Image 1
Image 2
Postare ( Sablon)
Postare ( Sablon)

IFPLUSIARNA LA SATU MARE

Ce se întâmplă cu ulițele în pantă din comunele sătmărene?

Aşa cum s-a subliniat cu diverse ocazii, Consiliul Judeţean Satu Mare, are în administrare aproximativ 900 de kilometri de drumuri judeţene. Administrarea acestora presupune inclusiv menţinerea şoselelor respective în stare bună de exploatarea şi pe timpul iernii.
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Acasa
Asculta acest articol

Dacă în urmă cu mai mulţi ani, din motive lesne de înţeles, drumurile judeţene au fost împărţite în cele patru tronsoane deja cunoscute, arondarea s-a menţinut. Conform celor anunţate de Consiliul Judeţean Satu Mare în data de 1 octombrie 2019 au fost semnate acordurile-cadru cu firmele câștigătoare, care vor derula serviciile de deszăpezire în următorii 4 ani. În urma procedurii de licitație publică au fost declarați următorii câștigători: Lotul I: zona Carei-Tășnad – GP Săgeata Prod SRL; Lotul II: zona Supur – Asocierea Sabina&Ștefana Cons SRL și Instal Ros SRL: Lotul III: zona Satu Mare – Ardelean Company Nord-Vest SRL; Lotul IV: zona Oaș – Ardelean Company Nord-Vest SRL.

 

Cum în iernile anilor anteriori, utilajele de deszăpezire au avut mai puţin de lucru, vremea fiind relativ caldă şi cu precipitaţii puţine din punct de vedere a frecvenţei ploilor/ninsorilor, dar şi a cantităţilor, firmele de deszăpezire au cam şomat, ceea ce a însemnat şi încasări minime pentru prestaţiile făcute sporadic. Activitatea s-a dovedit nerentabilă în iernile blânde, fără zăpadă şi fără polei.

 

Cum un proverb spun: „Iarna nu o mănâncă lupul” sau afirmaţia unui fost preşedinte al României: „Iarna nu-i ca vara”, având în vedere prognozele meteo, dar şi data din calendar, fiind la mijlocul lunii noiembrie, este normal să ne gândim la pregătirile primarilor din judeţul Satu Mare, în ceea ce priveşte activitatea de deszăpezire. Dacă, aşa cum subliniam existenţa în judeţ a aproape 900 de kilometri de drumuri judeţene, la care se adaugă şi tronsoane de drumuri naţionale, la aceştia se adaugă alte câteva mii, se pare că ar fi vorba despre peste 4.400 de kilometri, care reprezintă drumuri comunale şi diverse uliţe de interes local. Aceste drumuri comunale şi uliţe sunt administrate de autorităţile publice locale. Tot acestea  sunt obligate să le menţină în stare de funcţionare, să se evite apariţia unor evenimente nedorite pe seama existenţei poleiului, a unui strat de zăpadă bătătorită ş.a.

 

Dacă în urmă cu mai mulţi ani, o serie de firme intitulate specializate au încheiat cu autorităţile publice locale contracte de prestaţie în ceea ce priveşte deszăpezirea, reducerea bugetelor, dar şi dotarea comunelor – oraşelor cu o serie de utilaje precum: tractor, buldoexcavator, autobasculantă, sărăriţă şi câte altele, au făcut ca tot mai multe consilii locale să decidă realizarea în regie proprie a acestei activităţi. Se înregistrează economii la capitolul servicii, dar în egală măsură, la nivele locale există o mai mare disponibilitatea de a interveni la degajarea zăpezii, la împrăştierea de material antiderapant în cazurilor unor ploi cu gheaţă sau depuneri de polei.

 

Având în vedere faptul că au început să scadă valorile termice nocturne până la limita îngheţului, sau chiar sub aceasta, dar şi faptul că nu au fost puţine situaţiile în care, primarii au fost luaţi prin suprindereîn anii anteriori, an contactat mai mulţi primari din judeţ. Criteriul de alegere a primarilor pe care i-am contactat, a fost cât se poate de simplu – existenţa unor drumuri în pantă, pe care, în actualele perioade de răcire a vremii este posibilă apariţia poleiului, chiar dacă nu ar  fi gheaţă. Aşa cum ştiţi, drumuri în pantă, unele care traversează păduri din judeţ, dar şi sate în care există uliţe cu drumuri în pantă sunt suficiente. Iată câteva exemple în acest sens: Bârsău, Bogdand, Călineşti – Oaş, Certeze, Hodod, Socond şi lista ar putea continua. Desigur, anii anteriori, mai precis, iernile din anii anteriori au dovedit faptul că se impune a se acorda atenţia cuvenită fiecărui sat, fiecărei uliţe, nu în ultimul rând să existe o strategie de intervenţie la nevoie inclusiv în curăţarea trotuarelor mai ales în faţa caselor în care locuiesc persoane vârstnice, inapte de a ieşi cu lopata la curăţarea omătului.

