Image 1
Image 2
Postare ( Sablon)

Întâlnirea Grupului de Lucru Mixt pe probleme ale etniei rrome din judeţul Satu Mare

Imagine de la întâlnire
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Asculta acest articol

romi la prefectura Vineri, 18 octombrie, în sala mică de şedinţe a Palatului administrativ a avut loc întâlnirea Grupului de Lucru Mixt, organizată de Biroul Judeţean pentru Romi Satu Mare.

Au fost dezbătute următoarele teme: 1). Integrarea copiilor romi în sistemul de învăţământ; 2). Prezentarea oportunităţilor de finanţare pentru instituţii în colaborare cu ONG rome.

 

Participanţi

 

La întâlnire au participat: Eugeniu Avram, prefect, Marcela Papici, viceprimarul municipiului Satu Mare, Ignacz Horvath, liderul etniei rrome, Gheorghe Toduţ, consilier al Direcţiei pentru Cultură, Gyongyi Gal, inspector şcolar, Horvath Ignac, liderul filialei judeţene a Partidei Romilor Pro Europa, Rozalia Bondrea, consilier pe probleme de rromi în cadrul Prefecturii, Mircea Govor, vicepreşedinte al Consiliului Judeţean, numeroşi reprezentanţi ai etniei rrome din mai multe localităţi ale judeţului, profesori de limba rromani, jurnalişti.

 

Şcolarizarea copiilor de etnie rromă

 

La primul punct, Gyongyi Gal, inspector şcolar pentru limbi materne, a prezentat un raport privind combaterea marginalizării şi excluziunii sociale precum şi dezvoltarea unui mecanism de îmbunătăţire a accesului la o educaţie de calitate pentru grupurile dezavantajate, îndeosebi a celor de etnie rromă, prin extinderea de şcoli incluzive la nivelul judeţului.

Raportoarea a început prin a prezenta, cu ajutorul viceoproiectorului, o statistică privind numărul cadrelor didactice calificate, numărul manualelor şi auxiliarelor şcolare, numărul de ore din trunchiul comun alocat studiului limbii materne. Apoi a enumerat localităţile din judeţ în care se studiază limba rromani ca limbă maternă: Sărăuad, Săcăşeni, Acâş, Cidreag.

În continuare, inspectoarea a prezentat un plan de măsuri la nivelul instituţiilor în care rezultatele examenelor naţionale şi la simulările organizate la nivel judeţean au fost slabe. A vorbit şi despre asigurarea manualelor de limba rromani pentru elevii din clasele începătoare în şcolile în care s-a introdus studiul ca limba maternă.

În cadrul inspecţiilor, au fost verificate notele şi prezenţa elevilor la cursuri şi consultaţii. S-a intervenit la Şcoala Gimnazială “Dr. Vasile Lucaciu” Satu Mare pentru rezolvarea cazurilor de absenţă, atitudine necorespunzătoare faţă de educaţie. Inspectoarea Gyongyi Gal a mai vorbit despre cuprinderea copiilor rromi de vârstă timpurie în învăţământul de nivel preşcolar; prevenirea segregării în formarea claselor la început de ciclu; elevii rromi înscrişi la licee (52, faţă de un total de 4.547 de elevi); participarea la concursuri (între care ”Diversitatea”) şi olimpiade; dezvoltarea reţelei de mediatori şcolari prin care se asigură încurajarea participării populaţiei rroma la învăţământul obligatoriu; a nominalizat şcolile unde elevii au obţinut rezultate notabile.

În continuare au vorbit profesorii de limba rromani de la şcolile din Sărăuad şi Hrip, apoi Rozalia Bondre despre un proiect Phare pentru elevi de etnie rromă. La rândul său, Ignac Horvath a spus că ar fi bine ca elevii de etnie rromă să fie în clase cu români şi maghiari, pentru a avea modele de comportament.

Postare ( Sablon)
Postare ( Sablon)

4 comentarii

  1. I-auzi, limba romanes la Hrip! Cine-i expertul in acesta limba? Absolventii clasei a VIII de aici nu cunosc nici limba romana nici limba maghiara, daramite romanes. Sa fim seriosi, asta e de toate numai scoala nu. Oare chiar nu o verifica nimeni? Aici ar trebui sa vina o brigada din minister… nici nu e rea ideea, ne mai gandim si poate, poate, vin bucurerestenii. Elevii rromi, pentru informare, stie toata lumea, sunt inscrisi de catre invatatoare la sectia maghiara stimulati fiind de banii din Fundatia pentru scoala (banii de Ungaria, cum zic ei). Ajung in clasa a V-a semianalfabeti, trec la sectia romana si pe sfarsitul clasei a VIII sunt analfabeti. E o realitate cu care se confrunta aceasta scoala de multi ani. Nu intereseaza chiar pe nimeni, nu e responsabil nimeni de aceasta situatie? Au ajuns parintii sa isi poarte copii de gradinita la Satu Mare, pentru a fi siguri ca odraslele lor vor invata sa scrie si sa citeasca. Si asta la o scoala la 13 km de oras. Inspectoratul ce face, directiunea scolii ce face, cunoaste problema si nu face nimic. Copii mici de 3, 4 ani fac naveta ca sa nu vorbesc de clasa pregatitoare. Aici sa se deplaseze grupul de lucru sa constate in teritoriu realitatea nu din cele prezentate de neica nimeni…

  2. Copiii romi sunt ca și comunitatea. Am vazut niste clase de romanes in care aveai impresia ca tocmai ai dat de niste bastinasi culesi din padure si adusi sa fie educati in lumea civilizata. In clase ca niste cocine am dat de niste personaje fara rechizite, mizerabili, impertinenti si tot ce se poate in sensul negativ. Ma intreb cum poti integra pe cineva care nu se vrea integrat? Personjele astea doua Rozi si Burti stiu doar sa bata din gura. In rest ii doare in spitz de comunitatea lor si mai ales de odraslele ce le calca pe urme in ceea ce priveste viitorul infractional.

Lasă un răspuns