
Marți, 19 noiembrie 2024, un grup de elevi din clasele a XII-a de la Colegiul Național “Ioan Slavici” Satu Mare a participat la un interesant proiect educațional constând în simularea a două cazuri juridice ipotetice. Activitatea s-a desfășurat într-o sală a Tribunalului Județean Satu Mare, în prezența mai multor magistrați și profesori.
Ca obiective, s-a urmărit cunoașterea și înțelegerea modului de înfăptuire a actului de justiție, a consecințelor încălcării legilor, pregătirea tinerilor pentru viața de adulți responsabili. În exprimarea profesorului coordonator, ”această simulare constituie o oportunitate educațională valoroasă pentru elevi de a interacționa cu elementele fundamentale ale actului de justiție, de a dezvolta competențe de argumentare logică și de a aprecia complexitatea proceselor decizionale din cadrul instanțelor de judecată”.
Din partea Colegiul Național „Ioan Slavici” au participat 61 de elevi din clasele a XII-a C (specializarea filologie), a XII-a D (specializarea științe sociale), precum și elevi din clasa a XI-a D.
Alături de ei au fost de față profesorul de engleză Daniel Ferne, inițiatorul și coordonatorul proiectului, Ionela Manda – director adjunct, Ioana Rațiu, profesoară.
Din partea Tribunalului Județean Satu Mare au fost de față pe întreg parcursul proiectului judecătorii: Mureșan Felix Cardonel – președintele instituției, Micle Laura Isabela – vicepreședinte, Nemeș Remus – preşedintele Secției Penale, Adriana Soponar, judecătoare și Camelia Maier – consilier relaţii publice în cadrul instituției gazdă.
O foarte sumară punere în temă, făcută de președintele tribunalului, care a îmbrăcat roba, cu precizarea este este vorba de haina de lucru a magistraților, a fost menită să prefațeze activitatea propriu-zisă a elevilor, precum și rostul acesteia.
Judecarea cazurilor s-a desfășurat după tipicul practicilor din instanțele de judecată, într-un format adaptat pentru înțelegerea și familiarizarea elevilor cu sistemul judiciar anglo-saxon, întrucât s-a vorbit doar în engleză (profesorul coordonator având ca specialitate engleza).
În acel exercițiu juridic, denumit „Tribunalul Adolescenților”, elevii au pus în scenă două procese pe teme de actualitate: judecarea unui caz de consum de băuturi alcoolice de către un minor și un altul de cyberbullying. Câțiva elevi au îmbrăcat robele și și-au luat în serios rolurile de judecători – Gherman Mihai și Chivulescu Rianna, avocați – Mureșan Larisa și Gheorghițanu Daria, sau procurori – Haiduc Andrea și Necula Oana. Alții și-au asumat statutul de aprozi – Șuteu Bogdan și Varga Denis, jurați – Botizan Raul, Borsodi Sebastian, Orosz Sofia, Roatiș Bianca, Ilie Antonia și Gherman Mihai, victimă – Sas Alexandra, acuzați – Grumici Selena și Terțan Joao sau martor – Nogradi Zita.
Pe tot parcursul desfășurării proiectului, elevii din sală au fost doar ochi și urechi, total absorbiți de prezentările și argumentele colegilor lor. A fost cu adevărat o lecție activă, cu implicarea tuturor elevilor prezenți și ne îngăduim să anticipăm că evenimentul va ținut minte o viață de om.
Fii primul care comentează