Image 1
Image 2
Postare ( Sablon)

Consumatorii casnici vor plăti electricitatea consumată în luna ianuarie la preţ de serviciu universal

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Asculta acest articol

Consumatorii casnici vor plăti preţul de serviciu universal pentru electricitatea consumată în luna ianuarie, urmând ca factura să fie regularizată ulterior de furnizorul fiecăruia, au declarat, miercuri, surse din cadrul ANRE. Aceasta deoarece ordinul ANRE nr. 5/2021, care prevede că energia va fi facturată la cea mai mică ofertă a furnizorului din zona respectivă, a intrat în vigoare după perioada în care s-au emis cele mai multe facturi pe ianuarie.

Facturile următoare vor conţine preţul de serviciu universal şi discountul oferit de fiecare furnizor. Acest discount va trebui evidenţiat separat în factură, va trebui trecut într-o linie sau rubrică diferită.

Silvia Vlăsceanu, directorul general al Federaţiei Asociaţiei Companiilor de Utilităţi din Energie (ACUE) a arătat, pentru Agerpres, că nu toate facturile se emit într-o singură zi, când ai milioane de clienţi, iar cele trimise până în 20 ianuarie conţin o parte din consumul pe decembrie, la preţ reglementat, şi o parte din consumul pe ianuarie, la preţ de serviciu universal. Discountul este posibil să apară în următoarea factură, în funcţie de sistemul informatic al fiecărui furnizor, iar factura pe ianuarie va fi regularizată.

La rândul lor, reprezentanţii CEZ, unul dintre furnizorii clienţilor casnici, a transmis: “Până la intrarea în vigoare a Ordinului ANRE 5/2021 au fost emise facturi conform tarifului de serviciu universal casnic aplicabil. Toate facturile emise în perioada 01.01.2021 – 19.01.2021 pentru clienţii cu contracte reglementate valabile la data intrării în vigoare a Ordinului ANRE 5/2021 sunt în curs de recalculare aplicându-se discountul aferent şi urmează să fie transmise către clienţi în perioada următoare”.

Preţul de serviciu universal este mai mare cu 13-26% decât preţul reglementat până la 31 decembrie 2020.

Potrivit ordinului ANRE nr. 5/2021, publicat în Monitorul Oficial pe 20 ianuarie, clienţii casnici care nu au schimbat contractul vor beneficia de cel mai bun preţ din oferta concurenţială a furnizorilor lor şi vor putea opta pentru o nouă ofertă în cadrul unui proces de contractare mult simplificat. De asemenea, cel puţin până la data de 30 iunie 2021, clienţii casnici vor primi din partea furnizorului actual cea mai bună ofertă, fără abonament, şi vor putea beneficia de o reducere comercială care să acopere diferenţa dintre preţul din oferta de serviciu universal aplicabilă în primul semestru al anului 2021 şi preţul din oferta concurenţială cu valoarea cea mai mică.

Furnizorii de ultimă instanţă, respectiv Enel, Electrica, E.ON şi CEZ, au transmis comunicate de presă prin care s-au angajat să acorde aceste discounturi consumatorilor lor.

Chiriţoiu: Preţul electricităţii pentru populaţie a fost prea mic până acum

Bogdan Chirițoiu a comparat situaţia cu cea de pe piaţa gazelor anterioară liberalizării, unde preţul reglementat era mai mare decât cel concurenţial, ceea ce a permis dublarea, anul trecut, a numărului de consumatori care activează în piaţa liberă.

“În schimb, la electricitate, statul lua curent cu japca de la Hidroelectrica şi spunea: nu-ţi dau preţul cu care ai putea să vinzi pe bursă, ci mă uit eu la costurile tale, îţi dau 5% peste costuri şi cu asta, basta. Deci mai ieftin de atât nu se putea. Statul dădea apoi furnizorilor această electricitate mură-n gură ieftină, de la Hidroelectrica, iar acum aceştia trebuie să o ia din piaţă şi n-o vor mai lua la un preţ atât de mic – a spus Chiriţoiu.

Chiar şi aşa, nu este corect ca furnizorii să-şi treacă automat consumatorii la cel mai mare preţ al lor, adică la cel de serviciu universal. Toată lumea ştie că nu se mută milioane de oameni, instant, de la 1 ianuarie. Toţi ştim că puţini se vor muta, va dura până se mută multă lume. Mulţi vor rămâne acolo unde sunt. Înţeleg că nu le poţi da curent atât de ieftin ca atunci când statul punea Hidroelectrica să ţi-l vândă la un preţ mic, dar nu-i trece pe consumatorii tăi la cel mai scump tarif, cel de serviciu universal, care este gândit pentru situaţii excepţionale, când furnizorul meu dă faliment şi eu rămân în aer.

Furnizorii au acceptat această logică. Vedem ce se întâmplă. Şi eu aştept cu interes, când facem o evaluare probabil prin februarie, sunt foarte curios să văd ce s-a întâmplat. Ei au spus că vor da o reducere de la tariful universal până la cea mai mică ofertă a lor. Această reducere trebuie să fie necondiţionată, nu să spuneţi: “o dăm dacă rămâneţi clientul nostru”. Omul trebuie să fie liber să facă ce vrea, dacă nu e mulţumit de tine şi a găsit altă ofertă, să plece. Nu trebuie să fie un instrument de iobagizare a clientului”.

Tot Chirițoiu a arătat că ANRE nu are o bază legală să oblige furnizorii să ofere clienţilor cele mai mici preţuri, dar că aceştia s-au angajat benevol, iar, dacă se va dovedi că nu se ţin de cuvânt, Ministerul Energiei este pregătit să dea o ordonanţă pentru a putea crea acea bază legală de care are nevoie ANRE.

Postare ( Sablon)
Postare ( Sablon)

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns