Image 1
Image 2
Postare ( Sablon)

STUDIU EUROPEAN

Angajații toxici, o mare problemă în instituții și companii

Angajații toxici, o mare problemă în instituții și companii
Un recent studiu de psihologia muncii la nivel european arată că crizele în buclă, începând de la pandemie, criza energetică, pericolul războiului, criza locurilor de muncă, restructurările au creat un mediu toxic la nivelul companiilor și instituțiilor publice.
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Asculta acest articol

Egoiști, manipulatori, pesimiști și agresivi, angajații toxici le îngreunează viața  subordonaților și superiorilor și pun în pericol succesul companiei. Ei provoacă stres și frustrare în rândul colegilor, au și un impact economic negativ asupra companiei și instituției.

 

 

 

 

Companiile trebuie să dezvolte mecanisme pentru identificarea și gestionarea comportamentelor toxice. 

 

 

 

La nivelul țărilor europene o proporție semnificativă a angajaților suferă de simptome de epuizare, comportamentul toxic la locul de muncă fiind identificat ca principală cauză. Pierderile de performanță, îmbolnăvirea, exodul muncitorilor calificați mai greu de înlocuit au  consecințe costisitoare pentru angajatori.

 

 

 

Pentru a evita aceste efecte negative, companiile și instituțiile trebuie să dezvolte mecanisme de identificare și gestionare a comportamentelor toxice. Următoarele patru tipuri de angajați toxici pot fi găsite în multe companii:

 

 

Egoiștii. Acești angajați caută în mod constant admirație și recunoaștere în timp ce înfățișează realizările altora ca pe ale lor. Cu toate acestea, ei se feresc să își asume responsabilitatea pentru eșecuri.

Manipulatorii. Acești angajați îi exploatează pe ceilalți în beneficiul lor, bazându-se pe uneltiri, tactici subterane și calomnie pentru a-și atinge obiectivele, subminând astfel încrederea în echipă.

Pesimiștii. Angajații pesimiști trag în jos întreaga echipă cu atitudinea lor negativă. Ei văd probleme dificile în fiecare idee și nu contribuie niciodată cu nimic constructiv.

Agresivii. Acești angajați devin abuzivi și folosesc presiunea pentru a-și atinge obiectivele. Comportamentul lor creează un mediu de lucru ostil și duce la frică și nesiguranță. De asemenea, manifestă adesea un comportament pasiv-agresiv, cum ar fi insulte subtile sau întârzieri deliberate, pentru a-și tulbura colegii și a destabiliza echipa.

 

 

 

 

Cum să te descurci cu angajații toxicii? 

 

Depistarea lor singură nu este suficientă. Discuțiile constructive cu angajații toxici trebuie să înceapă la diferite niveluri. Instituțiile, companiile în ansamblu, nu pot tolera un astfel de comportament. Valorile companiei și așteptările interacțiunii colegiale trebuie comunicate clar. Formarea adecvată și educația continuă ar trebui să sprijine angajații să transpună aceste valori în viața de zi cu zi, la locul de muncă și în societate.

 

 

 

Angajații care suferă din cauza colegilor toxici au nevoie de sprijin. Comunicarea non-violentă, autoafirmarea și gestionarea conflictelor  este  calea adecvată de rezolvare a problemelor. Discuțiile regulate de dezvoltare a echipei creează un mediu de lucru adecvat și elimină stresul. Ce rol joacă managerii? Managerii joacă un rol cheie în acest sens. Ei trebuie să fie capabili să recunoască  comportamentul toxic și să intervină prompt.

 

 

 

Formarea profesională regulată  ajută la gestionarea conflictelor.  Mecanismele de feedback anonime pot ajuta, de asemenea, la identificarea comportamentului toxic într-un stadiu incipient. Apelarea la consilierii de încredere este  importantă, însă este crucial să se limiteze influența unor astfel de angajați, mergându-se până la eliminarea lor din instituții și companii. Activitatea profesională este suficient de solicitantă chiar și fără să ai în jur colegi toxici.

 

 

 

Postare ( Sablon)
Postare ( Sablon)

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns