Image 1
Image 2
Postare ( Sablon)

Concluzii ale raportului despre accidentul aviatic prezentate de Guvern

Sigla Informatia Zilei
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Asculta acest articol

Nota privind privind accidentul aviatic de luni pe care Guvernul a făcut-o publică relevă faptul că în acest caz s-a acționat atipic în raport cu procedura standard iar instituțiile implicate au avut la dispoziție date și informații furnizate de la fața locului de persoanele rănite, neexistând un portofoliu de informații verificate.

 

S-a acționat atipic în raport cu procedura standard

 

“Instituțiile implicate în procesul de căutare/salvare au avut la dispoziție date și informații furnizate de la fața locului de persoanele rănite, neexistând un portofoliu de informații verificate, care să permită o evaluare mai corectă a locației unde s-a prăbușit aeronava. Pe cale de consecință, s-a acționat atipic în raport cu procedura standard”, se arată în nota transmisă presei miercuri de Guvern, citată de Agerpres.

Astfel, potrivit documentului, în ziua accidentului, în jurul orei 16,01 copilotul Răzvan Petrescu l-a sunat pe tatăl lui și i-a spus că au aterizat forțat, între Peștera Scărișoara și localitatea Beliș, că toți sunt în viață și că el are picioarele rupte iar la ora 16,05, secretarul de stat dr. Raed Arafat l-a informat despre accident, prin SMS, pe inspectorul general al IGSU, general de brigadă Ion Burlui, ca urmare a convorbirilor telefonice purtate între dr. Zamfir, membru echipă aeronavă, dr. Irinel Popescu (Spitalul Fundeni) și dr. Zota (Agenția Națională de Transplant).

La ora 16,06, dr. Radu Zamfir a fost contactat telefonic de inspectorul general al IGSU pentru informare preliminară privind starea victimelor și locul accidentului. Doctorul Zamfir a furnizat reperele vizualizate pe ecranul radar al aeronavei (Peștera Scărișoara, localitatea Beliș) și a efectuat evaluarea primară a victimelor și acordarea primului-ajutor.

Între 16,07 — 16,09, inspectorul general al IGSU dispune constituirea grupei operative și alertarea ISU Alba și ISU Mureș pentru declanșarea procedurii de căutare-salvare a victimelor accidentului. La scurt timp, Serviciul de Urgență a primit un apel, prin Centrul 112 Cluj/ Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS), de la dr. Radu Zamfir, în care a fost anunțată prăbușirea unui avion.

După identificarea urgenței, conform procedurilor de operare, apelul a fost transferat către ISU Cluj (ora 16,20), SJA Cluj (16,20), IPJ Cluj (16,20), IJJ Cluj (16,20), COAP/ MApN (16,22 — 16,27), ROMATSA (între orele 16,28 și 16,33), Salvamont Brașov (16,34), Elicopter Târgu Mureș.
“Acesta ar fi trebuit să reprezinte momentul declanșării procedurii prevăzută de Regulamentul privind gestionarea situațiilor de urgență generate de producerea unui accident de aviație civilă, aprobat prin HG NR. 741 /2008. Potrivit Regulamentului (art.12), alarmarea în caz de accident aviatic se face de către ROMATSA și/ sau de către Sistemul național pentru apeluri de urgență — 112”, se arată în notă, ca urmare a prezentării desfășurării evenimentelor.

 

ROMATSA nu a manifestat un rol activ în conformitate cu competențele legale

 

“ROMATSA București nu a manifestat un rol activ în conformitate cu competențele prevăzute de lege, nu a luat măsurile necesare în vederea stabilirii zonei de căutare a aeronavei dispărute și nu a declanșat operațiunile de căutare, conform Regulamentului aprobat prin HG 471 /2008”, se arată în concluziile notei transmise presei miercuri de Guvern.
În documentul citat se mai precizează că ROMATSA nu a solicitat, potrivit competențelor, sprijinul Centrului de Operații Aeriene din cadrul Ministerului Apărării Naționale în vederea furnizării unor date și informații relevante identificării coordonatelor de localizare a epavei aeronavei.
De asemenea, nota respectivă conține și o serie de propuneri.
“Ca urmare a analizei efectuate în conformitate cu procedurile standard reglementate de actele normative în vigoare și având în vedere modul efectiv în care au acționat instituțiile cu responsabilități, putem afirma că se impune instituirea unei coordonări ferme în situații similare, revizuirea procedurilor operaționale din perspectiva respectării acestora, precum și implementarea unor sisteme noi care să asigure în sistem de urgență stabilirea cu acuratețe a locațiilor în care se petrec evenimente aviatice”, se subliniază în textul documentului.
Astfel, se propune: sistem de localizare a terminalelor mobile în rețelele operatorilor de telecomunicații (pe cheltuiala operatorilor) asemănător obligațiilor prevăzute de lege de implementare a funcției legale de interceptare; implementarea unui sistem cu stații automate meteo și camere WEB pe infrastructura operatorilor de telecomunicații și STS în zonele neacoperite de stațiile meteo ale Administrației Naționale de Meteorologie, de regulă în zonele montane; procedură operațională în baza căreia structurile responsabile să solicite date și informații, iar instituțiile cu atribuții să le furnizeze în format integrat; exerciții de alarmare periodice în scopul verificării modului de acțiune a structurilor cu responsabilități în situația producerii unor accidente aviatice în zone dificile.

Postare ( Sablon)
Postare ( Sablon)

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns