Cvartetul “Arcadia” este cel mai reprezentativ cvartet românesc al momentului. Cu numeroase concerte pe scene importante ale lumii și discuri apărute la case prestigioase a impresionat publicul nostru, creând o atmosferă din care absolut nimeni nu și-ar fi dorit să mai iasă.
“Interpretare profundă”, “sonoritate alor excepţională”, “forţa lor expresivă care lasă o adâncă impresie asupra ascultătorului” sunt doar câteva dintre aprecierile care răsună ȋn toată lumea despre cei patru tineri ce alcătuiesc acest cvartet minunat.
Ana Török- vioară, RăsvanDumitru- vioară, Traian Boală- viola și Zsolt Török-violoncel formează cvartetul “Arcadia. A fost o onoare pentru Filarmonica “Dinu Lipatti” să fie gazda acestui eveniment și pentru publicul meloman că a avut ocazia să asculte o muzică ce parcă deschide cerul.
Programul ales de cei patru artiști a fost unul deosebit și inedit prin lucrările alese. Acesta a cuprins două lucrări ce au fost interpretate magnific de către tinerii artiști.
Prima lucrare a fost Cvartetul nr.7 pentru cvartet de coarde compus de Dan Dediu. “Ideea compunerii a apărut la iniţiativa Radio România Muzical pentru un eveniment care marca 250 de ani de la nașterea lui Beethoven. Am scris lucrarea ȋn 2020, ȋn timpul pandemiei de coronavirus pentru admira bilul cvartet Arcadia și am intitulat-o Fur Ulisse, Beethoven Etudes” spunea Dan Dediu.
Prima parte a acestei lucrări se numește “Labirintul Tăcerii”. Folosește material Beethovenian “care este pur și simplu expandat” spune ȋnsuși compozitorul. Partea a doua a intitulat-o “Idilă și imn de mulţumire”. Aici compozitorul face o fuziune ȋntre Scherzo și Imnul de mulţumire, ȋntre două genuri muzicale diferite care ajung să culmineze apoteotic. “Labirinto del bolero, Tatuajul lui Ravel” se numește partea a treia.
Reapar cele mai cunoscute patru note din lume, motto-ul Simfoniei a-V-a a lui Beethoven, Oda bucuriei, toate combinate cu ritmul de bolero a lui Ravel. Ȋn partea a patra “Moonlight Maze”, se creează un labirint de teme și motive cunoscute ale lui Beethoven. Parcă se derulează obsesiv și hipnotic Sonata Lunii. Partea a cincea se numește “O fantezie pe numele Beethoven și este“ un exemplu de muzică nevăzută, totul devenin druină și semn de scărnat al pulsaţiei. Foșnetul ȋntoarcerii paginii marchează această trecere a muzicii ȋn ritual, ȋntr-un plan al simbolului, ca o fâlfâire “a Lunii” asupra spiritului lui Beethoven” (Dan Dediu)
A doua lucrare a fost Cvartetul de coarde nr. 14 ȋn do diez minor op. 131 compus de Ludwig van Beethoven. O lucrare târzie, ultima dintr-un trio de cvartete, filozofic caracterizate drept TEZA- ANTITEZA- SINTEZA. “ După asta ce ne mai rămâne nouă de scris” spunea Schubert după ce a ascultat cvartetul. Beethoven nu a trăit să-și asculte extraordinara lucrarepe care a compus-o, surd fiind, pentru Baron Joseph. A epuizat aici toate legile fundamentale ale artei clasice. Are șapte părţi și este cel mai interiorizat, cel mai chinuitor din creaţia “Marelui Surd”.
Un sfârșit de săptămână ȋncheiat pe cele mai ȋnalte culmi din punct de vedere muzical și spiritual la Filarmonica Dinu Lipatti. O evadare din cotidian și o lume mai bună la care să visăm ne-au oferit toţi artiștii zilele acestea.
Concertele continua săptămâna aceasta, joi, Filarmonica avându-l invitat solist și dirijor pe celebrul și inegalabilul Răzvan Stoica. Despre ce se va fi ȋntâmplat joi și ce am trăit alături de remarcabilul violonist și de artiștii noștri o să aflaţi ȋn ediţiile următoare.
ALINA M.
Fii primul care comentează