La aproape două luni de la instalare, Guvernul Cîţu mai este în faza căutărilor, fiind creionat un proiect de buget, bazat mai ales pe austeritate.
Iată că după adoptarea nu fără probleme a actului normativ în Guvern, acesta a ajuns în Parlament. Dezbaterile sunt animate. Există preocupări în ceea ce priveşte restructurarea aparatului birocratic din instituţiile centrale, judeţene şi chiar locale. Se vorbeşte despre reduceri de sporuri, de personal şi câte altele, pentru a acoperi găurile din proiectul de buget care urmează să fie dezbătut în parlament. Se pare că cei care vorbesc despre restructurări, mai ales la nivele locale, fiind vorba despre primării, nu cunosc realitatea din teritoriu.
Numeroşi primari, de această dată vorbim despre cei de la noi din judeţ, nu au ocupate toate posturile din organigramă, situaţie în care nici nu se poate vorbi despre reduceri de personal şi delegarea de sarcini altor funcţionari. Delegări care s-au putut, au fost făcute până acum.
Ceea ce este sigur, majoritatea primăriilor din judeţ nu acordă sporuri, sau dacă se plătesc, este un număr redus de beneficiari. Cert este că, se face remarcată diferenţa dintre comune/oraşe în ceea ce priveşte plata unor sporuri, neplata, sau cât se acordă unor funcţionari.
Unii plătesc indemnizaţia de hrană, alţii au acordat tichete de vacanţă.
Nu se poate vorbi despre o modalitate unitară de acordare a sporurilor, dar nici a faimoaselor tichete de vacanţă, gândite la momentul respectiv pentru a susţine în acest fel domeniul HoReCa.
Informaţia Zilei a iniţiat un sondaj la nivelul unităţilor administrativ teritoriale ale judeţului, dar şi al instituţiilor publice, cu privire la sporurile care se acordă, dar se face referire şi la eventualele măsuri de restructurare/angajare de personal.
Răspunsurile sunt cel puţin surprinzătoare. Numeroase posturi din organigramă sunt neocupate, iar sporuri se dau şi nu se dau. Sunt prea puţine primăriile care, la nevoie, vor apela la angajări în cursul anului 2021.
Un prim set de răspunsuri la întrebările menţionate l-am prezentat zilele trecute. Continuăm prezentarea, pe măsură ce acestea ne parvin la redacţie.
Majoritatea organigramelor din primării nu sunt ocupate
Monica Sobius, primarul comunei Tarna Mare, ne-a comunicat faptul că, spor pentru control financiar preventiv – CFP, 10% din salariul de încadrare se acordă persoanei desemnate, fiind vorba despre 300 de lei lunar, sporul pentru implementare proiecte europene este 10-25%, pentru personalul echipei de proiect, la care se adaugă – primar, viceprimar, în funcţie de numărul de proiecte şi timpul efectiv lucrat. Sumele plătite echipei de proiect sunt cuprinse între 300 şi 1.350 de lei net, lunar. Nu intenţionează să se facă restructurări de personal în perioada următoare. În organigramă sunt încă 9 posturi vacante, care se vor ocupa parţial în funcţie de necesităţi.
Ioan Tătar, primarul comunei Bixad, ne-a comunicat faptul că, salariile şi sporurile sunt stabilite conform legislaţiei în vigoare. Nu ni s-a comunicat concret care sunt sporurile acordate şi cărei categorii de funcţionari. În cazul în care legislaţia se va modifica în sensul adoptării unor acte normative referitoare la restructurare/reorganizarea activităţilor, o să fie puse în aplicare.
Adrian Farcău, primarul oraşului Tăşnad a răspuns la întrebările adresate, menţionând că: sporurile acordate echipei de proiect compusă din 7 persoane, care implementează proiecte cu finanţare nerambursabilă, conform Legii 153/2017, beneficiază de 11.028 de lei brut, ceea ce net înseamnă 6.451 de lei. Suma diferă de la o lună la alta, în funcţie de numărul orelor afectate acestei activităţi. Spor de noapte pentru program lunar de 216 ore, în cuantum cumulat de 1.885 de lei, 712 lei brut pentru 16 ore serviciu de noapte la băile publice, 756 lei pentru 144 de ore de noapte prestate ca portar. Nu toate posturile din organigramă sunt ocupate, iar pentru unele dintre acestea, cu personal insuficient, se are în vedere angajarea de personal. Cu alte cuvinte, nu se poate vorbi despre restructurare în acest moment.
Aurelia Fedorca, primarul oraşului Negreşti Oaş, ne-a informat că se acordă indemnizaţia de hrană de 346 de lei/angajat. În anii 2019 şi 2020, angajaţii au beneficiat de vouchere de vacanţă. Ca și în alte primării, conform legii, și la Negrești-Oaș se acordă sporuri angajaților care lucrează la proiecte europene. “Este o muncă în echipă, de multe ori se lucrează ore suplimentare, iar cei care fac asta beneficiază de sporuri conform legii”, a subliniat primărița Aurelia Fedorca. În ceea ce priveşte restructurarea/reorganizarea, sunt necesare eventuale angajări, dar deciziile se vor lua după adoptarea Legii Bugetului de stat.
Ovidiu Marius Duma, primarul oraşului Ardud, a răspuns sec la întrebările transmise privind sporurile şi eventuala restructurare/ reorganizare în vederea eficientizării activităţii. La Ardud nu s-au dat sporuri până acum, iar într-un viitor apropiat nu intenţionează să facă restructurări. Instituţia este în deficit de personal. Încă nu se poate vorbi nici despre angajări.
Kovacs Eugen, primarul municipiului Carei ne-a transmis un răspuns mai nuanţat. Se acordă spor de 15% din salariul de încadrare pentru asistentele de la cabinetul medical şcolar, dar şi personalului medical auxiliar de la creşă. Spor de 7% din salariul de încadrare se plăteşte pentru activităţi suplimentare specifice, în cazul Poliţiei Locale. Se acordă sporuri diferenţiate în funcţie de orele efectiv lucrate în cazurile proiectelor de investiţii realizate din fonduri europene nerambursabile astfel: pentru 1-20 de ore efectiv lucrate se acordă 10% din salariul de încadrareș între 21 şi 40 de ore lucrate sporul este de 20%, între 41 şi 60 de ore lucrate pe proiecte sporul este de 30%, între 61 şi 80 de ore lucrate se acordă sporul de 40% din salariul brut de încadrare, iar peste 80 de ore lucrate, sporul este de 50% din salariul brut de încadrare.
Fii primul care comentează