Image 1
Image 2
Postare ( Sablon)

Consfătuiri metodice destinate bibliotecarilor şcolari şi personalului din centrele de documentare şi informare

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Asculta acest articol

DSC06659În 22 octombrie, la Casa Corpului Didactic s-au derulat consfătuirile metodice reunite, destinate bibliotecarilor şcolari şi personalului care coordonează activitatea din centrele de documentare şi informare (CDI) – profesori documentarişti şi responsabili CDI din judeţul Satu Mare.

Această acţiune a fost organizată şi coordonată de Casa Corpului Didactic Satu Mare, coordonator metodologic al bibliotecilor şcolare şi centrelor de documentare şi informare.
Activitatea a fost orientată pe două direcţii: organizarea activităţii din structurile documentare şi formarea continuă a personalului care asigură funcţionarea lor. Au participat peste 70 de persoane care activează în structurile documentare (biblioteci şcolare şi CDI) din unităţi de nivel gimnazial şi liceal din judeţ.

Rolul bibliotecilor şcolare şi a CDI-urilor

DSC06667

În deschidere, directorul Casei Corpului Didactic Satu Mare, prof.dr. Ioan Viman, s-a adresat celor prezenţi. El a subliniat rolul bibliotecilor şcolare şi al centrelor de documentare şi informare (CDI), acela de a fi un adevărat centru de resurse care să susţină activitatea educaţională atât pentru cadrele didactice din şcoală, cât şi pentru elevi. Directorul a menţionat totodată că structurile documentare nu trebuie să se mai rezume doar la împrumuturi de cărţi, ci este necesar să dezvolte o gamă mult mai largă de servicii menite să completeze şi să sprijine toate activităţile desfăşurate în şcoală: cele de predare, de învăţare, organizarea şi derularea de parteneriate şi proiecte educaţionale, devenind astfel adevărate centre de învăţare.
A fost prezentă la activitate şi prof.dr. Natalia Boloş, inspector şcolar de specialitate, în calitate de coordonator din partea Inspectoratului Şcolar Judeţean. Ea a subliniat importanţa pe care bibliotecile şi centrele de documentare şi informare le au în viaţa şcolii, nu numai pentru dezvoltarea gustului pentru lectură al elevilor, ci şi ca facilitator al informaţiei. Structurile documentare trebuie să colaboreze activ cu personalul didactic pentru o complementaritate eficientă între procesul educativ de la clasă şi continuarea asistată a acestuia în biblioteca şcolară/centrul de informare şi documentare.
Profesoara Dumitru Camelia, bibliotecar documentarist, metodist pentru personalul din structurile documentare, care coordonează bibliotecile şcolare şi CDI-urile din judeţ, a prezentat aspecte privind proiectarea, planificarea şi managementul activităţilor din biblioteci şi CDI. Astfel, a fost expusă structura cadru a unor documente manageriale şi operaţionale ca: raportul privind activitatea derulată, planul anual de activitate, indici de evaluare a activiăţii, regulamentul de organizare şi funcţioare. Personalul din structurile documentare a prezentat, la rândul său, raportele privind activitatea derulată în anul şcolar 2013-2014, precum şi proiecte de activităţi pentru anul şcolar 2014-2015. O parte dintre propunerile înaintate de aceştia vor fi incluse în calendarul anual în vederea participării colective.

Programul de formare

DSC06677

La următorul punct al ordinii de zi a fost prezentat Programul de formare adresat bibliotecarilor şi personalului din CDI cuprins în Oferta de formare continuă a CCD Satu Mare. Din analiza de nevoi a rezultat că personalul implicat în educarea elevilor în vederea dobândirii unei culturi a informatiei întâmpină anumite obstacole în activitatea curentă, ca: insuficienta instruire în vederea includerii tehnologiilor informaţiei şi comunicării; teama de necunoscut şi de schimbare; nesiguranţa privind strategia şi alegerea soluţiilor adecvate; lipsa unei politici de colaborare între structurile documentare şi echipa pedagogică; nerezolvarea, necunoaşterea sau escaladarea unor probleme legate de copyright.
Pentru a elimina aceste neajunsuri, programul vine în întâmpinarea nevoilor de instruire (ale bibliotecarilor, profesorilor documentarişti/ responsabililor din structurile documentare – biblioteci şi centre de documentare şi informare, ori ale personalului didactic cu altă specializare) în domeniul informatizării şi al utilizării mijloacelor multimedia la activităţile pedagogice, cultural-educative şi de informare, care vizează formarea la elevi a unei culturi a informaţiei.
Programul de formare continuă are drept scop facilitarea utilizării structurilor infodocumentare ca centre de resurse pluridisciplinare ce pun la dispozitia elevilor, cadrelor didactice şi comunităţii informaţii pe suport divers (fond de carte, reviste, casete audio, video, CD/DVD-uri, reţea de calculatoare etc.), utilizând echipamente şi mijloace moderne şi diverse, multimedia. Acestea ajută la punerea în practică a proiectelor de animaţie culturală, a activităţilor pedagogice, de formare continuă a personalului didactic şi didactic auxiliar din învăţământul preuniversitar, de formare a cadrelor de conducere şi a profesorilor documentarişti, a activităţilor de informare şi documentare a elevilor, precum şi dezvoltarea pregătirii profesionale a personalului din învăţământul preuniversitar. Scoăuş este formarea competenţelor specifice pentru abordarea problematicilor curriculum-ului centrat pe competenţe. Totodată se urmăreşte ca, la finalizarea stagiului de instruire, personalul format să asigurare accesul neîngrădit la informaţie a elevilor şi personalului didactic. Astfel, structurile documentare vor contribui la integrarea ,,pedagogiei reuşitei şcolare” pentru asigurarea autonomiei elevilor în instruire, funcţionând ca centre de resurse educaţionale, centrate pe activitatea elevului.

