Image 1
Image 2
Postare ( Sablon)

Casa Corpului Didactic a prezentat oferta de programe de formare continuă

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Asculta acest articol

ccd p9Miercuri, 19 februarie, Casa Corpului Didactic (CD) Satu Mare a invitat jurnaliştii la o conferinţă de presă.

Cu acest prilej, directorul dr. Ioan Viman a prezentat graficului privind derularea programelor de formare continuă în semestrul al II-lea şi concluziile desprinse în urma derulării activităţii de îndrumare şi control în şcoli.

 

Oferta de formare

 

Oferta de formare a CCD cuprinde şase programe acreditate şi 35 de programe propuse spre avizare, precum şi stagii de pregătire în vederea obţinerii definitivatului. De asemenea au fost parcurse demersurile pentru acreditarea a încă patru programe de formare.

 

Graficul de derulare a programelor

 

Graficul de derulare prevede organizarea a cinci programe de formare continuă pentru cadrele didactice din aria curriculară Om şi societate, derulate în perioada februarie – iunie 2014; opt programe din aria curriculară Limbă şi comunicare (martie – iulie); patru programe din aria curriculară Matematică şi ştiinţe (martie – iunie); şase programe de perfecţionare a pregătirii ştiinţifice, psihopedagogice şi didactice a cadrelor didactice, derulate în parteneriat cu Universitatea “Babeş-Bolyai” din Cluj-Napoca (martie – iunie); opt programe pentru dobândirea unor competenţe complementare sau de extensie (martie-iunie); un program pentru formarea continuă a personalului din structurile infodocumentare (martie – iunie 2014); programe de formare în vederea obţinerii definitivatului în învăţământ.

Potrivit vorbitorului, graficul va fi afişat pe site-ul CCD, pe forumul ISJ şi la avizierul instituţiei.

 

Concluziile activităţii de îndrumare şi control

 

Activitatea de îndrumare şi control a fost efectuată în perioada 1 decembrie 2013 – 10 februarie 2014, de personalul Casei Corpului Didactic în unităţile de învăţământ preuniversitar şi a vizat evaluarea în vederea realizării acţiunilor de îndrumare a activităţii responsabilului cu formarea continuă şi a activităţii din structurile infodocumentare – bibliotecile şcolare şi centrele de documentare şi informare (CDI).

Raportul remarcă activitatea responsabililor unor şcoli, cât şi minusurile constatate la altele, unde se pierde o resursă pedagogică importantă pentru profesori şi elevi. “Deşi responsabilii cu formarea continuă nu sunt remuneraţi sau motivaţi sub nicio formă, ei depun o muncă asiduă pentru a-i îndruma pe colegii lor în activitatea de formare continuă. Remarcăm activitatea responsabililor de la Colegiul Naţional „Mihai Eminescu”, care se evidenţiază prin seriozitate, implicare şi devotament, apoi Colegiul Naţional „Doamna Stanca”, Colegiul Naţional „Ioan Slavici”, Liceul Teoretic German „J. Ettinger”, Liceul Teologic Romano-Catolic „Ham Janos”, Şcoala Gimnazială „Grigore Moisil”, Şcoala Gimnazială „Avram Iancu”, Şcoala Gimnazială „Lucian Blaga” şi Şcoala Gimnazială Lazuri. Printre cei care nu şi-au îndeplinit îndatoririle specifice îi amintim pe cei de la Colegiul Tehnic „Traian Vuia” şi Liceul cu Program Sportiv. (…) De asemenea remarcăm interesul conducerii şcolilor gimnaziale din Doba şi Pişcolt pentru respectarea normelor de amenajare a CDI şi pentru mediul creat aici, precum şi interesul personalului responsabil pentru activităţile specifice. În majoritatea CDI-urilor funcţionale, spaţiul, echipamentele şi resursele existente asigură condiţiile necesare îndeplinirii funcţiilor specifice şi derulării tuturor tipurilor de activităţi. Există însă unităţi cărora le lipseşte decizia de înfiinţare a CDI sau necesită proiecte de reamenjare, având în vedere faptul că s-au reorganizat în alte spaţii decât cele iniţiale; de asemenea sunt frecvente situatiile în care responsabilul CDI se schimbă foarte des şi este necesară consilierea actualilor responsabili, precum şi organizarea unor sesiuni/ stagii/ programe de formare continuă, în vederea utilizării eficiente a resurselor din CDI, precum şi de însuşire a normelor de lucru, de cunoaştere şi creare a instrumentelor de lucru, de diseminare a exemplelor de bună practică. S-a constatat, cu regret, că există şi situaţii în care s-a dovedit că centrele de documentare şi informare s-au desfiinţat ori sunt temporar nefuncţionale. Acest fapt s-a datorat în marea majoritate a cazurilor lipsei de spaţiu sau pentru că incintele şcolilor respective au fost cuprinse în reabilitare sau reamenajare. Unele dintre ele pot fi reamenajate după finalizarea lucrărilor de reabilitare sau construcţie (ex. Şcoala Gimnazială Dorolţ, Şcoala Gimnazială Poiana Codrului), însă altele au pierdut echipamentele – acestea fiind preluate de comunitatea locală, unele fiind redirijate spre bibliotecile comunale pentru dotare în vederea implementării proiectului Biblionet (ex. Şcoala Gimnazială „Gellert Sandor” din Micula, Santău). În custodia şcolilor a rămas doar fondul infodocumentar, în cel mai fericit caz acesta fiind utilizat şi valorificat prin organizarea serviciiilor de bibliotecă (ex. Şcoalile din Oraşu Nou, Culciu Mare, Acâş, Turţ, Valea Vinului). Se pierde astfel o resursă pedagogică cu multiple funcţii – CDI, care creează autonomia elevilor în domeniul informării şi documentării”.

