Image 1
Image 2
Postare ( Sablon)

Vagoanele româneşti, la mare căutare în Brazilia

Sigla Informatia Zilei
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Asculta acest articol
vagoane romanesti care pleaca spre Brazilia
Vagoane româneşti care pleacă spre Brazilia

Să faci business într-o piaţă lipsită de proiecte pentru produsele tale nu este deloc un lucru uşor. Valer Blidar a demonstrat că se poate: acum vagoanele lui merg pe alte continente, conform capital.ro.

 

În urmă cu 12 ani, a decis să investească într-un domeniu cu potenţial, „la acea vreme“, construcţia de vagoane. Iar de curând a pus bazele unui nou business, conex chiar, construcţia de tramvaie. Despre Valer Blidar se poate spune că este un antreprenor care încurajează investiţiile locale şi militează pentru parteneriatele interne. Timpul a demonstrat însă, cel puţin în cazul lui, că nu este suficient. Aşa că, în prezent, Astra Vagoane Călători, numele fabricii pe care antreprenorul o deţine la Arad, lucrează mai mult pentru export şi mai puţin pentru piaţa românească.

 

„Din păcate, CFR Călători nu investeşte în modernizarea flotei sau în achiziţii, deşi ştim cu toţii că aceste investiţii sunt necesare“, o spune cu regret Blidar. Iar răspunsul oficialilor CFR Călători vine sec şi tehnic: „În  bugetul de venituri şi cheltuieli pe anul 2013, nu sunt prevăzute sume pentru achiziţia de material rulant“. Nu e deloc o noutate: aceleaşi declaraţii erau făcute şi acum un an, dar şi în urmă cu mai mulţi ani. Într-un interviu anterior pentru Capital, oficialii operatorului feroviar de transport spuneau că 50% dintre trenuri nu au aer condiţionat şi doar 30% sunt modernizate.

 

Vagoane, tramvaie şi licitaţii

 

Aşa că stă în firescul lucrurilor ca atunci când ţi se închid nişte uşi să încerci să deschizi altele. „Aproape tot ce producem  la fabrica din Arad merge la export. De altfel, avem în plan să participăm la foarte multe licitaţii pe piaţa externă, mai ales de când am lansat tramvaiul Imperio, împreună cu parterneul nostru Siemens“, punctează antreprenorul. Mai mult, este sprijinit de ministrul economiei, Varujan Vosganian, cu care a discutat deschis despre promovarea exportului, inclusiv despre contractul din Brazilia, unde Astra urmează să livreze, într-o primă fază, vagoane de călători în valoare de peste 100 de milioane de dolari. Cu precizarea că cererea pe piaţa braziliană de vagoane de călători, tramvaie şi vagoane de marfă este estimată la circa 12 miliarde de dolari pentru următorii zece ani. Potrivit datelor Ministerului Economiei, ţările cu economii emergente din America Latină – Argentina, Columbia, Chile – care au anunţat pentru următorii ani programe de investiţii în modernizarea şi dezvoltarea infrastructurii feroviare, reprezintă pieţe-ţintă pentru promovarea produselor industriei de material rulant. Mai mult, compania deţinută de Blidar a transmis deja oferte pentru vagoane de călători, garnituri de tramvai şi automotoare în Turkmenistan şi Irak.

 

Se deblochează piaţa locală?

 

Bineînţeles că omul de afaceri se uită atent şi la mişcările din piaţa locală. Ca şi în cazul exportului, este susţinut, în demersul lui de ministerul economiei, inclusiv privind posibilitatea ca Primăria Capitalei să achiziţioneze tramvaie. Nu de alta, dar piaţa locală de tramvaie este evaluată la 2,5 miliarde de euro, în următorii 15 ani, în cazul în care se vor înlocui toate cele 1.400 de tramvaie vechi, potrivit lui Ştefan Roşeanu, consultant pe segmentul de transport feroviar la Bruxelles.

 

În aceste condiţii, Valer Blidar are planuri mari în 2013, încurajat, pe de o parte, să dezvolte segmentul pentru extern, iar pe de alta, să se concentreze asupra proiectelor care, ne asigură autorităţile locale, se vor lansa în România. Cu afaceri sub 30 milioane de euro, la jumătate faţă de valoarea de dinainte de criză, antreprenorul din Arad este convins că piaţa se va debloca şi vor apărea investiţii pe acest segment. Şi chiar se simte norocos: în 2012 a prins investiţii pe alte continente – Asia şi America de Sud -, şi-a păstrat cei aproape 1.000 de angajaţi şi a lansat tramvaiul Imperio. Va atinge Blidar, anul acesta, volumul de producţie din 2008? Totul depinde de ritmul în care se va mişca piaţa.

Postare ( Sablon)
Postare ( Sablon)

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns