Image 1
Image 2
Postare ( Sablon)

Teatrul din Paris unde se joaca piesele lui Ionesco de 55 de ani, in pericol de a fi desfiintat

Sigla Informatia Zilei
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Asculta acest articol

Teatrul La Huchette din Paris, scena unde de 55 de ani se joaca fara intrerupere doua piese ale lui Eugen Ionesco – “Cantareata cheala” si “Lectia” -, record inregistrat in Guinness Book, este in pericol de a fi desfiintat, potrivit RFI.

Teatrul La Huchette este un adevarat mit al scenei teatrale pariziene, un monument al patrimoniului francez, fiind celebru si mentionat in ghidurile turistice din toata lumea.

Infiintat la putin timp dupa cel de-Al Doilea Razboi Mondial, teatrul este cunoscut mai ales pentru ca, din 1957 pana in prezent, se joaca in aceleasi costume si in aceeasi punere in scena doua piese care l-au facut pe Eugen Ionesco sa intre in istoria dramaturgiei: “Lectia” si “Cantareata cheala”. Fiecare dintre cele doua piese a fost jucata de peste 17.000 de ori si impreuna au adunat peste doua milioane de spectatori.

“Un record de longevitate si de frecventare, care s-ar putea intrerupe”, a declarat pentru RFI Jean-Noel Hazemann, directorul institutiei culturale. “Teatrul La Huchette este un teatru mic de 90 de locuri. Este un teatru pentru care nu putem mari la infinit pretul biletelor, dar nici capacitatea salii. Cum insa restul cresc, taxele, chiria – tinand cont ca suntem in cartierul latin -, avem probleme tot mai mari de trezorerie”, a mai spus acesta.

In prezent, pretul unui bilet este de 22 de euro, studentii avand la dispozitie bilete reduse, de 16 euro. Publicul este insa cel mai adesea format din studenti – doua treimi – familii si turisti, iar incasarile zilnice de 1.500 de euro nu compenseaza cresterile de cheltuieli permanente, mai ales chiria, care in ultimii 15 ani s-a dublat, ajungand in prezent la circa 4.500 de euro lunar.

“Am ajuns la o intelegere cu proprietarul, care este un tip sarmant si intelegator, care ne-a lasat sa incalcam putin regulile privind plata chiriilor. El ramane totusi proprietar si a fost nevoit sa ne ceara toti banii. Tribunalul a fost si el intelegator cu noi si ne-a lasat sa ne esalonam chiriile, dar acum nu mai putem intarzia, suntem deci intr-o situatie tot mai precara”, a mai spus Hazemann.

In octombrie anul trecut, teatrul a fost pe punctul de a fi inchis si trupa concediata. Pericolul inca exista si solutii sunt putine, a adaugat directorul teatrului La Huchette.

“Facem parte din teatrele private pariziene – cele 54 de sali existente in capitala – si suntem cel mai mic dintre aceste teatre private. Toti actorii nostri sunt insa platiti de fiecare data – obicei care nu-i valabil peste tot -, e adevarat, cu salariul minim, toate taxele sunt platite si nici macar nu avem vreo datorie sociala”, a explicat acesta, adaugand: “Facand parte din teatrele private, nu avem dreptul la nicio subventie, nici de la municipalitate, nici de la ministerul Culturii. Exista doar niste sume care sunt varsate intr-o pusculita comuna numita Fondul de sprijin al teatrului privat si de acolo ni se revarsa o cota parte, dar doar pentru creatii noi”.

In lipsa de alti bani, teatrul supravietuieste pe baza de mecenat. Directorul institutiei de spectacole spune ca, pentru a “supravietui, teatrul are nevoie de o suma anuala de 70-80.000 de euro.

Cum piesele lui Eugen Ionesco au facut teatrul celebru, Jean-Noel Hazemann a fost intrebat de RFI daca a intrat in contact cu eventuali sponsori romani sau cu autoritati culturale din Romania.

“Am avut placerea sa mergem sa jucam «Cantareata cheala» si «Lectia» la Teatrul Odeon din Bucuresti, in 2006, cu ocazia sommet-ului francofoniei. Eu ador Romania, am fost acolo in turnee cu trupe, inainte sa devin director de teatru la Paris. Nu am intrat insa in contact acum cu cineva din Romania ca sa vorbim despre soarta Teatrului La Huchette”, a raspuns acesta.

Postare ( Sablon)
Postare ( Sablon)

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Sigla Informatia Zilei

Duelul viorilor, etapa Cluj

Asculta acest articol După triumful de la Bucureşti și din alte orașe ale țării, ”Duelul Viorilor” își încheie turneul, marți,