Image 1
Image 2
Postare ( Sablon)

Cătălin Alex Grigoraş a oferit un recital inedit la Castelul din Carei

Cătălin Grigoraş şi Simina Iepure
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Asculta acest articol
Cătălin Grigoraş şi Simina Iepure
Cătălin Grigoraş şi Simina Iepure

Sala Cavalerilor de la Castelul Karolyi din Carei a găzduit în seara zilei de marţi, 26 noiembrie, un recital cum mai rar ne-a fost dat să vedem, inedit atât prin prisma programului, cât şi prin prestaţia protagoniştilor, intitulat “O istorie sinceră a viorii”. El a marcat revenirea în viaţa concertistică a unui violonist cu un destin aparte: Cătălin Alex Grigoraş.

Seara de muzică de la Castel a purtat auditorii prin muzica de mare virtuozitate dedicată viorii, de la era clasică la cea modernă. Cătălin şi partenera sa, pianista sătmăreană Simina Flavia Iepure, au cântat lucrări de Mozart, Brahms, Monti, Porumbescu, Ysaye, Kreisler, Massenet şi Bartok, însoţite adesea de prezentări care au informat spectatorii despre contextul în care piesele s-au născut şi maniera lor de interpretare.

Recitalul a avut ceva din suprarealismul legendelor despre Niccolo Paganini. Spunem asta pentru că, la repetiţia dinainte de spectacol, o coardă a viorii lui Grigoraş a cedat şi a trebuit înlocuită ad-hoc. Renunţând, obligat de circumstanţe, la Ciaccona de Bach şi Capriciul 21 de Paganini, violonistul şi-a început recitalul cu frumosul Rondo în Do major de Mozart şi a purtat publicul, timp de o oră, prin universul muzicii de virtuozitate, în interpretâri rapide, pline de personalitate şi pasiune, ale unor piese redutabile. Balada lui Porumbescu a urmat Csardasului lui Monti, ambele având parte de redări îndelung aplaudate. Studiul în formă de vals, de Eugene Ysaye, a fost un tur de forţă, care a lăsat urme inclusiv asupra arcuşului, sporind şi mai mult provocarea adresată artistului. Acesta nu s-a dat bătut şi – după miniaturi strălucitoare de Kreisler şi Meditaţia lui Massenet – a încheiat spectaculos, cu câteva dintre Dansurile Româneşti de Bela Bartok, a cărui pasiune pentru folclorul nostru a subliniat-o apăsat în prezentare. La cererea unui spectator, a reluat Rondo-ul de Mozart, pe care l-a cântat relaxat şi dezinvolt, având de acum publicul de partea sa. Simina Iepure a oferit un acompaniament sensibil, nuanţat şi competent, reuşind să ţină pasul cu frenezia violonistului şi oferind echilibru acestei colaborări.

Cătălin Alex Grigoraş s-a născut în 1977 la Botoşani. În 1986 a fost printre premiaţii concursului naţional “Lira de Aur”. A absolvit Liceul de Artă “Ştefan Luchian” din oraşul natal şi Conservatorul “George Enescu” din Iaşi. Timp de doi ani a beneficiat de o bursă a Academiei Internaţionale Bach din Stuttgart, studiind la Heidelberg şi Mannheim, fiind membru al orchestrei conduse de renumitul dirijor Dr. Helmuth Rilling. A făcut parte din orchestra mondială Jeunesses Musicales în 1998 şi 2000, concertând cu aceasta în Taiwan, Filipine, Coreea de Sud, Japonia, Luxemburg şi Germania, inclusiv în Sala Filarmonicii din Berlin. A participat la cursuri de măiestrie cu profesori ca Dimitri Sitkoveţki şi Wolfgang Marschner.

În 2003 a devenit fondatorul şi concertmaestrul Cameratei “Virtuosi”, cu care în 2005 a obţinut Premiul I şi Medalia de Aur a Clubului UNESCO Pireu la un important concurs internaţional desfăşurat la Atena. După câteva întâmplări nefericite care i-au marcat destinul de muzician şi l-au făcut să renunţe temporar la pasiunea lui pentru vioară, de curând s-a stabilit în Satu Mare, iar concertul de la Carei marchează un nou început în cariera sa artistică.

“Un violonist de rară dezinvoltură, cu un ton superb şi o concentrare maximă asupra curgerii discursului sonor”, spunea conferenţiarul universitar doctor Ioan Golcea, după ce l-a văzut pe Grigoraş într-un spectacol al Orchestrei de Cameră “Unirea” din Focşani.

Simina Iepure are 24 de ani şi a fost mult timp eleva profesoarei Annamaria Manfredi, absolvind apoi în 2012 Academia de Muzică “Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca. S-a născut la Satu Mare. S-a făcut remarcată în special în muzica de cameră, dar şi în muzica de cafe-concert, având deja o experienţă respectabilă în calitate de muziciană de cameră, în formule de duo sau trio.

Postare ( Sablon)
Postare ( Sablon)

1 comentariu

  1. depinde cat de rara e prezenta la spectacole de gen daca asta e perceptia deoarece au fost concerte de mai inalta tinuta decat acesta si fara a intelege ca acesta nu a fost unul reusit!
    doar ca nu despre toate se scrie o cronica caci depinde din ce sfera de influenta provin…muzicanti…nu?

Lasă un răspuns