Image 1
Image 2
Postare ( Sablon)

Francisc Balogh răspunde articolului despre spectacolul “Archaeus”

Sigla Informatia Zilei
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Asculta acest articol
Afisul spectacolului
Afişul spectacolului

Am primit la redacţie o replică la articolul intitulat “Spectacolul «Archaeus» de la Casa Creaţiei, o idee bună realizată amatoristic”, apărut în cotidianul nostru luni, 25 februarie 2013. O reproducem întocmai în cele ce urmează.

Mă numesc Francisc Balogh şi în calitate de iniţiator al spectacolul Archaues de la Casa Creaţiei, scriu cu referire la articolul publicat despre spectacol de Vasile A, în ziarul dumneavoastră, pe data de 25 februarie.
Articolul amintit este impregnat de omisiuni, erori şi observaţii irelevante.
Numele formaţiei apare scris gresit,se foloseste un alt tip de litera O decat a transmis formatia, pe afiş este imprimat un inorog şi nu un cal, Ravas Ioan cânta la fluier acompaniat de partenera de scenă (a cărui nume s-a pronunţat de 2 ori in timpul spectacolului şi totusi nu este numită în articol) şi nu la tulnic.
De asemenea se fac observaţii redundante: “Ioan Ravas a cântat la tulnic acompaniat de o solistă îmbrăcată în port tradiţional” – noi mentionăm că şi partenerul dânsei era îmbrăcat în port tradiţional, “poeziile au fost recitate chiar şi in latină” – chiar acesta era scopul recitatorului ca publicul să asculte poezii antice în limba în care au fost scrise, în latină, “designerul din Odoreu – şi alt artist participant (Felician Pop) la eveniment este din Odoreu.
Cu referire la afişul spectacolului, considerăm că un afiş destinat unui eveniment artistic nu se supune obligatoriu unor rigori preconcepute, iar imaginea inorogului (şi nu a calului) este evident vizibilă.
La afirmaţia “în sală au luat loc puţin spectatori neutri, a fost mai mult o reuniune a unei insule din peisajul cultural sătmărean” răspundem: accesul publicului neutru a fost liber şi nelimitat, evenimetul fiind mediatizat.
Articolul perorează pe aspecte secundare, autorul privind totul dintr-un singur unghi al aranjamentul scenic,lucru ce-l face să-i scape tocmai esenţa, faptul că spectacolul s-a bazat 85-90% pe muzică (muzica formaţiei DØTS, despre care nu se scrie nici un rând) Performanţele muzicale sunt ignorate. S-a cântat pentru prima oara in Satu Mare la didgeridoo, s-a cântat în premieră, simultan de către o singură persoană atât la drâmbă cât şi la voce, solo de djembe (rar întîlnit pe meleagurile noastre) a fost complex, de calitate.
De asemenea nici reacţia de final a publicului, reacţie sinceră, ropote de aplauze, nu e luată în calcul de autorul articolului pentru a face o analiză completă, a actului artistic. Precizăm că la spectacol a fost de faţă un public matur, educat, cu experienta in ceea ce priveşte arta.
Nu în ultimul rând considerăm forţată, tendeţioasă comparaţia spectacolului în sine cu ceea ce acesta ar fi putut fi după imaginaţia autorului de articol.

În concluzie, afirmaţiile din articol, pot fi considerate cel mult nişte simple subiectivisme de amator (care contrastează cu percepţia generală). Faptul că autorul articolului a plecat nu cu mult după debutul spectacolului, dar şi-a permis să scrie despre întreg, ne întăreşte convingerea că avem de-a face cu o scriere la plezneală. Ne îndoim de actul în sine al observaţiei, al analizei, de atitudinea profesionistă, echilibrată in procesarea informaţiei.

Francisc Balogh

Postare ( Sablon)
Postare ( Sablon)

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns