Image 1
Image 2
Acasa

CEA MAI LUNGĂ NOAPTE

Trecem la ora de iarnă

În noaptea de sâmbătă (28 octombrie 2023) spre duminică (29 octombrie 2023)România trece la ora de iarnă, fiind considerată cea mai lungă noapte din an, cu 25 de ore, în loc de 24.
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Asculta acest articol

Trecerea la ora de iarnă a fost introdusă pentru prima dată în România în 1931, ca urmare a unui decret al regelui Carol al II-lea. Scopul inițial al acestei măsuri era de a economisi energie electrică. În prezent, schimbarea orei este justificată prin faptul că permite oamenilor să profite mai mult de lumina naturală a soarelui.

 

Schimbarea orei poate avea efecte precum durerile de cap, anxietatea și starea de somnolență accentuată.

 

 

Schimbarea orei este o practică răspândită în întreaga lume, dar nu toate țările o aplică. În Europa, toate țările Uniunii Europene și multe alte țări europene continuă să facă trecerea la ora de vară și la ora de iarnă, de două ori pe an. În afara Europei și a Statelor Unite / Canada, schimbarea orei este practicată și în Paraguay, Chile, Cuba, Haiti, Levant, Noua Zeelandă și unele părți ale Australiei.

 

 

Trecerea la ora de iarnă ne afectează 

 

Chiar dacă în noaptea în care se face trecerea la ora de iarnă dormim cu o oră mai mult, efectele acestei schimbări pot fi și neplăcute în multe cazuri. Schimbarea orei poate perturba ceasul biologic. Pot interveni dereglări hormonale, mai ales ale melatoninei, cunoscută și drept „hormonul somnului”.

 

Trecerea la ora de iarnă poate provoca stări de oboseală și poate declanșa scăderea vigilenței, creșterea nivelului de stres, tulburări de somn, perturbarea rutinei zilnice, instalarea asteniei de toamnă. Simptomele pot fi diferite de la o persoană la alta, iar printre cele mai frecvente sunt: dificultatea de a ne trezi dimineața, stări de rău, astenie și nervozitate generală.

 

Pentru a evita ca schimbarea orei să vă afecteze starea de bine, ideal este să vă culcați și să vă treziți la aceeași oră, pentru a păstra sincronizarea ceasului biologic. De asemenea, este important să aveți o rutină înainte de a merge la somn – o baie, citit etc. – și să nu beți cafea sau să mâncați ciocolată cu cel puțin șase ore înainte. Specialiștii susțin că avem nevoie de aproximativ o săptămână pentru a ne adapta la ora de iarnă. Descoperă și ce provoacă alergiile de toamnă.

 

 

Oamenii pot întâmpina pentru o perioadă mai lungă probleme în a-şi adapta orele de trezire

 

Trecerea la ora de iarnă poate fi o oportunitate de a îţi îmbunătăți obiceiurile de somn și de a te odihni suficient în fiecare noapte. Pentru ca schimbarea orei să te influenţeze cât mai puţin, medicii sugerează să dai înapoi toate ceasurile din casă în seara dinaintea schimbării orei. În acest fel, când te vei trezi a doua zi, adaptarea la noua oră deja începe.

 

Pe măsură ce ne adaptăm la schimbarea orei, am putea fi tentați să dormim până târziu în weekend, dar să facem tot posibilul să ne respectăm cât mai bine programul obișnuit de somn. Să nu folosim ora în plus de somn ca scuză pentru a sta treaz mai târziu.

 

Mergi la culcare sâmbătă la aceeași oră ca de obicei, pentru a-ţi menține ciclul regulat de somn-veghe. După schimbarea orei, încearcă să te culci şi să te trezeşti la aceleași ore în fiecare zi pentru a-ţi reseta ritmul circadian al organismului. Odată ce vei intra într-un tipar constant, corpul se va alinia cu programul tău și va recunoaște în mod natural când este timpul să te trezeşti sau să te culci.

 

Deschide jaluzelele duminică dimineața și întâmpină razele strălucitoare ale soarelui. Sfârșitul orei de vară împinge înapoi răsăritul soarelui cu o oră, astfel că lumina dimineții va ajunge la tine mai devreme. Soarele este regulatorul naturii și ne menține ritmul circadian în funcțiune. Pe lângă faptul că funcționează ca un ceas natural, soarele este, de asemenea, un bun stimulent pe măsură ce zilele se scurtează. Conform unui studiu, expunerea la lumina dimineții este cel mai eficient tratament pentru a ne binedispune în fața efectelor iernii, cum ar fi tulburările afective sezoniere.

Ciornă automată