
Așa cum am relatat pe larg în ediția de marți, 21 ianuarie 2025, privind semnalul de alarmă tras de către Colegiul Medicilor din România cu privire la creșterea cazurilor de agresiune verbală și fizică asupra medicilor și personalului medical, iată că și unitățile sanitare sătmărene se confruntă cu astfel de cazuri și nu puține.
În urma solicitării unui punct de vedere, inclusiv a unei statistici privind cazurile de agresivitate verbală din partea pacienților, conducerea Spitalului Județean de Urgență Satu Mare precizează că personalul unității îndeosebi al Unității de Primiri Urgențe se află frecvent în situația de a gestiona comportamente care sfidează mai mult sau mai puțin conștient normele societății. Conform datelor SJU Satu Mare sunt întâlnite adeseori următoarele tipuri de comportament: comportamente marcate de căutarea excesivă a atenției și dramatism; comportamente caracterizate de energie înaltă, prin excitație, mobilitate și sociabilitate, cazuri care pot merge până la extrem, astfel încât orice remarcă poate deveni un motiv de glumă; comportamente dezorganizate de tip psihotic, când pacientul pierde contactul cu realitatea; comportamente agresive verbal și/sau fizic manifestate de unii pacienți în mod curent (pacienți cu istoric de violență) sau circumstanțial.
”Aceste comportamente, indiferent de cauze, medicale, psihiatrice sau alte circumstanțe, sunt abordate exclusiv ca simptom parte a unui tablou clinic complex și sunt gestionate atitudinal și terapeutic conform ghidurilor și protocoalelor de specialitate având ca scop reinstaurarea stării de bine a pacientului”, se arată în informarea SJU Satu Mare.
Cazul cetățeanului aflat pe 19 ianuarie în sala de așteptare
Referitor la cazul cetățeanului aflat duminică, 19 ianuarie, în sala de așteptare UPU, fără calitatea înregistrată de pacient și care face obiectul mediatizării în presa locală online, unitatea sanitară menționează următoarele:
”Comportamentul acestuia, conform înregistrărilor video ale UPU, este unul de căutare a atenției, verbalizare excesivă, cu accente dramatice, foarte mobil, foarte sociabil și sigur, în flagrant contrast cu așteptările persoanei care îl filmează și cu normele de conduită dintr-o sală de așteptare UPU, cu mențiunea că acesta nu era violent, a interacționat cu 2-3 aparținători aflați în sala de așteptare, cu portarul și nu a interacționat cu pacienți, aceștia aflându-se în zona medicală. Interacțiunea de scurtă durată cu un membru al personalului medical din zona de triaj, conform evidențelor, a fost una politicoasă. Pentru că astfel de comportamente expansive pot vira foarte ușor în iritabilitate, furie și ostilitate la o abordare greșită, recomandările pentru personalul implicat sunt de a adopta o postură și o atitudine pasivă și de a evita amenințările sau remarcile provocatoare sau malițioase, scopul fiind acela de a ajuta la stingerea comportamentului nepotrivit și de a evita declanșarea unui comportament violent, dezorganizat”.
Concluzia conducerii SJU Satu Mare în direcția personalului unei instituții de sănătate, în speță cel al unității citate este de a aborda astfel de comportamente prioritar ca ”simptom al unei suferințe și nu ca delict sau culpă, abordarea având scop refacerea echilibrului persoanei și nu pedeapsa, forțele de ordine fiind ultima opțiune în situațiile în care violența depășește resursele proprii de intervenție”.
Fii primul care comentează