Image 1
Image 2
Postare ( Sablon)

INFORMAȚIA DE DUMINICĂ

INFORMAȚIA DE DUMINICĂ | Cele patru fotografii ale lui Eminescu și istoria lor

Cele patru fotografii ale lui Eminescu și istoria lor
Mihai Eminescu, poetul național al României, rămâne o figură iconică atât prin creația sa literară, cât și prin puținele imagini fotografice care s-au păstrat de-a lungul timpului. Până în prezent, sunt cunoscute și certificate patru fotografii autentice ale lui Eminescu, fiecare cu propria sa poveste și semnificație istorică.
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Asculta acest articol

Mihai Eminescu, poetul național al României, rămâne o figură iconică atât prin creația sa literară, cât și prin puținele imagini fotografice care s-au păstrat de-a lungul timpului. Până în prezent, sunt cunoscute și certificate patru fotografii autentice ale lui Eminescu, fiecare cu propria sa poveste și semnificație istorică.

 

 

 

 

Prima fotografie – Praga, 1869
Cea mai veche imagine a lui Eminescu datează din anul 1869 și a fost realizată la Praga, pe când poetul avea doar 20 de ani. Fotografia îi aparține lui Jan Tomás, un fotograf ceh renumit în epocă. În această imagine, Eminescu apare tânăr, cu trăsături delicate, purtând părul lung, semn distinctiv al personalității sale boeme. Această fotografie a fost realizată în perioada în care poetul studia la Viena și călătorea prin Europa Centrală, marcând începutul unei maturizări artistice și intelectuale profunde.

 

 

Cele patru fotografii ale lui Eminescu și storia lor
Prima fotografie a lui Eminescu – Praga, 1869

 

 

 

 

A doua fotografie – București, 1878
A doua imagine este o extragere dintr-un tablou al Societății “Junimea”, realizat în 1878 de fotograful Franz Duschek, în studioul său situat pe strada Franklin din București. Eminescu apare alături de personalitățile culturale ale vremii, într-un cadru ce reflectă efervescența intelectuală a epocii. Această fotografie este importantă deoarece surprinde perioada de maturitate a poetului, când acesta publica în “Timpul” și era o voce influentă în peisajul cultural românesc.

 

 

Cele patru fotografii ale lui Eminescu și istoria lor

 

 

 

 

A treia fotografie – Iași, 1884
A treia fotografie cunoscută a fost realizată în 1884 în studioul fotografului Nestor Heck din Iași. Imaginea originală îl includea pe Eminescu alături de profesorul A.C. Cuza, compozitorul Wilhelm Humpel și poetul Petru V. Grigoriu. La cererea prietenilor săi, Eminescu a fost decupat din fotografie, iar versiunea publicată ulterior a devenit una dintre cele mai răspândite imagini ale sale. Aceasta este una dintre ultimele fotografii în care poetul încă își păstra vigoarea și expresia intens meditativă care îl caracteriza.

 

 

Cele patru fotografii ale lui Eminescu și istoria lor

 

 

 

 

A patra fotografie – Botoșani, 1887
Ultima fotografie cunoscută a fost realizată la Botoșani în 1887 de Jean Bielig. În această imagine, Eminescu are 37 de ani și se află într-o stare vizibil afectată de boală, cu trăsături obosite și privire melancolică. Această fotografie este adesea asociată cu declinul său fizic și mental, fiind un document vizual emoționant al ultimilor săi ani de viață.

 

 

 

Cele patru fotografii ale lui Eminescu și istoria lor

 

 

 

Există și alte variante ale primei fotografii, cum este cazul unei cărți poștale retușate de un pictor-fotograf din Iași, Bernhard Brand. De-a lungul timpului, aceste imagini au fost prelucrate și reinterpretate în diverse moduri, dar originalele rămân mărturii incontestabile ale prezenței fizice a poetului.

 

 

 

Fotografiile lui Eminescu sunt păstrate în colecții importante precum Memorialul Ipotești și Arhivele Naționale, fiind accesibile celor care doresc să cunoască mai bine figura celui mai mare poet al literaturii române. Aceste patru imagini oferă o incursiune vizuală în viața și evoluția sa, completând astfel moștenirea literară impresionantă pe care ne-a lăsat-o.

 

 

 

Postare ( Sablon)

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns