Image 1
Image 2
Postare ( Sablon)

Aniversare înfloritoare pentru Cristina Gloria Oprişa

Florile Cristinei Gloria Oprișa
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Asculta acest articol
Florile Cristinei Gloria Oprişa
Florile Cristinei Gloria Oprişa

La începutul acestei săptămâni s-a deschis la Galeria de Artă administrată de filiala Satu Mare a Uniunii Artiştilor Plastici din România, aflată în Piaţa 25 Octombrie aproape de ieşirea spre Pasajul Corneliu Coposu, o expoziţie personală aniversară la împlinirea celor 65 de ani de viaţă ai cunoscutei artiste şi profesoare sătmărene Cristina Gloria Oprişa.

Despre viaţa şi cariera ei am scris în multe rânduri, iar de curând i-am luat un interviu amplu. La întâlnirea de luni, 20 mai, cu arta Cristinei au ţinut să spună câteva cuvinte despre colaborarea şi prietenia ce îi leagă de artistă mai mulţi oameni importanţi ai Sătmarului: viceprimarul Doina Feher, primarul din Vetiş şi fost primar de Satu Mare, Iuliu Ilyes, profesorul şi criticul Alexandru Zotta, directorul Muzeului Judeţean, arheologul Liviu Marta, şefa Secţiei Artă a Muzeului, Liuba Horvat, criticul şi artistul Muhi Sandor, directorul artistic al Trupei Mihai Raicu, Ovidiu Caiţa, artista Gabriela Marica (fostă colegă de facultate), învăţătoare ale elevilor care frecventează cercul Coloria coordonat de Cristina şi ”creaţia mea cea mai de preţ”, cum se exprimă artista, fiica Iana Oprişa, regizoare la început de carieră.

”Lucrările expuse ating câteva teme predilecte creaţiei mele: sacru, radiografii vegetale şi nu numai (contrast între părţi văzute şi doar bănuite, susţinute şi cromatic prin dialogul alb-negru şi culoare, şi teme florale de la clasicele mărare (umbeliferi) până la flori de toate felurile care mi-au atins ochiul şi mi-au dirijat mâna prin frumuseţea şi candoarea lor. Cineva a spus că grafismul liniei mele seamănă cu o electrocardiogramă a sensibilităţii mele de exprimare plastică”, spune Cristina.

Percepția filtrată de rațiune
Percepția filtrată de rațiune

Într-adevăr, expoziţia pare să confirme o poveste japoneză conform căreia florile sunt semne ale prezenţei divine. Avem şi tablouri explicit religioase (nişte clopote impozante, un stihar, un altar-coloană a lumii), dar erupţia florilor predomină, într-un discurs plastic omogen şi extrem de bine proporţionat între desenul filiform şi culoarea expresivă. Titlul acronimic al expoziţiei, ”Cer Gând Ochiului”, dezvăluie ceva din laboratorul creaţiei: aceste tablouri sunt departe de un impresionism ad-hoc, fiind discursuri plastice filtrate prin raţiune, construite cu grijă, iar senzaţia iniţială este ordonată prin experienţa zecilor de ani dedicaţi artei. Rezultă o înflorire copleşitoare a unei tematici revizitate mereu şi de fiecare dată cu ceva nou.

Cei prezenţi au primit şi semne de carte bazate pe lucrările expuse, cam în felul obiceiului de Florii din biserici. Vor avea partea lor de inspiraţie sacrobotanică, mediindu-le prin frumuseţe lecturile.

Postare ( Sablon)
Postare ( Sablon)

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns