
Profesorii de Geografie din București și Ilfov critică eliminarea Geografiei din planurile-cadru pentru clasele XI-XII: O amenințare pentru generațiile viitoare într-un context al schimbărilor climatice și al tensiunilor geopolitice
Într-o perioadă marcată de schimbări climatice rapide, dezechilibre sociale și tensiuni geopolitice, eliminarea Geografiei din planurile-cadru pentru liceu pentru clasele XI și XII, la majoritatea profilurilor, este considerată de profesorii de Geografie din București și județul Ilfov o „eroare educațională gravă și o amenințare pentru viitoarele generații”. Reacția vine ca răspuns la modificările propuse de Ministerul Educației (MEC) pentru elevii care vor începe clasa a IX-a în 2026, care ar exclude Geografia din curriculumul majorității profilurilor, cu excepția celor umaniste și de servicii.
Profesorii de Geografie subliniază într-o scrisoare trimisă Edupedu.ro că implementarea acestor modificări va dăuna gândirii critice a elevilor și le va reduce capacitatea de a se adapta la schimbările climatice, migrarea globală, efectele dezastrelor naturale și riscurile geopolitice. „Această decizie deschide calea către o societate incapabilă să răspundă adecvat provocărilor mediului, unde pseudo-știința, fake news-urile și teoriile conspiraționiste vor fi ușor acceptate de tinerii lipsiți de studiul Geografiei”, avertizează profesorii.
Aceștia consideră că studiul Geografiei României, un element fundamental al identității naționale, trebuie să fie accesibil tuturor elevilor, indiferent de filieră și specializare. Totodată, aceștia subliniază importanța abordării problemelor globale care afectează întreaga omenire, care influențează și societatea noastră.
Profesorii de Geografie atrag atenția asupra faptului că o oră de Geografie pe săptămână în clasele IX și X nu este suficientă pentru a acoperi toate aspectele esențiale ale acestei discipline, cum ar fi studiile despre schimbările climatice, Uniunea Europeană, geopolitica globală și Geografia României. Ei adaugă că, prin lipsa acestor cunoștințe, tinerii vor lăsa România în urmă în ceea ce privește capacitatea de a face față transformărilor economice și de mediu.
În plus, Geografia, cu caracterul său interdisciplinar, este esențială pentru înțelegerea proceselor naturale și socio-economice care ne afectează viețile, subliniază cadrele didactice. De asemenea, Geografia are un rol important în dezvoltarea competențelor cheie ale elevilor, inclusiv gândirea critică, abilități de comunicare și competențe digitale. Profesorii mai menționează performanțele remarcabile ale elevilor români la olimpiadele internaționale de Geografie și la concursurile interdisciplinare, care ar putea fi periclitate prin eliminarea acestei materii din planurile-cadru ale liceului.
Geografia joacă un rol important și în formarea unei conștiințe civice și ecologice, ajutând elevii să înțeleagă provocările globale precum schimbările climatice, migrarea și inegalitățile economice, încurajând totodată dezvoltarea unor comportamente ecologice responsabile.
Profesorii de Geografie din București și Ilfov susțin că această materie este esențială pentru formarea tinerelor generații și le solicită autorităților să reconsiderese această decizie pentru binele viitorului educațional al elevilor din România.
Context: Proiectele de planuri-cadru pentru liceu, propuse de Ministerul Educației, au stârnit controverse referitoare la eliminarea unor materii, inclusiv Geografia, de la majoritatea profilurilor liceale. În schimb, se propun alte modificări, cum ar fi creșterea numărului de ore de limba română și reducerea orelor de istorie. Aceste schimbări sunt contestate de profesori, care consideră că impactul lor va fi dăunător pentru formarea elevilor.
Fii primul care comentează