June Trip, Jazzapella şi FusionCore au introdus publicul în atmosfera Samfest
Samfest Jazz 2012 a început la Filarmonică joi seara cu o zi dedicată celor trei trupe româneşti invitate de echipa Centrului Cultural “G.M. Zamfirescu” la actuala ediţie. Deşi stilurile de jazz abordate de ele sunt cât se poate de diferite, au totuşi un punct comun: vocea feminină. Atât solo, cât şi ca parte a unui ansamblu.
Maestrul de ceremonii, nelipsitul Florian Lungu, a ţinut să omagieze în discursul inaugural continuitatea festivalului de jazz de la Satu Mare, mulţumind în mod explicit fostului primar Iuliu Ilyes, prezent în sală pentru prima oară în cei opt ani de Samfest ca simplu cetăţean amator de muzică bună, fără vreo calitate oficială. Prezentatorul şi-a exprimat dorinţa ca ediţia jubiliară din 2014 să fie una deosebită şi a urat evenimentul viaţă lungă, măcar până la jumătatea veacului nostru atât de marcat de viteză.
Sonorităţi experimentale şi aranjamente polifonice
Onoarea de a deschide festivalul a revenit vocalistei Cristina Moraru şi chitaristului Cristian Ciceu, reuniţi în duetul clujean June Trip. Sonorităţile lor acute şi experimentale – în special instrumentistul a încercat să creeze un sound foarte inedit, transformând chitara bas într-un fel de “tabla” orientală – au creat o atmosferă aparte, psihedelică, care ne-a dus uneori cu gândul la o conotaţie anume a cuvântului “trip” din titulatura trupei. A fost ceva foarte personal şi avangardist, testând limitele virtuozităţii vocale şi chitaristice, iar impresia asupra publicului de amatori avizaţi a fost amestecată.
Un alt experiment interesant, derivat întrucâtva din corurile gospel a căror muzică a inspirat atâtea teme clasice din jazz, a adus pe scenă şase vocalişti reuniţi în grupul Jazzappella, prezentaţi în amănunt de Florian Lungu: trei voci feminine (Raluca Stoica, Elena Moroşanu şi Ana Cristina Leonte) şi trei masculine (Zoltan Andras, Mircea Mutulescu şi Bogdan Tudor). Incursiunea lor prin aranjamentele polifonice ale unor melodii cunoscute din jazz şi pop-rock a fost apreciată unanim de public şi a dovedit pregătirea lor muzicală exemplară şi versatilitatea unui asemenea ansamblu, o idee interesantă şi fructuoasă care poate da în viitor creaţii originale.
O formulă mai aproape de standarde a prezentat grupul braşovean FusionCore, având-o ca solistă vocală pe Anca Brădean, alături de Septimiu Hârşan (percuţie), Fritz Bucur (chitară solo) şi Adi Nagy (chitară bas). Ei au avut o prestaţie dominată de inventivitate ritmică şi vocală, combinând elemente de jazz, funk, bossa nova, rock progresiv şi surprinzând prin accente ce au amintit de marii chitarişti metal. A fost o încheiere tonică şi antrenantă a primei seri.
În hol se pot vedea amintiri fotografiate cu artă şi drag de Robert Costea, în anii în care a urmărit îndeaproape lumea jazzului de calitate.
Fii primul care comentează