Image 1
Image 2
Postare ( Sablon)

Suspiciuni privind formarea formatorilor prin Casa Corpului Didactic

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Asculta acest articol

isj smFaţă de problema cursurilor de formare a formatorilor desfăşurate de Casa Corpului Didactic (CCD) Satu Mare, am primit mai multe sesizări din partea unor cadre didactice.

Pe câteva le redăm mai jos, cu precizarea că protejăm identitatea surselor (motiv pentru care în loc de nume am scris anonim). Iată conţinutul scrisorii trimise din partea redacţiei şi al răspunsului primit de la CCD.

Domnule director,
Câţiva profesori au pus la îndoială criteriile de selecţie ale formatorilor, întrebând cine face şi cum se face selecţia lor.
Alţii au mai pus sub semnul întrebării şi participarea efectivă la cursuri. (Când era directoare CCD, Sanda Neşte spunea, în faţa ziariştilor, că inspectorii nu frecventează cursurile ei).
Altă reclamaţie: cum poate o persoană care a picat la un examen de management să predea tocmai un curs de management?

Câteva sesizări

Iată şi câteva sesizări scrise pe această temă.
Anonim: «Formatorii numiţi de ISJ…aşa este mulţi inspectori predau tot felul de cursuri…cam numai ei. Noi, restul, nu avem acces. Cursuri plătite, evident. Eu am abandonat ideea de a mă mai lupta cu morile de vânt. În acest caz, aceeaşi gaşcă de ani de zile. Ei şi numai ei… »
Anonim: «E tare dubioasă treaba asta….e bine că a observat-o cineva……cursurile se ţin de obicei în şcolile unde se fac grupele…plata e ok…merită. Selecţia e cum v-am spus…ei între ei…aceiaşi».
Horia Mărieş: «Comentariu nou la articolul “În căutarea inspectorului şcolar”. Interesante “dezvăluiri”. Însă, mult prea generale. Eu unul aş fi preferat o analiză “la sânge” a celor ce se întâmplă la inspectoratul Satu Mare. Inclusiv cu poveşti, modul dubios în care îşi fac bani albi pentru zile negre unii inspectori, activând ca “formatori”».
Anonim: «Aştept să citesc un articol ceva mai “anchetă”, cu câştigurile suplimentare (inclusiv din fonduri europene) bine orientate către clientela favorizată, ale celor care mişună prin Inspectoratul Scolar Satu Mare pe post de şefuleţi».
În parte, credem că e vorba şi de suspiciuni privind câştigurile obţinute din activitatea de predare. De aceea, vă rog să-mi comunicaţi (sau să postaţi pe net) sumele alocate pentru fiecare curs, precum şi informaţii despre câştigurile realizate de formatori.

Răspunsul primit de la CCD

O precizare: răspunsul fiind extrem de lung, am exclus citatele din acte normative (le-am marcat cu (…). În rest, redăm răspunsul integral.

