Image 1
Image 2
Postare ( Sablon)

ARHITECTURĂ OCCIDENTALĂ

Gara Filaret – prima gară a Bucureștiului

Ciornă automată
De-a lungul anilor, s-au propus numeroase proiecte pentru reabilitarea gării și transformarea sa într-un muzeu feroviar, având în vedere valoarea sa istorică
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Asculta acest articol

 

 

 

Prima gară din București, Gara Filaret, a fost inaugurată pe 31 octombrie 1869, marcând un moment esențial în dezvoltarea rețelei feroviare din Principatele Unite. Aceasta a fost punctul de plecare al primei rute feroviare din România, care conecta Capitala de Giurgiu, facilitând comerțul și transportul de pasageri către Dunăre și piețele internaționale.

 

 

Un proiect ambițios și un investitor vizionar

 

Construcția Gării Filaret a fost posibilă datorită investitorului englez John Trevor Barclay, un antreprenor cu experiență în domeniul feroviar, implicat anterior în realizarea liniei dintre Rusciuc (Ruse, Bulgaria) și Varna. Barclay a câștigat competiția pentru acest proiect în fața unor investitori de renume, precum Brassey, Lefevre, Salamanca sau chiar Brâncoveanu.

 

 

Ruta București-Giurgiu a fost vitală pentru economie, deschizând calea unui transport eficient de mărfuri și pasageri și punând bazele modernizării infrastructurii românești.

 

 

Evoluția și schimbările prin care a trecut Gara Filaret

 

La început, Gara Filaret avea un design simplu, funcțional, fără elemente arhitecturale deosebite. Cu timpul, fațada a fost modificată pentru a se alinia stilului occidental, inspirându-se din arhitectura gărilor din marile orașe europene precum Paris și München.

 

 

Totuși, în 1872, doar trei ani după inaugurarea Gării Filaret, a fost construită Gara Târgoviștei (actuala Gară de Nord), care a devenit rapid principalul nod feroviar al Bucureștiului. Acest lucru a redus treptat importanța Gării Filaret, deși a rămas funcțională în rețeaua feroviară timp de aproape un secol.

 

 

Declinul și noua sa destinație

 

Până în 1960, Gara Filaret a continuat să fie un nod feroviar activ, însă dezvoltarea infrastructurii rutiere și schimbările urbanistice au dus la închiderea sa. Clădirea a fost transformată în autobază și funcționează în prezent sub numele de Autogara Filaret.

 

 

De-a lungul anilor, s-au propus numeroase proiecte pentru reabilitarea gării și transformarea sa într-un muzeu feroviar, având în vedere valoarea sa istorică. Cu toate acestea, inițiativele nu s-au concretizat, iar Gara Filaret rămâne un simbol al începuturilor căilor ferate românești.

 

 

Postare ( Sablon)

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*