Image 1
Image 2
Postare ( Sablon)

Credincioşii ortodocşi din localitatea Racşa riscă să rămână fără lăcaş de cult

Sigla Informatia Zilei
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Asculta acest articol
În 2009, Curtea de apel Oradea a dat câştig de cauză cultului greco-catolic
În 2009, Curtea de apel Oradea a dat câştig de cauză cultului greco-catolic

Un număr destul de mare de preoţi ortodocşi, ce slujesc pe raza judeţului Satu Mare, sunt implicaţi în procese intentate de biserica greco-catolică.

Episcopia greco-catolică împreună cu parohiile din mai multe localităţi, cer în instanţă retrocedarea bisericilor ortodoxe, a terenurilor deţinute de aceştia şi a clădirilor construite acolo, chiar dacă numărul enoriaşilor pe care îi au în acele zone este insignifiant de mic comparativ cu numărul credincioşilor ortodocşi.

Un exemplu foarte bun poate fi biserica “Adormirea Maicii Domnului”, din Racşa. Preotul paroh, Măgurean Gavril, se luptă prin instanţe, din anul 2009, iar problema încă nu s-a rezolvat.

După 60 de ani greco-catolicii au intentat proces bisericii ortodoxe

În localitatea Racşa la începutul secolului XX, a existat o comunitate foarte mare de credincioşi greco-catolici. În anul 1948 enoriaşii în frunte cu preotul paroh, din acea perioadă, au trecut cu toţii la ortodoxie. Bazându-se pe aceste considerente, biserica greco-catolică unită cu Roma, din prezent, au intentat în anul 2009 un proces pentru a recupera ceea ce, din punctul lor de vedere, le revin de drept.

Patrimoniul bisericii, din Racşa, este unul foarte mare, constituit din 150 de hectare de pădure şi 10 hectare de teren pe care s-a construit lăcaşul de cult, casa parohială, altarul de vară, o sală socială, dispensarul, clădirea primăriei, clădirea consiliului local şi altele. Având în vedere că şi primăria şi consiliul local din Racşa, au clădirile construite tot pe terenul bisericii, părintele Gavril Măgurean ne spune că biserica greco-catolică i-a dat şi pe aceştia în judecată. „Din informaţiile pe care le deţin, primăria de la noi a donat în anul 1996 cultului greco-catolic 24 de ari de teren pentru ca aceştia să poată să îşi construiască un lăcaş de cult. De atunci şi până în prezent nu au făcut nimic, ci au preferat să se plimbe prin tribunale. Investiţiile ce s-au făcut pe aceste terenuri sunt foarte mari şi nu au cum să pretindă ca dintr-o dată să le aparţină. Cred că ei urmăresc să ne pună pe toţi să le plătim chirie”, a declarat preotul Gavril Măgurean.

În 2009, Curtea de apel Oradea a dat câştig de cauză cultului greco-catolic. Printr-o hotărâre judecătorească definitivă, s-a făcut o rectificare a cărţii funciare, prin care toate terenurile bisericii ortodoxe au trecut în proprietatea vechilor proprietari, dinainte de 1940. Din acel moment şi până în prezent ambele culte se întâlnesc în mod frecvent în sălile de tribunal, de la judecătoria, din Negreşti Oaş. Fiecare parte prezintă dovezi, care să le întărească argumentele cu privire la retrocedarea clădirilor ce s-au construit de-a lungul timpului pe acele terenuri.

Din perspectivă legală, cultul greco-catolic are toate şansele să câştige procesul. Membrii din parohia ortodoxă, din Racşa sunt de părere că principiul majorităţi ar trebui să se aplice şi în cazul lor, la fel cum şi în alte cazuri asemânătoare din ţară s-a aplicat.

În momentul de faţă numărul credincioşilor ortodocşi, din Racşa, se ridică la peste 2400 de suflete, iar în urma ultimului recensământ, numărul creştinilor greco-catolici este foarte mic şi anume 32 de persoane. “Nici nu pot să îmi imaginez ce ar fi dacă am rămâne fără biserică. Am investit foarte mult în reabilitarea ei, în pictură, în altarul de vară şi multe alte facilităţi pe care le oferim enoriaşilor noştri. Nu e normal să scoţi credincioşii din casa Lui Dumnezeu. La fel cum s-a procedat în alte cazuri asemănătoare, din ţară, aşa şi în cazul nostru ar trebui să se meargă pe principiul majorităţii. Numărul membrilor din parohia noastră este foarte mare comparativ cu numărul enoriaşilor greco-catolici”, ne-a spus Gavril Măgurean.

