CONTINUARE (Cap.I a fost INFRASTRUCTURA)
Educaţia şi Cultura
Candidat: prof. drd Csintalan Csaba
Formaţiunea politică: ALDE, filiala jud. Satu Mare
Cap.II EDUCAŢIE
A. Introducere/ Bevezetés
”Educaţia reprezintă sănătatea societăţi”! Ea trebuie susţinută dar şi monitorizată de toţi actorii din societate. Aici mă refer la cadrul instituţional: primăriile ca ordonatori principali de credite, de mediul antreprenorial existent (mai ales în mediul rural).
Educaţia nu este doar sarcina mea sau a ta; ea este a tuturor actorilor din societate, pentru a crea cadrul optim de funcţionare şi de dezvoltare a aşa-numitei ”noua generaţie”.
Mai mereu spunem că educaţia diferă de la regiune zonă sau loc mai ales în mediul rural, unde, specific zonei, fiecare unitate şcolară are puncte tari şi slabe, oportunităţile pe monent sau ameninţările în viitor. Cu referire la latura de comasare a unităţilor şcolare din cauza scăderi natalităţii sau a abandonului şcolar. Cultura fiecaruia dintre noi la un moment dat se poate datora şi sistemului de educaţie. Tocmai de aceea, mai mereu am susţinut că educaţia nu are limite de vârstă, doar dorinţa de a ne educa sau nu la momentul oportun.
B. Motivaţia personală/ Személyes motiváció
Precum fiecare dintre noi avem o meserie, un ”job”, şi eu mi-am dedicat destul de mult timp educaţiei, chiar şi în detrimentul familiei mele. În loc să stau cu copilaşul (în viitor copilaşi mei), am realizat proiecte, programe, am elaborat diferite lucrări, am mai editat câte o carte, am participat la diferite conferinţe naţionale/internaţionale etc., pentru a susţine o nevoie educaţională.
1. Latura teoretică a candidaturii
Consider că cel mai bun primar al unei comune poate fi din rândul cadrelor didactice. ”Poate”! nu am spus în exclusivitate.
2. Latura proiectelor teoretice aplicabile practic prin soluţii posibile
Realizarea de proiecte, programe, parteneriate, cu diferitele instituţii din ţară şi internaţional precum Programul Operaţional Regional (POR) 2014-2020, participarea la programul PNDL, programele PIR etc. cu destinaţie edu.
Prioritate ,,zero”!
2.1.1 Implementarea proiectului GPN (Grădiniţa cu program normal)
Soluţii/Megoldások:
Există proiect finalizat de peste 5 ani, construcţia trebuie începută prin forţe proprii, ştiind că deţinem utilajul (buldoexcavator) necesar. Nu mai e loc de aşteptat! Există oportunităţi de a fi finanţat prin diferite programe şi în anul 2016 unde trebuie depus din nou proiectul tehnic de execuţie. Responsabil primarul com. Lazuri, secondat prin demararea proiectului de viceprimar şi monitorizarea lucrărilor de comisia de educaţie prin domnii/doamnele consilieri
2.1.2 Comasarea unor structuri şcolare
Soluţii/Megoldások:
Avem prea multe structuri, dar avem şi mijloace de transport pentru copii. Responsabil este consiliul de administraţie din unitatea şcolară şi directorul. Crearea de clase mixte (română/maghiară), dacă se doreşte! Dar să nu uităm că mediul antreprenorial se plânge că avem foarte buni meseriaşi care au terminat la secţia maghiară, dar nu ştiu să comunice antreprenorii cu ei!
2.1.3 Veşnica problemă inexistenţa săli de SPORT!
La fel se poate începe prin elaborarea unui proiect tehnic de execuţie a unei săli de sport. Apoi, începerea lucrărilor prin forţe proprii. Am putea face un parteneriat cu mediul antreprenorial din com. Lazuri pentru a ne ajuta la finanţare, oferindu-le diferite facilităţi posibil legale.
2.1.4 Optarea în şcolar 2017-2018 pentru programul ,,A doua şansă”
Acest program este destimat persoanelor care nu au terminat cursurile celor 8 clase elementare din com. Lazuri şi satele: Nisipeni, Noroieni, Bercu, Pelişor, Peleş. Cu siguranţă ar fi o oportunitate pentru mulţi cetăţeni. Dacă se doreşte, bineînţeles!
Soluţii/Megoldások:
Solicitarea desfăşurării programului ,,A doua şansă” şi supunerea spre aprobare de inspectoratul şcolar (ISJ), prin doleanţa consiliului de administraţie al unităţii şcolare, dar nu înainte de o cercetare de marketing prealabilă. Vă asigur eu, se poate! Bineînţeles, generează venituri suplimentare cadrelor didactice etc.
2.1.5 Crearea unei baze de date ,,BDN” cu toate persoanele care nu au un loc de muncă!
Colaborare cu AJOFM (Agenţia Judeţeană de Ocupare a Forţei de Muncă) ai cărei reprezentanţi să fie invitaţi periodic în Primăria com. Lazuri pentru a prezenta ofertele de muncă. Vezi nivelul de pregătire al şomerilor în Satu Mare pentru anul 2016. Sursa: http://www.satumare/ anofm.ro/ Comunicat /2016 /20160419.pdf accesat la data de 14.Mai 2016.
Soluţii/Megoldások: Aparatul din cadrul primăriei prin angajaţi de la diferitele compartimente, monitorizat de juristul com. Lazuri. Locaţia: în fiecare unitate şcolară şi structură şcolară din toate satele aparţinătoare com. Lazuri.
2.1.5 Diverse
Dacă am ajuns până aici vă rog a mă ajuta în privinţa doleanţelor d-voastră. Vă munţumesc anticipat!.
Cap.III CULTURA
3.1 Organizarea unor evenimente culturale mixte (ROM/HUN)
Participarea periodică a tuturor cetăţenilor la toate manifestările culturale, unde fiecare să prezinte partea patrimonială din cultura sau subcultura din care face parte. Conduce la o revigorare a relaţiei cetăţean şi primărie.
Soluţii/Megoldások: Prin managerul unităţii şcolare, comisia de cultură din cadrul primăriei, reprezentanţi din cadrul diferitelor instituţii din judeţ dar şi nu numai.
3.2 Muzeul com. Lazuri sau a satelor aparţinătoare
În urma comasărilor de unităţi şcolare va rezulta un disponibil patrimonial ca locaţie, unde fiecare dintre cetăţeni să doneze câte un obiect vechi. Bineînţeles că fiecare donaţie va conţine numele celui care a donat! Ce bine sună! Nu ne costă mai nimic, dar avem ceva în plus, la capitolul cultură!
3.3 Organizarea zilelor com. Lazuri
Ţimând cont că este ideea mea de azi, 15 Mai 2016, eu aş propune chiar această dată. Nu este bătută în cui! Dar măcar ideea să fie copiată precum cea cu muzeul com/satului.
3.4 Diverse
Aştept orice sugestie! Dar să nu uităm că actualmente nu sunt eu primarul com. Lazuri, şansele sunt egale. Sper ca măcar eu şi d-voastră să putem da idei viitorului primar al com. Lazuri.
Cu multă, multă înţelegere! A sok-sok megértéselt!
Fii primul care comentează