Modulele programului

afis 22 oct 2014Programul este structurat pe patru module: Sistemul naţional infodocumentar; Infodocumentarea; Utilizarea informaţiei sub toate formele; Utilizarea mijloacelor multimedia; Evaluarea finală. După parcurgerea programului, personalul didactic format va dobândi competenţe privind analiza, validarea şi ierarhizarea documentelor şi a resurselor informaţionale în baza criteriilor privind calitatea, credibilitatea, actualitatea şi exhaustivitatea informaţiei; elaborarea unor instrumente de acces la informaţie în baza principiilor şi metodologiei cercetării ştiinţifice; utilizarea metodelor de comunicare adecvate în procesul acordării asistenţei informaţionale şi formarea deprinderilor de infodocumentare; utilizarea tehnicilor infomaţionale computerizate pentru comunicarea profesionalizată şi realizarea diverselor produse de informare, cu respectarea dreptului beneficiarilor de a fi informaţi corect; abordarea transdisciplinară a conţinuturilor infomaţionale şi susţinerea inovaţiei didactice.

Diseminări de activităţi

În continuare s-au diseminat activităţilor profesionale organizate în debutul anului şcolar curent la nivel naţional (A XXV-a Conferinţă Naţională a Asociaţiei Bibliotecarilor din România, organizată la Cluj-Napoca între 3 – septembrie) şi la nivel local (Nocturna bibliotecilor, organizată de Biblioteca Judeţeană Satu Mare la 26 septembrie 2014) la care a participat Dumitru Camelia.
A fost lansată invitaţia către şcoli de a participa la proiectul „Biblioteca: fereastră deschisă spre nenumărate vieţi. Ştafeta poveştilor”, derulată în acest an după un nou regulament, care prevede un amplu calendar de activităţi. Dumitru Camelia le-a comunicat celor prezenţi că a aplicat şi a obţinut, de la Fundaţia Mereu Aproape prin Programul „Books 4 youth, un grant de carte constând în 1.000 de cărţi destinate premierii participanţilor la acest proiect. Proiectul va fi coordonat de Casa Corpului Didactic Satu Mare, Inspectoratul Şcolar Judeţean şi Biblioteca Judeţeană Satu Mare şi este adresat elevilor din toate şcolile din judeţul Satu Mare. Informaţii suplimentare vor fi disponibile pe site-ul CCD Satu Mare.
Din partea Bibliotecii Judeţene Satu Mare a fost prezentă Marta Cordea, bibliotecar la secţia colecţii bibliofile şi fond de patrimoniu, pentru a prezenta lucrarea „Modalităţi de valorificare a patrimoniului colecţiilor speciale de la Biblioteca Judeţeană Satu Mare”, comunicare cu caracter profesional. Această colaborare constituie una dintre primele activităţi pe care cele două instituţii intenţionează să le deruleze în viitor, pentru a promova schimbul de experienţă şi bunele practici.
Ioan Drăgan, preşedinte al filialei Satu Mare a Federaţiei Sindicatului din Educaţie „Spiru Haret”, a fost prezent la întrunirea personalului din structurile documentare pentru a răspunde întrebărilor şi cererilor adresate.
Înainte de a finaliza întâlnirea, au fost prezentate publicaţiile de specialitate nou apărute: „Tratat de biblioteconomie”, vol. 2, partea I – un instrument de lucru deosebit de util specialiştilor ce doresc să aprofundeze aspecte biblioteconomice, cât şi tinerilor bibliotecari ce se iniţiază în biblioteconomie şi „Ghidul bibliotecarului şcolar. Eurocompetenţe profesionale” (Daniela Argatu) – care, de asemenea, constituie un instrument util bibliotecarilor şi profesorilor documentarişti care doresc să îşi cunoască mai bine profesia şi să dobândească noi competenţe utile şi necesare în vederea derulării eficiente a activităţii.
Întrunirile metodice fac parte din categoria activităţilor de perfecţionare a personalului din bibliotecile şcolare şi CDI. Se derulează în formă reunită la început de an, pentru ca pe parcursul anului şcolar cele două categorii să deruleze activităţi separate de cerc pedagogic. Întâlnirea metodică are şi atributele unei sesiuni de formare şi s-a desfăşurat în mod interactiv.

Postare ( Sablon)
Postare ( Sablon)

4 comentarii

  1. ce se agita ca sa acopere taierea frunzei la ciiini doar sint manuale online biblioteci online profesori online…
    ce sa “diseminezi” nu se vede ca tre sa se reprofileze in alta meserie ce sa faci cu maculatura plina de microbi ?
    asteptati Ebola ? vine nici o grija…
    ce povesti de adormit copii mai pacaliti?
    ca se face sex in scoli…neprotejat…
    curios daca se publica comm ul ca nu convine adevarul doare…tareeee

Lasă un răspuns