Image 1
Image 2

IDEOLOGIE POLITICĂ

Mitul învierii naționale: este Donald Trump un fascist?

Mitul învierii naționale:  este Donald Trump un fascist?
Lumea pare să se reîntoarcă, cu pași grăbiți, spre ideologii autoritare, întrebarea „Este Donald Trump un fascist?” devine nu doar legitimă, ci și urgentă. Profesorul de istorie contemporană Sven Reichardt propune o nuanțare: mai degrabă decât despre fascism în forma sa clasică, ne confruntăm cu un fenomen pe care istoricul Enzo Traverso l-a numit „postfascism”.
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Asculta acest articol

Traverso și Reichardt avertizează că lideri ca Donald Trump sau Giorgia Meloni nu imită direct Mussolini ori Hitler. Ei nu apelează la brigăzi paramilitare, nu glorifică explicit războiul, nu caută o reorganizare totală a statului în stil corporatist.

 

Dar, în schimb, cultivă același mit: învierea națională. Postfascismul nu mai are nevoie de cămăși negre, dar operează cu aceleași emoții colective – frică, ură, resentiment – și propune aceleași soluții iluzorii: un „noi” pur și unitar împotriva unui „ei” corupător.

 

Mai aproape de 1914 decât de 1933?

 

Această formă nouă de extremism operează descentralizat, transnațional, în rețele politice și culturale fluide. În același timp, evită explicit formele brutale de represiune care au dus la dezastru în secolul XX, preferând în schimb manipularea prin mass-media, rețele sociale și politici de excludere simbolică.

 

Postfascismul este, în esență, adaptat democrațiilor de masă și epocii digitale.
Economistul Branko Milanovic propune o altă paralelă istorică: nu trăim un nou 1933 (ascensiunea nazismului), ci un nou 1914, adică un moment de haos sistemic în care marile puteri se izolează, iar tensiunile globale escaladează fără un plan coerent. Lumea se fragmentează în acorduri bilaterale, în alianțe fragile și în politici protecționiste care distrug ordinea multilaterală construită după 1945.

 

În acest peisaj, Trump devine simbolul Americii care vrea să „negocieze singură” cu Berlinul, Beijingul sau Nairobi, slăbind instituțiile globale care garantează stabilitatea. O nouă criză economică sau un conflict internațional declanșat de o logică a „suveranității absolute” ar putea readuce haosul anilor ’30, dar printr-o poartă deschisă în 1914.

 

Pe acest fundal al insecurității și al fragmentării, inegalitatea economică devine un motor al resentimentului. Fostul milionar Sebastian Klein, în cartea sa Bogați toxici, atrage atenția că acumularea excesivă de avere într-o mână de indivizi subminează însăși esența democrației. Spre deosebire de discursul revoluționar, Klein propune o cale legală, democratică, dar fermă: impozitarea severă a marilor averi, pentru a preveni concentrarea periculoasă de putere economică și politică.

 

Inițiative precum „taxmenow” arată că o parte a elitei economice este conștientă de dezechilibrul sistemului. Dar până când aceste inițiative vor deveni politică de stat, vidul creat de inegalitate rămâne un spațiu fertil pentru populism, autoritarism și mituri ale salvării naționale.

magazin online de aer conditionat si sisteme de climatizare
Postare ( Sablon)

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*


Album cu deportarea evreilor maghiari din zona Carpați – Rutenia

ISTORIE/HOLOCAUST

Album cu deportarea evreilor maghiari din zona Carpați – Rutenia

Un album cuprinzând 193 de fotografii apare la împlinirea a 80 de ani de la eliberarea supraviețuitorilor lagărelor  naziste de exterminare. Document unic donat  de Lilly Jacob Meier lui Yad Vashem, fotografiile au fost făcute la sfârșitul lunii mai sau începutul lunii iunie 1944, de doi SS-iști, Ernst Hofmann și Bernhard Walter, care aveau sarcina  să facă fotografii de identitate a deținuților, nu ale evreilor care au fost trimiși direct la camere de gazare.