Inspectorii consideră prea mare numărul de ore (29-30, chiar 31), dar nu propun nicio reducere
În cursul lunii ianuarie, Inspectoratul Şcolar Judeţean (ISJ) Satu Mare a organizat dezbateri publice privind planul – cadru pentru clasele V-VIII, în variantele propuse de Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei.
Potrivit textului comunicat de ISJ, activităţile s-au desfăşurat la nivelul inspectoratului şi al unităţilor de învăţământ, având ca invitaţi reprezentanţi ai părinţilor, ai autorităţilor locale, elevi, profesori, lideri de sindicat. În urma dezbaterilor, ISJ a colectat feed-backul şi l-a înaintat Ministerului Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice, exact aşa cum a fost transmis de unităţile de învăţământ, fără a interveni în conţinutul observaţiilor.
Aprecieri şi observaţii
Au fost formulate mai multe aprecieri şi observaţii. Astfel, în nicio variantă nu se regăseşte limba maternă pentru minorităţile naţionale conform legislaţiei în vigoare. Referitor la disciplina Limba şi literatura română, se consideră că nu este oportună reducerea numărului de ore, ţinând cont de importanţa acestei discipline şi de faptul că în condiţiile reducerii unei ore la clasa a V-a, materia nu va putea fi finalizată. Se recomandă 5 ore la clasa a VIII-a fiind vorba despre o disciplină de examen, atât la gimnaziu cât şi la liceu. Chiar dacă studierea disciplinei la nivel de învăţământ primar nu face obiectul dezbaterii, se apreciază că ar trebui avut în vedere ca Limba şi literatura română să fie predată de profesorii de specialitate la clasele minorităţilor naţionale.
Referitor la disciplina Limba latină, se consideră că se poate exclude studierea în clasa a VIII-a, cu amendamentul de a nu fi ignorată la nivel liceal, indiferent de profil.
Pentru variantele 1 şi 3 ale planurilor – cadru, nu este considerată benefică lipsa orelor de TIC de la clasele VII-VIII, optându-se pentru introducerea disciplinei TIC şi la aceste clase, care ar asigura pregătirea temeinică în utilizarea tehnologiilor moderne şi a metodelor interactive.
Pentru varianta 2 de plan-cadru, care pune accent mai ales pe ştiinţele naturii şi pe tehnologii, se apreciază că promovează debutul mult prea timpuriu (începând cu clasa a V-a) al unor discipline din domeniul ştiinţelor, precum fizica, chimia şi disciplinele tehnologice. Se consideră că nu se poate preda fizica şi chimia la clasele a V-a şi a VI-a atâta timp cât unele noţiuni fundamentale presupun cunoştinţe de matematică ce se predau mult mai târziu, în ultimii ani ai ciclului gimnazial.
Se consideră că nu este oportună lipsa orelor de consiliere şi orientare la clasele V-VII în varianta 2 de plan-cadru, deoarece în cadrul acestor ore, elevii beneficiază de sprijin pentru realizarea conexiunilor între ceea ce învaţă şi utilitatea cunoştinţelor şi abilităţilor dobândite pentru viaţa reală, fapt ce contribuie la sporirea motivaţiei şi a interesului elevilor pentru învăţare. Se consideră nejustificat de mare numărul maxim de ore, 29-30 (31 la clasa a VIII-a), dorindu-se mai multă flexibilitate. Se propune un număr mai mare de opţionale care să reflecte cu adevărat dorinţele elevilor. Se apreciază că programele şcolare ar trebui să fie simplificate, aerisite, în concordanţă cu planurile cadru, punându-se accent pe aspectul formativ în cadrul instruirii şi educării elevilor. (…)
Se remarcă faptul că disciplina Educaţia pentru sănătate lipseşte din toate variantele propuse de plan-cadru, în condiţiile în care este susţinută de programe naţionale, proiecte educaţionale şi cursuri de formare pentru cadrele didactice.
Nicio variantă propusă de plan-cadru pentru clasele V-VIII nu răspunde, în totalitate, aşteptărilor şi cerinţelor cadrelor didactice, este concluzia la care ajunge ISJ în textul comunicat mai sus.
Inspectorii vor creşteri, nu reduceri de ore
Interesant este că inspectorii consideră prea mare numărul de ore (29-30, chiar 31), dar, cu excepţia latinei, nu propun nicio reducere, în condiţiile în care ziua are tot 24 de ore. În schimb, se opun reducerilor propuse de minister la română, consiliere şi orientare şi chiar propun introducerea de cursuri de TIC, şi creşterea numărului de opţionale. Singura concesie în favoarea elevilor este simplificarea programelor şcolare, considerate prea încărcate.
Fii primul care comentează