
Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile din România (APIA) condamnă decizia autorităților de a suspenda lansarea programului Rabla și atrage atenția că efectele negative vor fi resimțite nu doar pe termen scurt, ci și pe termen lung. Potrivit APIA, această măsură poate afecta motivația consumatorilor și riscă să compromită tranziția spre mașinile electrice.
Suspendarea anunțată de Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) a tuturor programelor de finanțare, inclusiv Rabla Auto 2025, cu o zi înaintea începerii sesiunii dedicate persoanelor fizice, este criticată dur de APIA. Asociația atrage atenția că această decizie politică de ultim moment afectează profund industria auto și economia României, într-un moment în care sunt necesare măsuri de stimulare și nu de blocaj.
„Înțelegem constrângerile bugetare, dar coerența și predictibilitatea politicilor publice sunt esențiale pentru încrederea mediului de afaceri și a cetățenilor în instituțiile statului și în angajamentele privind calitatea vieții, siguranța rutieră și protecția mediului,” a declarat APIA.
După cea mai lungă întârziere din istoria programului Rabla și o lansare fragmentată care a creat confuzie și neîncredere, suspendarea aduce prejudicii serioase pieței. Statisticile arată o scădere cu 32% a înmatriculărilor de autoturisme în mai 2025 față de aceeași lună a anului trecut și un recul anual de 12%, în timp ce vânzările de vehicule electrice au coborât cu 41% în primele cinci luni ale anului, România ajungând astfel pe ultimul loc în UE la acest capitol.
„Suspendarea programului Rabla afectează toate segmentele industriei auto – de la producție și import, până la rețelele de distribuție. Este inacceptabil ca politicile de mediu și dezvoltare economică să fie folosite drept instrumente de negociere politică, cu efecte grave atât asupra companiilor, cât și asupra persoanelor fizice, cea mai vulnerabilă categorie, care rămâne fără acces la ecotichete. Cerem reluarea urgentă a finanțărilor printr-un parteneriat real între autorități și consumatori,” a afirmat Dan Vardie, președintele APIA.
Lipsa de predictibilitate legislativă și financiară afectează planificarea companiilor din sectorul auto, cu impact negativ asupra contractelor și stocurilor adaptate programului Rabla;
Obiectivele naționale și europene privind reducerea emisiilor și înnoirea parcului auto sunt compromise, inclusiv angajamentele asumate prin PNRR;
Consumatorii sunt demotivați, interesul pentru mobilitatea electrică scade, iar riscul abandonării tranziției către electromobilitate crește, în contrast cu tendințele globale.
APIA face apel la decidenți să restabilească cât mai rapid cadrul de finanțare pentru a preveni deteriorarea competitivității pieței auto românești, protejarea mediului și sustenabilitatea vieții cotidiene a cetățenilor.
Fii primul care comentează