Enoriaşii parohiei sunt foarte revoltaţi

După un proces lung, la începutul anului 2013, instanţa de judecată a decis atribuirea bisericii din comuna Racşa cultului greco- catolic, în detrimentul enoriaşilor ortodocşi. Foarte repede a fost depusă la Judecătoria Negreşti Oaş o cerere de amânare a executării silite pentru angajarea de avocat. Instanţa de judecată a stabilit atunci un alt termen pentru punerea în aplicare a hotărârii judecătoreşti definitive. Până în prezent multe termene au fost date şi nici o decizie nu a fost luată.

Localnicii sunt şi ei foarte revoltaţi pe ceea ce se întâmplă şi le este foarte frică să nu rămână fără un loc unde să se roage. „Nu consider că este normal ca după atâta timp, după atâtea investiţii, la care în mare parte am contribuit noi enoriaşii, să vină cineva şi să şi le atribuie. Ne gândim cu groază la ziua în care se va lua o decizie irevocabilă. Dacă biserica ortodoxă va pierde procesul, unde se vor ţine oare slujbele şi unde vom merge noi credincioşii să ne rugăm?”, a declarat Maria Nap, localnică din Racşa. În 20 februarie 2014, la judecătoria din Negreşti Oaş, va avea loc următoarea înfăţişare a părţilor implicate. Avocatul cultului greco-catolic va trebui să prezinte instanţei cu exactitate care sunt clădirile pe care aceştia le pretind, iar avocatul cultului ortodox va trebui şi el să prezinte dovezi clare care să vină în ajutorul argumentelor intentate de partea pe care o reprezintă. “Dacă vom pierde procesul, lucrurile se vor complica şi mai tare deoarece biserica greco-catolică va fi nevoită să ne plătească despăgubiri de peste 400 000 de lei. Aceasta este suma aproximativă pe care noi împreună cu enoriaşii am investito de-a lungul anilor în doar o parte din clădirile de pe terenurile bisericii”, a punctat preotul Gavril Măgurean.

Postare ( Sablon)
Postare ( Sablon)

20 de comentarii

  1. „Bisericile ortodoxe au păstrat Liturghia originală. Ei (ortodocşii – n.a.) au păstrat-o, o cântă, Îl adoră pe Dumnezeu. Noi ne-am pierdut puţin simţul adorării Lui. Ei Îl cinstesc pe Dumnezeu şi Îi cântă cântece de preamărire fără să ţină seama de timp. Într-o zi, vorbind despre Biserica occidentală, mi s-a spus ‹‹ex Oriente lux, ex Occidente luxus››. Adică din orient provine lumina iar din occident societatea consumului şi a bunăstării care a făcut atâta rău. În schimb, ortodocşii au păstrat frumuseţea a lui Dumnezeu în centru. (…) Avem atâta nevoie de aerul proaspăt al orientului şi de această lumină pe care o emană!“

  2. Din pacate Virgil ai dreptate am constatat si eu ; sa fi greco-catolic azi e ca si cum ai fi pe o insula izolata: daca mergi in Occident te privesc cu suspiciune, cu rezerve, nu esti un catolic pur, de-al lor. Daca ajungi in lumea ortodoxa in Grecia, la Muntele Athos nu esti primit, esti ca un proscris. Si atunci ma intreb de ce atata galceava?

  3. Am fost cu putin timp in urma la Ierualim si in toata Tara Sfanta, si tot cautam sa intalnesc macar o biserica greco-catolica, sa duc o iconita bunicii mele, da nimic. Am intrebat atunci ghidul, un evreu batran din Brasov, unde pot gasi asa ceva. Acesta s-a uitat mirat si m-a intrebat : ce e aia ?
    Luati aminte si judecati.

  4. Pentru cei care au timp de citit iata o scurta istorie a Bisericii Greco Catolice din Transilvania

    Ia o scurta istorie a Bisericii Romane din Ardeal a acelor vremuri.

    – dupa 830: ungurii veniti din Asia se stabilesc in campia dintre Tisa si Dunare, iar de aici prada tinuturile invecinate si treptat cuceresc Ardealul.
    – pe la anul 1000: puterea ungurilor creste cand se crestineaza sub regele Stefan, care primeste coroana de la Roma si puterea de a organiza biserica.
    – pe la 1200: ungurii detin puterea pe intreg teritoriul Ardealului iar pentru apararea granitelor de sud-est ei aduc sasi din Flandra si Luxemburg, care, se grupeaza in centre urbane (Brasov, Medias, Sibiu). Aducand o cultura superioara erau tratati ca oasperi ai regelui; Tot in aceasta perioada sunt adusi secuii pentru a apara teritoriul de navalirile tatarilor.
    Asa se formeaza in Ardeal o elita de sasi, secui si unguri toti de religie catolica pe vremea aceea.
    Majoritatea populatiei autohtone, romanii, erau folositi la munci agricole, neluati in seama si treptat au devenit supusii celorlalti, care se socoteau natiuni privilegiate.