Despre biblioteci

 

“În ceea ce priveşte bibliotecile şcolare menţionăm că în cazul celor încadrate cu personal de specialitate, portofoliile acestora cuprind majoritatea indicatorilor prevăzuţi în tematică, activitatea derulându-se conform normelor legale şi de specialitate. Remarcăm în acest context activitatea derulată la bibliotecile şcolare de la Colegiul Naţional “Mihai Eminescu”, Colegiul Naţional “Doamna Stanca”, Colegiul Naţional “Ioan Slavici”, Liceul Tehnologic „I.G. Andron” Negreşti Oaş. În ceea ce priveşte dotarea cu aparatură şi echipamente, precum şi ritmicitatea achiziţiilor curente de carte, remarcăm pe lângă şcolile enumerate anterior Şcoala Gimanzială “Lucian Blaga”, Şcoala Gimnazială “Grigore Moisil”, Colegiul Naţional “Kolcsey Ferenc”. S-au constatat însă şi unele deficienţe atât în privinţa personalului angajat, cât şi cu privire la spaţiul destinat bibliotecii, achiziţia de publicaţii şi de aparatură. În unele şcoli deşi personalul încadrat are studii superioare, nu cunoaşte instrumentele de lucru, nu întocmeşte şi nu completează toate documentele de evidenţă (ex. Liceul Tehnologic Construcţii de Maşini „Unio”, Şcoala Gimnazială „Bălcesu-Petofi” şi Colegiul Tehnic „Traian Vuia”). În unele unităţi vizitate spaţiile dedicate bibliotecilor erau improprii, cu săli mici, mobilier inadecvat (Liceul cu Program Sportiv, Colegiul Economic „Gheorghe Dragoş”), nefiind dotate cu aparatură şi echipamente informatice (Colegiul Tehnic „Traian Vuia” şi Colegiul Tehnic „Ion I.C.Brătianu”). Bugetul alocat bibliotecilor este unul mic sau de cele mai multe ori inexistent. În majoritatea şcolilor există, pe de altă parte, o colaborare strânsă între bibliotecă/bibliotecar şi echipa pedagogică, care se manifestă şi în organizarea comună a activităţilor pedagogice, culturale şi civice, multe dintre acţiunile culturale, seminarii, concursuri, omagierii, se realizează în interiorul bibliotecii, responsabilii de bibliotecă fiind în majoritatea cazurilor şi cei care organizează aceste activităţi. Bibliotecarii  colaborează foarte bine cu celelate cadre didactice din şcoală fiind deschişi la propunerile de activităţi ale acestora, unii dintre ei fiind iniţiatori ai unor proiecte. Există o colaborare foarte bună şi cu alte instituţii din exteriorul unităţii de învăţământ precum: bibliotecile locale, fundaţii, asociaţii culturale şi sportive, cluburile elevilor şi copiilor, CCD, alte unităţi şcolare din judeţ şi din ţară”.

Propuneri de măsuri ameliorative

 

Ca măsuri de îmbunătăţire a activităţii celor 32 de centre de documentare şi informare din judeţ, directorul Ioan Viman îşi propune dezvoltarea resusei umane calificate; organizarea la CCD a stagiilor de instruire şi a programelor de formare continuă cu directorii şi responsabilii CDI; participarea la activităţile metodice/ de cerc pedagogic destinate profesorilor documentarişti; continuitatea personalului numit prin decizie responsabil CDI/ biblioteci şcolare.

Postare ( Sablon)
Postare ( Sablon)

2 comentarii

  1. Madame, Monsieur,

    Notre association est partenaire depuis 2005 dans la mise en place d’équipement d’un C D I au lycée Gorge Baritiu a Livada.
    Au mois de mai 2014, nous avons signé une convention avec la
    Scoala Ggimnazialà “Petöfi Sandor” a Livada, article dans votre journal le 19 mai 2014
    Seait il possible de recevoir votre journal par internet a mon adresse E-mel
    Merci d’avance.
    Cordialement.
    Maurice RIOU Président de l’association “La Plume et l’Encrier”
    91070 a Bondoufle (France)

Lasă un răspuns