Image 1
Image 2
Postare ( Sablon)

LITURGHIE ARHIEREASCĂ

Sărbătoarea hramului de iarnă al Mănăstirii Moisei

Sărbătoarea hramului de iarnă al Mănăstirii Moisei
Duminică, 2 februarie 2025, a fost  sărbătorit praznicul împărătesc Întâmpinarea Domnului și hramul de iarnă al Mănăstirii Moisei. Preasfinţitul Părinte Iustin, Episcopul Maramureşului şi Sătmarului, a oficiat, împreună cu Preasfințitul Timotei Sătmăreanul, Arhiereu Vicar, Sfânta Liturghie Arhierească, în fruntea unui mare sobor de preoţi, la Mănăstirea Moisei.
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Asculta acest articol

Este cea mai veche mănăstire a Episcopiei, stareţ Arhim. Teofil Pop.

 

„Am revenit la Sfânta noastră Mănăstire de la Moisei pentru a sărbători hramul de iarnă, pe care l-am rânduit să fie și l-am stat statornicit, împreună cu Părintele stareț Teofil, să fie sărbătoarea întâmpinării Domnului, a spus Preasfințitul Părinte Episcop Iustin. Deci, un praznic împărătesc închinat Mântuitorului. Mănăstirea Moiseiului este una dintre cele mai vechi mănăstiri existente cu viață neîntreruptă, existență neîntreruptă de peste patru secole. Este undeva la jumătatea secolului XVII, pomenită documentar. Și are continuitate, a avut continuitate. Este importantă biserica de lemn, monument istoric a mănăstirii, care a fost restaurată și care are pe ea înscris anul 1672. Este vorba despre descinderea Mitropolitului de la Bălgrad, Sfântul Sava Brancovici, care este zugrăvit în această biserică tocmai pentru importanța lui în viața mănăstirii, care a sfințit bisericuța de lemn, care dăinuie până astăzi. Mănăstirea Moisei este o mănăstire importantă pentru acest ținut, în Protopopiatul Vișeu, este la marginea de nord a Episcopiei noastre. Mai sus este orașul Borșa. Localitatea Moisei are peste 8.000 de locuitori. Sunt mai multe parohii, patru parohii în această localitate, credincioșii sunt iubitori ale sfintelor noastre rânduieli strămoșești, ai credinței ortodoxe strămoșești, și sunt iubitori ale rânduielilor și a tradițiilor sfinte, ai colindului, ai cântului.

 

 

 

La Moisei se face cel mai mare pelerinaj din eparhia noastră, sunt peste 25.000, 30.000 de credincioși la praznicul Adormirii Maicii Domnului, întrucât Mănăstirea este închinată adormirii Maicii Domnului. A fost dintotdeauna mănăstire de călugări și a fost înființată de ctitorul, care a fost un creștin din Moisei, care a înființat mănăstirea și a așezat-o sub ocrotirea, sub autoritatea Mănăstirii Putna. A luat ființă ca metoc al Putnei. De ce? Din același motiv, din care familia voievodală a  Drăgoșeștilor, Drag și Balc, care au întemeiat mănăstirea istorică Perii Maramureșului, care s-a aflat în dreapta Tisei, astăzi în Ucraina, noi am reactivat mănăstirea pe pământ românesc, în stânga Tisei, la Săpânța. Și i-am zis mănăstirea Săpânța Noul Peri. De ce a fost așezată acea mănăstire sub autoritate constantinopolitană și a devenit stavropighie? Pentru ca să nu fie înstrăinată, să nu treacă la altă credință, să nu fie răpită și să fie înstrăinată de credința ortodoxă strămoșească. Din același motiv au așezat și cei de la Moisei și ctitorul, au așezat mănăstirea ca metoc al Putnei, ca să beneficieze de protecția, să beneficieze de protecția Mănăstirii Putna, Putna lui Ștefan cel Mare, celebră, vestită, vatră ortodoxă monahală, care a întărit și a păstrat și apoi a consolidat sfânta și dreapta credință aici, în această mănăstire. Mulțumim Bunului Dumnezeu pentru tot ce se întâmplă aici, în chip minunat. S-au ctitorit multe construcții, se rectitorește, se reînnoiește, se înnobilează și se înfrumusețează casa monahală și am pus piatră de temelie pentru viitoarea biserică catedrală a Mănăstirii Moisei. Această biserică va rămânea biserica de iarnă, în vecinătate se va amenaja muzeul mănăstirii, iar biserica nouă va avea o capacitate de o mie de credincioși, sunt mulți care nu încap acum în biserică și sunt afară. Nu este problemă, că maramureșenii nu sunt creștini de vreme bună. Ei vin la biserică și când plouă, și când ninge, și când este cald, dar biserica acealaltă de zid, care se va lua la întrecere cu Pietrosul de aici, va trebui să aibă capacitatea necesară să-i poată încăpea pe toți cu toată credința lor binecuvântată și frumoasă pe care o au creștinii din Moisei și credincioșii din Maramureșul voivodal. Slavă Lui Dumnezeu pentru toate!”

 

Sfânta Liturghie Arhierească

 

Săvârșită în biserica mare, soborul a fost alcătuit din Arhim. Dr. Ioachim Tomoiagă, consilier eparhial social economic și misionar, fiu al satului, Arhim. Teofil Pop, stareț, Pr. Mihai Chira, protopopul Vișeului, Pr. Gabriel Gorgan, protopopul de Satu Mare, Pr. Ioan Florin Timiș din Săliștea de Sus, Pr. Matei Șandru, din Moisei – Izvorul lui Dragoş, Pr. Vasile Tomoiagă, Pr. Vasile Tomoiagă, Moisei Centru, Pr. Daniel Florian Ghita, Moisei Centru, Pr. Samoilă Vlad, Moisei Luncă, Pr. Florin Mihali, Arhid. Teodosie Bud, consilier eparhial economic, Arhid. Vlad Verdeş, inspector eparhial pentru catehizarea tineretului, Arhid. Lucian Burnar, secretar eparhial, Arhid. Dr. Nifon Motogna, consilier eparhial pentru administrarea Catedralei Episcopale „Sfânta Treime” Baia Mare, Arhid. Vasile Pop, consilier eparhial pentru protocol, Arhid. Dumitru Botiș, director cu serviciile sociale, Arhid. Gherasim Nap, șeful de cabinet al Arhiereului Vicar, Arhid. Ioan Onuț Păcurar, referent al secretariatului eparhial.

Răspunsurile la Sfânta Liturghie au fost date de Grupul Psaltic „Theologos” al Episcopiei Maramureșului și Sătmarului, dirijat de Denis Cristian Sulițanu.

Între oficiași s-au aflat primarul Moiseiului, Grigore Tomoiagă, viceprimarul Matei Tomoiagă, Ing. Mircea Lețiu, fost membru în Adunarea Eparhială, maici starețe.

 

Cuvântul de învățătură

 

Un vast cuvânt de învățătură a rostit Preasfințitul Părinte Timotei Sătmăreanul, Arhiereu Vicar, în care a vorbit despre praznicul împărătesc al Întâmpinării Domnului:

„Evenimentul la care ne face Dumnezeu părtași, în această zi de duminică și de sfântă prăznuire, când Biserica noastră drept măritoare, stâlp și temelie a adevărului, face pomenirea aducerii la templu a Mântuitorului nostru Iisus Hristos, Întâmpinarea Domnului, este relatat în Sfânta și Dumnezeiasca Evanghelie doar de Sfântul Evanghelist Luca, în capitolul al doilea al Evangheliei sale, începând cu versetul 22 până la 39. Este cutremurător și în același timp minunat, cum Dumnezeu se supune legilor pe care El Însuși și le-a dat.  Rezumativ, dacă încercăm să aprofundăm, și vom aprofunda mesajul praznicului în care astăzi ne găsim, trebuie să ne aducem aminte de formula liturgică prin care noi încheiem Sfânta și Dumnezeiasca Liturghie, care spune în felul următor: Cel ce în brațele dreptului Simeon a primit a fi ținut pentru noi și pentru noastră mântuire, Hristos adevăratul Dumnezeul nostru, pentru rugăciunile Preacuratei Maicii Sale. Acesta este formula otpust, așa cum este cunoscută în terminologia bisericească, când se încheie Sfânta și Dumnezeiasca Liturghie din ziua de prăznuire a Întâmplării Domnului până la odovania praznicului, peste 8 zile. Cu această formulă liturgică se încheie fiecare slujire în Biserica Mântuitorului nostru Iisus Hristos în aveastă perioadă. Și arată că, pentru noi și pentru a noastră mântuire, Mântuitorul Iisus Hristos împlinește într-o totul legea pe care El Însuși a dat.

 

 

 

Evenimentul acesta, pe care îl trăim, așa cum am spus, este relatat de Sfântul Evanghelist Luca. „Şi când s-au împlinit zilele curăţirii lor, după legea lui Moise, L-au adus pe Prunc la Ierusalim, ca să-L pună înaintea Domnului, precum este scris în Legea Domnului, că orice întâi-născut de parte bărbătească să fie închinat Domnului și să dea jertfă, precum s-a zis în Legea Domnului, o pereche de turturele sau doi pui de porumbel. Şi iată era un om în Ierusalim, cu numele Simeon; şi omul acesta era drept şi temător de Dumnezeu, aşteptând mângâierea lui Israel, şi Duhul Sfânt era asupra lui și lui i se vestise de către Duhul Sfânt că nu va vedea moartea până ce nu va vedea pe Hristosul Domnului. Şi din îndemnul Duhului a venit la templu; şi când părinţii au adus înăuntru pe Pruncul Iisus, ca să facă pentru El după obiceiul Legii, El L-a primit în braţele sale şi a binecuvântat pe Dumnezeu şi a zis: Acum slobozeşte pe robul Tău, după cuvântul Tău, în pace, Că ochii mei văzură mântuirea Ta, Pe care ai gătit-o înaintea feţei tuturor popoarelor, lumină spre descoperirea neamurilor şi slavă poporului Tău Israel. Iar Iosif şi mama Lui se mirau de ceea ce se vorbea despre Prunc. Şi i-a binecuvântat Simeon şi a zis către Maria, mama Lui: Iată, Acesta este pus spre căderea şi spre ridicarea multora din Israel şi ca un semn care va stârni împotriviri și prin sufletul tău va trece sabie, ca să se descopere gândurile din multe inimi.”

Și spusele Dreptului Simeon s-au împlinit întocmai, după cum ne spune Sfânta Scriptură.

 

 

Hirotesire

 

La încheierea Sfintei Liturghii, Preasfințitul Părinte Episcop Iustin l-a hirotesit pe Părintele Ieromonah Filotei Cut, economul mănăstirii, de 10 ani în acest sfânt locaș, întru Protosinghel, înmânându-i însemnele ridicării în treapta slujirii: Sfânta Cruce pectorală și bedernița.

 

Andrei Fărcaș

Postare ( Sablon)

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*