    Din punct de vedere religios romanii apartineau de Mitropolia Ungaro-Vlahiei de la Targoviste, adoptand si ei ritul si limba slavona.
    Treptat conditiile de trai ale romanilor ajunsesera foarte grele, devenind iobagi, legati de pamantul magnatului.
    Nici situatia preotilor nu era mai buna. Serviciul de preot se dadea prin alegere pe timp de un an, platind o suma de bani episcopului. Daca nu mai era ales preot in anul urmator, ramanea in sat, reluandu-si vechea ocupatie. Asa s-a ajuns ca uneori erau 3-4 preoti intr-un sat, cei mai multi nu stiau nici scrie si nici citi. Erau slujbasii unui rit al carui sens de multe ori nu-l pricepeau. Ei boscorodea, imitand limba slavona asa cum au vazut la sediul episcopiei unde au fost hirotonisiti.
    Episcopii din Ardeal erau numiti de principii unguri si sfiintiti in Tara Romaneasca in rit bizantin.
    In aceasta stare de intuneric total pentru romani apare in sec XVI Reforma lui Luther si Calvin.
    Reforma luterana apare in Transilvania pe la 1519, in frunte cu Hontersus, care ii luteranizeaza in special pe sasi.
    Cam in acelasi timp, o parte din nobilii unguri, pentru a lua pozitie impotriva Casei de Austria (catolica) au imbratisat calvinismul.
    Fiecare noua confesiune dorea sa castige prozeliti printre romani. In acest scop, incepe tiparirea de carti romanesti: Catehismul luteran la Brasov (1559), Catehismul Calvinesc la Alba Iulia (1640).
    Pentru a constrange clerul din Ardeal sa treaca la calvini, principii unguri numesc in Dieta din 1566 un superinterdent calvin pe langa episcopul roman “pentru a intoarce pe romani de la ratacirile lor!”. Calvinii numeau religia ortodoxa “superstitiile grecesti”. Asa au fost numiti intendenti: George din Sangeorz, Pavel Todirasi si Mihai Todirasi. Acesta din urma tipareste “Palia de la Orastie” in 1582.
    Prin straduintele acestor calvini, insotite adesea fie de promisiuni fie de forta, s-a constituit in Ardeal o Biserica Romaneasca adoptand in parte Crezul calvinesc. Cand era numit un nou episcop, dupa ce venea din Tara Romaneasca, depunea juramant pe Catehismul calvinesc, promitand sa respecte cele 19 puncte (sa nu se mai tina posturile, suprimarea slujbelor de imnormantare, botez numai cu apa simpla, fara cruce, fara lumanari, fara icoane, fara Maica Sfanta, in locul Sfintelor impartasanii, numai Cina de la Paste cu paine si vin neconsacrate).
    Dar cel mai insemnat factor era sa recunoasca autoritatea superintendentului si sa-l consulte in toate problemele importante.
    Impilarile la care au fost supusi romanii in acea vreme, pun in pericol insasi existenta elementului romanesc din Ardeal. In multe parti, sate intregi treceau la calvini. Acestia intemeiau scoli pe cheltuiala lor, facandu-le si o multime de avantaje materiale.
    Un secol si jumatate de propaganda calvina adusese Biserica la ruina. Ajunsese calvineasca in credinta si bizantina in rit.
    Superintendentul care avea si titlu de “Episcop si Superintendent al Bisericilor Romanesti”, avea misiunea de a predica prin sate credinta calvina si sa stea de vorba cu episcopul, clericii si credincioasii, demonstrandu-le cu argumente din Scriptura temeinicia noii credinte. Cine zadarnicea munca predicatorului calvin era socotit tradator si dusman al statului, fiind, de multe ori, constrans sa paraseasca tara. (Nicolae Iorga, Istoria Romanilor din Transilvania -vol1)
    Superintendentii organizau Sinoade si preotii erau siliti sa vina si sa afirme cele spuse de ei, altfel li se confiscau vitele, ori erau izgoniti din tara.

