEDIALE

Eșec la matematică aproape jumătate dintre absolvenții de gimnaziu nu au promovat pretestarea

Eșec la matematică aproape jumătate dintre absolvenții de gimnaziu nu au promovat pretestarea
Sesiunea de bază a examenului național de absolvire a gimnaziului va avea loc între 2 și 12 iunie 2025.
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Asculta acest articol

 

 

 

Un număr semnificativ de elevi din Republica Moldova nu au reușit să promoveze pretestarea la matematică. Aproape 50% dintre absolvenții de gimnaziu au obținut rezultate insuficiente, iar doar aproximativ 58% dintre aceștia au reușit să obțină note de promovare, adică cel puțin nota „5”. Pretestarea a avut loc pe 27 februarie 2025, iar rezultatele au fost publicate de Agenția Națională pentru Curriculum și Evaluare, împreună cu Ministerul Educației.

 

 

În total, aproximativ 30.000 de elevi din mai mult de 1.000 de școli din întreaga țară au participat la testare, iar cea mai mare pondere a elevilor provenea din Chișinău (28%), în timp ce cea mai mică pondere a fost înregistrată în Basarabeasca (0,56%).

 

 

 

 

 

Rezultatele testării au arătat diferențe notabile între raioane. În raionul Rîșcani, rata de promovare a fost de doar 33%, în timp ce în Chișinău s-a înregistrat cea mai ridicată rată de promovare, de 71%. În plus, 13 raioane și municipii au avut școli în care toți elevii au promovat examenul.

 

 

Raionul Rîșcani a obținut cele mai slabe rezultate la notele medii, în timp ce Chișinăul a înregistrat performanțe remarcabile, cu o medie de 8,50 la o școală din municipiu. În contrast, raionul Ocnița a raportat cele mai scăzute note medii.

 

 

 

Unul dintre motivele pentru care rata de promovare este mai scăzută în mediul rural este lipsa profesorilor calificați în matematică. În multe școli din zonele rurale, un singur cadru didactic predă mai multe discipline, ceea ce afectează calitatea pregătirii. De exemplu, într-o școală din raionul Sîngerei, profesoarele de matematică și informatică predau și fizică, ceea ce duce la o pregătire insuficientă.

 

 

În plus, mulți elevi nu sunt suficient de interesați de științele exacte, ceea ce contribuie și mai mult la rezultate mai slabe. Ana Costaș, conferențiar universitar la Departamentul de Matematică al UTM, a subliniat că actuala generație de elevi nu este pregătită să abordeze sarcini complexe de matematică și că este necesar să se schimbe abordarea predării acestei materii pentru a stimula gândirea critică.

 

 

 

 

Pentru a remedia situația, se recomandă angajarea unor profesori mai bine pregătiți, în special în zonele rurale, precum și implementarea unor programe de pregătire suplimentară, cum ar fi cursuri de recuperare și repetitori. Utilizarea tehnologiilor educaționale și a aplicațiilor interactive ar putea ajuta elevii să își îmbunătățească abilitățile matematice.

 

 

De asemenea, părinții din mediul urban aleg să plătească lecții suplimentare pentru copii, în timp ce în mediul rural, acest lucru nu este întotdeauna posibil. Mulți părinți din zonele mai izolate afirmă că fără ajutorul unui repetitor, copiii lor nu ar fi reușit să treacă testarea.

 

 

 

 

Comparativ cu testarea din noiembrie 2024, rezultatele au fost mai bune. Rata de promovare a crescut de la 44% la 58%, iar mai mulți elevi au obținut note mari. Dacă în noiembrie doar 0,8% dintre elevi au obținut note de 9 sau 10, în februarie acest procent a crescut la 5%.

 

 

În sesiunea din 2024, aproximativ 1.600 de elevi nu au reușit să promoveze examenul de matematică, chiar și după a treia încercare.

 

 

 

 

 

Pentru a ajuta elevii să își îmbunătățească performanțele, Ministerul Educației a identificat peste 6.000 de elevi care vor participa la un program de pregătire suplimentară. Aceștia vor beneficia de aproximativ 30-40 de ore de lecții gratuite de matematică în perioada aprilie-mai, ghidați de profesori cu experiență. Programul are scopul de a întări cunoștințele și abilitățile elevilor și de a le oferi mai multă încredere în pregătirea pentru examenul final.

 

 

 

 

 

Sesiunea de bază a examenului național de absolvire a gimnaziului va avea loc între 2 și 12 iunie 2025. În această perioadă, lucrările vor fi evaluate centralizat la Chișinău, iar elevii care nu vor reuși să promoveze examenul în iunie vor avea două sesiuni suplimentare în iulie și august.

 

 

Postare ( Sablon)

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*