
Peste 110 milioane de europeni sunt expuși la niveluri periculoase de poluare fonică, care cauzează anual aproximativ 66.000 de decese premature, conform unui raport al Agenției Europene de Mediu (AEM). Zgomotul provenit în special din traficul rutier afectează somnul și crește riscul apariției bolilor cardiovasculare, diabetului de tip 2 și tulburărilor mentale, iar copiii sunt printre cei mai sensibili la aceste efecte negative.
Raportul AEM evidențiază că 20% din populația Spațiului Economic European (SEE) este expusă la niveluri dăunătoare de zgomot generate de automobile, trenuri și avioane. În Regatul Unit, procentul celor afectați crește la 40%, conform unor studii cu praguri mai stricte. Circa 17 milioane de persoane suportă un nivel foarte ridicat de poluare fonică, iar aproape 5 milioane suferă de tulburări severe de somn. De asemenea, 15 milioane de copii trăiesc în zone cu zgomot periculos.
Efectele poluării fonice asupra sănătății sunt estimate ca fiind mai grave decât cele ale fumatului pasiv sau expunerii la plumb, generând un cost economic anual de aproape 100 de miliarde de euro. Totodată, cercetătorii avertizează că aceste daune sunt probabil subestimate, iar utilizarea criteriilor OMS indică o expunere chiar mai largă, de până la 150 de milioane de europeni.
Zgomotul rutier este principala sursă de poluare fonică în Europa, afectând aproximativ 92 de milioane de persoane, în timp ce zgomotul trenurilor afectează 18 milioane, iar cel generat de avioane circa 2,6 milioane. Impactul anual include 50.000 de cazuri noi de boli cardiovasculare și 22.000 de cazuri de diabet de tip 2.
Reducerea zgomotului rutier poate fi realizată prin limite de viteză mai scăzute în orașe, promovarea anvelopelor silențioase, creșterea utilizării transportului public, mersului pe jos și cu bicicleta. De asemenea, întreținerea mai bună a infrastructurii feroviare și optimizarea rutelor de zbor contribuie la diminuarea poluării fonice.
Creșterea numărului de mașini electrice va reduce zgomotul doar parțial, deoarece la viteze reduse zgomotul major provine din frecarea anvelopelor cu drumul, nu din motor. Zgomotul este generat în special de un număr mic de vehicule extrem de zgomotoase.
Conform experților, poluarea fonică, adesea ignorată ca un simplu disconfort, provoacă efecte severe pe termen lung asupra sănătății și mediului. Copiii sunt printre cei mai vulnerabili și necesită protecție sporită. Pentru a atinge obiectivul UE de reducere cu 30% a numărului persoanelor afectate cronic până în 2030, sunt necesare măsuri suplimentare urgente.
Fii primul care comentează