    In anul 1685, armatele austriece ale Casei de Habsburg ocupa Transilvania, iar imparatul Leopold I emite la 1691 “Diploma Leopoldina” dar care nu schimba cu nimic lucrurile din Ardeal desi imparatul era catolic. Episcopii calvini se intitulau mai departe “Episcop maghiar si roman al Ardealului”.
    Pentru a se bucura de drepturi, romanii trebuiau sa treaca la una din religiile dominante: catolica, luterana, calvina sau la cea unitariana (ariana).
    Parintele Ladislau Barany (calugar iezuit), a lamurit pe episcopul Teofil de la Alba Iulia, ca Roma a hotarat prin instructiunile date Congregatiei de Propaganda Fide, in 1669, ca orientalii pot reveni la Biserica Catolica, pastrandu-si ritul si traditiile, acceptand numai dogmele catolice.
    In acelasi timp si imparatul Leopold emise un decret (23 august 1692) prin care preotii si credinciosii de rit grecesc, daca vreau sa se bucure de privilegiile Bisericii Catolice, pot sa se uneasca cu aceasta.
    La cat de umiliti erau romanii, atat iobagi cat si preoti, fata de celelalte natiuni ale Ardealului, nu era alta scapare decat sa imbratiseze una din religiile recunoscute. Cea mai apropiata de sufletul lor era religia catolica, neschimband nimic din ritul oriental cu care erau obisnuiti, nici din obiceiuri, iar dogmele erau propriu-zis, o problema care nu atingea cu nimic multimea de credinciosi.
    In anul 1697, episcopul Teofil, care a primit Scaunul Episcopal in conditiile obisnuite (acceptand cele 19 puncte calvinesti) s-a sfatuit cu clerul si convoaca un sinod general la Alba Iulia. Aici Teofil arata situatia grea, de asuprire a poporului roman, fiind amenintata insasi existenta natiunii. A lamurit asistenta asupra conditiilor de unire cu Roma, precum si marea asemanare de credinta ce exista, fata de marile deosebiri ale calvinilor si luteranilor.
    Sinodul fixeaza in scris marturisirea de credinta prin care promit sa accepte cele patru puncte care despart Rasaritul de Apus. In acelasi document ei cer ca romanii sa primeasca drepturile celorlalte confesiuni din Transilvania.
    Dar Teofil moare in mod subit. Se crede ca a fost otravit de calvini.
    Dupa Teofil a urmat Atanasie (Anghel Popa din Ciugud) care facuse scoala in institutele calvinesti de la Aiud si Alba Iulia. Calvinii aveau incredere in el desi era foarte tanar. Este numit episcop apoi merge la Bucuresti pentru a fi sfintit. Aici sta sapte luni, unde este lamurit de patriarhul Dositei al Ierusalimului (care statea mai mult pe la Bucuresti, avand aici 177 de mosii inchinate) si care ii da o scrisoare cu sfaturi. La punctul 5 scrie:
    “Sfintele slujbe sa fie citite numai in slavoneste sau elineste (greceste), iar nu in romaneste sau in alt chip, deoarece limba romana este putina si ingusta…” 😮
    Intors in Ardeal, tanarul Atanasie isi da seama in ce dezastru se afla Biserica romana si cauta sa ia legatura cu parintele Barany. Atanasie vede ce deosebire este in purtarea catolicilor fata de calvini. Calvinii bateau din picior, iar catolicii faceau propuneri.
    In acest timp, parintele Barany era la Viena, unde aratase imparatului dorinta romanilor de a se uni cu Roma.
    Cardinalul Ungariei L. Kolonich ii scrie lui Atanasie, aratandu-i in ce consta Unirea!
    La 7 octombrie 1698, Atanasie convoaca Sinodul General de la Alba Iulia. Aici se intocmeste un lung manifest care incepe asa:
    “… Noi, vladica, protopopii si popii Bisericii Romane, dam de stire tuturor, ca de bunavoia noastra ne unim cu Biserica Romei si voim sa traim cum traiesc madularele si popii acestei Biserici sfinte…”
    “Nimeni sa nu-i clateasca pe Uniti din obiceiurile Bisericii rasaritene, ci toate ceremoniile, sarbatorile, posturile, cum pana acum, asa si de acum inainte sa fim slobozi a le tine dupa calendarul vechi…”
    Actul Unirii a fost semnat de toti membrii Sinodului si intarit cu sigiliul Mitropoliei Balgradului (Alba Iulia).
    Dupa aceasta marturisire, imparatul Leopold a dat “Diploma Leopoldina”, prin care Bisericii Romanesti i se recunosc drepturile ce le avea si Biserica Romano-Catolica.
    Insa Dieta Transilvaniei, Parlamentul, era in mainile calvinilor care nu au vazut cu ochi buni intarirea elementului catolic si eliberarea poporului roman din Ardeal. Fiind ei proprietari de pamanturi si atotputernici, au inceput a persecuta preotii. Pe unii i-au bagat in temnita, altora le rapeau vitele ori le distrugeau bisericile si clopotnitele, punand la cale adevarate revolte printre tarani, ca sa nu se alature Bisericii Romei.
    Atanasie convoaca un nou Sinod la 4 septembrie 1700, la care iau parte nu numai protopopii si preotii, ci si cate trei deputati mireni din fiecare sat. Cei 54 de protopopi, in afara de preoti si mireni, au dat un nou manifest in care repeta marturisirea celor patru puncte de credinta (Primatul Papal, Filioque, existenta Purgatoriului si Cuminecarea cu azima).
    Pentru episcopul Atanasie Anghel au urmat ani grei de lupta, fiind atacat atat de calvini cat si de Arhiepiscopia Ungaro-Vlahiei.
    Ungurii nu vor sa respecte diploma imparatului, Atanasie este chemat la Viena pentru a se dezvinovati de unele acuze nedrepte.
    Marele istoric Nicolae Iorga recunoaste:
    “Din umilinta lui Atanasie a iesit mantuirea noastra! Fara unirea in credinta cu Roma, nu erau scolile mari din strainatate pentru ucenicii romani, asprii in ale invatarurii, nu era mai ales, acea mare scoala pentru inima poporului nostru, care a fost Roma insasi!” (Sate si preoti din Ardeal)
    Atanasie moare in 1713, dupa ce indeamna pe preoti sa persevereze in Unire!