«Vă trimit mai jos răspunsul la întrebările dvs.
OMEN nr. 5561/2011 pentru aprobarea Metodologiei privind formarea continuă a personalului din învăţământul preuniversitar, reglementează cadrul general, instituţional, conceptual şi procedural, prin care „(…)”. Acest ordin prevede la art. 72, alin. (1) „(…)”. La alin. (2) se specifică faptul că „(…). Art. 84 prevede că „(…)”. OMEN 5564/ 2011 privind aprobarea Metodologiei de acreditare şi evaluare periodică a furnizorilor de formare continuă şi a programelor de formare oferite de aceştia prevede la art. 2., alin (1) că „(…)”. La alin. (2) se stipulează că „(…)”. În aceeaşi ordine de idei art. 3, lit. b) prevede că furnizori de formare pot fi „(…)”. Acelaşi ordin face precizări la art. 18, alin (1) privind documentele necesare pentru resursele umane implicate în implementarea programului de formare continuă: „a) (…)”.
Conform Ofertei de formare a Casei Corpului Didactic Satu Mare, avizată anual de MECS, formatorii provin de la diferite instituţii de învăţământ, dacă îndeplinesc condiţiile prevăzute de lege, respectiv au competenţe/ expertiză şi certificări în domeniul vizat de programul de formare propus. De asemenea trebuie să prezinte documente şi referinţe cu privire la competenţele pe care le au în formarea adulţilor (aşa cum am precizat citând baza legală mai sus) şi de regulă aceştia sunt autori sau colaboratori în elaborarea programului respectiv de formare.
Formatorul propune programul de formare, în conformitate cu metodologia, redactând o programă, un calendar şi un suport de curs. Dacă programele propuse corespund nevoilor de formare exprimate de cadrele didactice din judeţ sau identificate în urma analizei de nevoi, ori programe în concordanţă cu obiectivele strategice în domeniul resurselor umane ale MECS, acestea sunt incluse în Oferta de formare. Macheta şi cerinţele pentru redactarea unui program de formare în vederea propunerii în Oferta de formare a Casei Corpului Didactic au fost difuzate pe forumul Casei Corpului Didactic, prin urmare orice cadru didactic care îndeplineşte condiţiile legale poate propune spre avizare sau spre acreditare programe de formare continuă.
Pentru programele de formare cuprinse în Oferta CCD formatorii nu sunt numiţi, ci sunt cei care propun cursurile şi le redactează sau sunt colaboratori ai celor care sunt autorii programului. Aşa cum am mai precizat şi conform cerinţelor legale aceştia trebuie să îndeplinească anumite condiţii (a se vedea în textul de mai sus).
Cursurile organizate de alţi furnizori de formare sunt certificate de aceştia, în conformitate cu legislaţia naţională, Autoritatea Naţională pentru Calificări, pot fi contracost şi sunt organizate doar la cererea personalului didactic. Formatorii pentru aceste cursuri sunt cei pentru care au obţinut certificări aceşti furnizori privaţi.
În ceea ce priveşte plata formatorilor, vă informăm că, în conformitate cu legislaţia în vigoare (prevederi citate mai sus), CCD organizează programe de formare cuprinse în Oferta de formare continuă pe anul şcolar în curs, finanţate de la bugetul de stat prin bugetul alocat anual. Acestea sunt gratuite pentru personalul din învăţământul preuniversitar. Formatorii (alţii decât personalul CCD, care pentru activitatea de formare nu primeşte alte plăţi decât salariul conform încadrării – la fel ca în şcoli, activitatea de formare fiind una din atribuţiile de serviciu) sunt plătiţi în regim de plată cu ora, ca pentru orele prestate la şcoală în regim de plată cu ora, pentru numărul de ore de formare prestate (aşa cum s-a prevăzut în programa şi calendarul cursului şi cum se evidenţiază în condica de prezenţă a formatorilor), diferenţierea făcându-se – la fel ca şi la şcoală, în funcţie de titlul ştiinţific, gradul didactic, vechime, studii.
În anul precedent şcolar, conform execuţiei bugetare, pentru un număr de 28 de cursuri derulate din Oferta CCD, s-au alocat pentru plata formatorilor (1/ 2/ 3 sau mai mulţi formatori pentru un curs, în funcţie de programa cursului) 34.046 lei RON. Cea mai mare sumă plătită pentru un curs a fost de 1.347 lei şi cea mai mică a fost de 574 lei RON (direct proporţional cu numărul de ore de formare prestate de formator).
Casa Corpului Didactic Satu Mare nu derulează şi nu a derulat în anul precedent şcolar cursuri cu fonduri europene. Aceste „suspiciuni privind câştigurile obţinute din activitatea de predare”, lansate sub protecţia anonimatului, pot fi doar speculaţii. În Oferta de formare pentru fiecare an şcolar, care este publică, în macheta cursului se precizează suma alocată pentru plata formatorilor şi pentru consumabile, precum şi numele formatorilor.
În ceea ce priveşte alte aspecte semnalate, vă rugăm să vă adresaţi instituţiilor vizate. Pentru referirile nominale la persoane (afirmaţiile altor persoane decât cele încadrate în prezent la CCD) nu poate acorda instituţia noastră detalii, ci doar cei în cauză».

Ce înseamnă de fapt răspunsul conducerii CCD

De fapt, în scrisoarea trimisă conducerii CCD, făceam obiecţii asupra felului în care se fac în realitate lucrurile. Dar lungul răspuns primit se referă aproape exclusiv la modul în care trebuie făcute lucrurile. Ceea ce e cu totul şi cu totul altceva. Fiindcă una e textul scris în acte normative, şi alta e ceea ce se petrece în realitate. Despre asta era vorba. Apoi, niciun cuvânt despre frecvenţa la cursuri şi nici despre persoana care predă un curs de management. În fapt este un mod neelegant de a ocoli părţi din subiect.

Postare ( Sablon)
Postare ( Sablon)

1 comentariu

Lasă un răspuns