Autostrada Transilvania poate fi realizată doar prin concesiune, fiind exclusă o finanţare din fonduri europene, a declarat, vineri, la Cluj, ministrul delegat pentru Proiecte de Infrastructură de Interes Naţional, Dan Şova.
Dan Şova a declarat, într-o conferinţă de presă organizată la finalulul unei întâlniri cu reprezentanţii autorităţilor din mai multe judeţe din Transilvania, că în proiectul Autostrăzii Transilvania ar putea fi implicate financiar şi consilii judeţene şi primării de municipii, urmând să se analizeze sub ce formă va fi această contribuţie.
“Există necesitatea implicării şi a autorităţilor locale în acest proiect şi vom discuta în ce măsură şi cum este posibilă şi implicarea financiară a autorităţilor locale, ţinând cont de bugetele pe care le au, de gradul de îndatorare. Am precizat că Autostrada Transilvania, în acest moment, nu poate fi finanţată din fonduri europene. Singura soluţie de finanţare este concesiunea după modelul Comarnic – Braşov sau Centura de Sud a Capitalei. România, din 1990 până în 2013, nu a făcut vreo concesiune sau un parteneriat public – privat pe un proiect de autostradă şi, ca atare, avem o problemă de credibilitate instituţională. Trebuie să demonstrăm că putem face cele trei concesiuni scoase, respectiv Comarnic – Braşov, Centura Sud şi Craiova – Piteşti, pentru a avea încrederea finanţatorilor internaţionali, firme private, şi a celor instituţionali – BEI, BERD sau Banca Mondială”, a spus Şova.
Ministrul delegat pentru Proiecte de Infrastructură de Interes Naţional a refuzat să avanseze vreun termen pentru reluarea lucrărilor la Autostrada Transilvania sau pentru realizarea concesiunii şi a spus doar că interesul Guvernului şi al autorităţilor din zonă este ca proiectul să se facă.
“În acest moment, nu vă spun că de mâine ne apucăm de concesiune la Autostrada Transilvania, pentru că ar fi o chestiune de neseriozitate. (…) Nu există un termen, mâine sau peste trei ani, nu pot să spun că începem mâine sau peste un an, pentru că nu avem nici studii actualizate, nici nu ştim care sunt sursele de finanţare şi cum se poate face concesiunea. (…) În perioada următoare trebuie să studiem toate posibilităţile şi instrumentele financiare care ne stau la dispoziţie, şi să ţinem cont de faptul că, într-o concesiune, statul român nu poate participa cu mai mult de 49 la sută, pentru ca proiectul să nu fie calificat în interiorul deficitului bugetar. Contribuţia statului trebuie să fie de maximum 49 la sută şi trebuie să găsim soluţii ca din taxa de autostradă proiectul să producă 51 la sută, reprezentând costuri de proiectare – construcţie, creditare, operare – întreţinere, pe perioada concesiunii”, a subliniat Dan Şova.
Potrivit acestuia, în perioada următoare trebuie actualizate studiile de trafic pe Autostrada Transilvania şi semnarea, în noiembrie, a celor trei concesiuni pentru ca România să poată demonstra că este credibilă din punct de vedere instituţional.
“Trebuie refăcute studiile de trafic şi actualizate la Autostrada Transilvania. Studiile de trafic se actualizează în câteva luni”, a mai spus Şova.
La întâlnirea de la Prefectură au mai participat primarul Emil Boc, dar şi foştii miniştri Ioan Rus, Vasile Dâncu şi Vasile Puşcaş.
Contractul cu Bechtel pentrul construirea Autostrăzii Transilvania a fost reziliat la finele lunii mai, statul român urmând să plătească companiei americane 37,2 milioane de euro şi datorii de 50 milioane de euro.
Dan Şova afirmase şi anterior că singura posibilitate pentru continuarea proiectului de construcţie a autostrăzii este parteneriatul public privat sau concesiunea, probabil urmând să fie utilizată a doua variantă.
Fii primul care comentează