În anul 2019, gospodăriile din Uniunea Europeană au alocat, în medie, 13% din totalul cheltuielilor de consum pentru alimente şi băuturi non-alcoolice, pe primul loc în UE fiind gospodăriile din România care au alocat 26% din cheltuielile totale de consum pentru astfel de produse, arată datele Eurostat. Alte state membre unde alimentele au o pondere mare în cheltuielile totale de consum ale gospodăriilor sunt Lituania (20,2%) şi Estonia (19,3%). În schimb, ponderea acestor cheltuieli este mai mică de 10% în trei state membre: Irlanda (8,6%), Luxemburg (8,9%) şi Austria (9,7%).
În perioada cuprinsă între 2009 şi 2019, ponderea cheltuielilor pentru alimente şi băuturi non-alcoolice în totalul cheltuielilor de consum a scăzut sau a rămas stabilă în majoritatea statelor membre UE, inclusiv în România. Cele mai mari scăderi au fost înregistrate în Lituania (de la 25,4% în 2009 până la 20,2% în 2019), urmată de Malta (scădere de 3,5 puncte procentuale) şi Polonia (scădere de 3 puncte procentuale).
În cazul României, ponderea cheltuielilor pentru alimente şi băuturi non-alcoolice în totalul cheltuielilor de consum a scăzut de la 27,3% în 2009 până la 26% în 2019.
Pe ansamblu, în 2019 gospodăriile din UE au cheltuit peste 956 miliarde de euro (echivalentul a 6,8% din Produsul Intern Brut al UE) pentru alimente şi băuturi non-alcoolice. Este vorba de 13% din totalul cheltuielilor de consum şi reprezintă a treia mare categorie de cheltuieli ale gospodăriilor după cheltuielile pentru “locuinţă, apă, electricitate, gaze naturale şi alţi combustibili”, care au reprezentat 23,5% din totalul cheltuielilor de consum, şi “transport” cu 13,1%.
Fii primul care comentează