 

Opinii ale primarilor

Aurel Bojan, primarul comunei Bogdand, a ţinută să sublinieze faptul că, la nivelul unităţii administrativ teritoriale, pe vreme de iarnă, cele mai mari probleme apar în satele Babţa şi Ser, atunci când  vine vorba mai ales despre polei şi/sau zăpadă bătătorită. Pentru a putea interveni la prima zăpadă sau la prima aşternere a poleiului pe carosabil, au fost achiziţionate aproximativ 40 de tone de material antiderapant. Vorbim aici despre nisip şi sare, materiale frecvent folosite la intervenţii. Consiliul local Bogdand dispune de: sărăriţă, buldoexcavator, tractor cu lamă ş.a. În schema de funcţionare a consiliului local există posturi şi pentru mecanici care să intervină prompt. S-a optat pentru a realiza această activitate în regie proprie pentru a putea face economii, dacă tot dispun de utilaje şi de personal de deservire. Potrivit unor socoteli, la nivel local, pe raza comunei Bogdand, fără drumul judeţean, există aproape 30 de kilometri de drumuri comunale şi uliţe pe care trebuie să le menţină în stare de utilizare/funcţionare/exploatare, fiind reduse la minim eventuale pericole în vreme de iarnă.

 

Francisc Balogh, primarul comunei Hodod, ne spunea, la fel ca şi primarul din Bogdand, că se pot aştepta de acum la apariţia unor porţiuni cu polei pe cei aproximativ 30 de kilometri de drumuri comunale şi uliţe. Bugetul fiind sărac, de ani de zile s-a decis în Consiliul Local Hodod, să nu se mai încheie contract de deszăpezire cu firme specializate, care secătuiesc bugetele locale, dacă necesităţile impun intervenţii. S-a adoptat soluţia de a realiza toate activităţile în regie proprie. Până la redactarea acestor rânduri au fost achiziţionate o bună parte a materialelor de intervenţie necesare în cazul unor căderi de zăpadă sau de polei. Consiliul Local dispune de dotări cumpărate de-a lungul anilor, fiind vorba despre utilaje cu funcţionalitate multiplă: tactor, buldoexcavator, remorcă, sărăriţă ş.a. Fiind folosite aceste utilaje din dotare, se fac economii considerabile.

Nicole Cornea Mare, primarul comunei Socond, a subliniat faptul că, răcirea vremii, precipitaţiile sub formă de lapoviţi şi/sau ninsoare, polei, conduc la unele probleme în zona satelor Cuţa şi Stâna. Interlocutorul ne-a încredinţat că utilajele de intervenţie sunt în stare de funcţionare şi pot ieşi la lucru imediat ce se semnalează fenomente meteorologice specifice de iarnă. La peste 40 de kilometri se ridică drumurile comunale şi uliţele din comuna Socond, pe care trebuie să se intervină la deszăpezire. Au fost deja achiziţionate cantităţi însemnate de material antiderapant. La nevoie se va mai achiziţiona.

Traian Ciurdaş, primarul comunei Bârsău, zonă colinară, cu multe drumuri în pantă, ne-a spus că au fost achiziţionate aproximativ 60 de tone de nisip şi sare, sunt în stare de funcţionare două tractoare, un buldoexcavator o săsăriţă autoîncărcătoare. Se are în vedere şi intervenţia manuală la degajarea troturarelor dacă va fi nevoie, fiind acordată atenţie sporită caselor locuite de vârstnici.

 

Petre Ciocan, primarul comunei Certeze, priveşte de la „înălţime” iarna. Şi aici, aşa cum a subliniat interlocutorul, de ani de zile se face întreţinerea drumurilor comunale şi a uliţelor, chiar şi pentru perioada de iarnă. Consiliul local dispune de nisip şi material antiderapant, dar şi de utilaje precum buldoexcavator, autocamion cu lamă, tractoare ş.a. La nivel local există serviciu de salubrizare, care împreună cu cel de asistenţă social vor ajuta familiile cu probleme în rezolvarea curăţării trotuarelor, dar şi a asigurării alimentelor necesare pentru mai multe zile.

 

CITEȘTE ȘI:

Ce nemulțumiri au unii primari din Satu Mare

Ciornă automată

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Connect with