  5. Nu meritati un raspuns datorita comparatiilor rautacioase, dar as vrea sa va amintesc ca modelul nostru suprem, Mantuitorul Iisus Hristos este infatisat cu barba in toata iconografia crestina atat ortodocsa cat si catolica. Deci a face o comparatie intre clericii ortodocsi cu barba si necuratul e mai mult decat sub limita bunului simt.
    PS. – atentie ca si actualul episcop greco-catolic de Baia Mare si Satu Mare -Vasile Bizau-poarta barba, dar banuiesc ca pentru el nu e valabila comparatia

  6. @,, hotul striga hotul” ……..citeste cateva carti de istorie ( nu de religie ortodoxa!) de ex Supplex libellus valachorum -David Prodan etc…………. si vei vedea importanta unirii cu biserica R0mei pentru ortodocsii din Imp. habsburgic,Scoala Ardeleana s.a.m.d. Citeste!

  7. Nu meritati un raspuns datorita comparatiilor rautacioase, dar as vrea sa va amintesc ca modelul nostru suprem, Mantuitorul Iisus Hristos este infatisat cu barba in toata iconografia crestina atat ortodocsa cat si catolica. Deci a face o comparatie intre clericii ortodocsi cu barba si necuratul e mai mult decat sub limita bunului simt.
    PS. – atentie ca si actualul episcop greco-catolic de Baia Mare si Satu Mare -Vasile Bizau-poarta barba, dar banuiesc ca pentru el nu e valabila comparatia.

  8. Nu meritati un raspuns datorita comparatiilor rautacioase, dar as vrea sa va amintesc ca modelul nostru suprem, Mantuitorul Iisus Hristos este infatisat cu barba in toata iconografia crestina atat ortodocsa cat si catolica. Deci a face o comparatie intre clericii ortodocsi cu barba si necuratul e mai mult decat sub limita bunului simt.
    PS. – atentie ca si actualul episcop greco-catolic de Baia Mare si Satu Mare -Vasile Bizau-poarta barba, dar banuiesc ca pentru el nu e valabila comparatia.

  9. Domnu fericit , daca judecam drept si stam pe ganduri , vedem ca si greco catolicii au furat in anul 1700 de la ortodocsi: bisericile, vesmintele, slujbele si cam tot ce au ei. Deci, intrebarea e, cine a furat ? sau e valabil proverbul: ,, hotul striga hotul”

  10. Dumnezeu le-a creat pe ortodocsii romani – credinciosi. Insa acestia drept recunostinta, in ziua urmatoare i-au intors spatele si au trecut la dracul !. De aceea multi preoti ortodocsi isi lasa barba de tap ca sa se asemene cu dracul !. O biserica furata cu enoriasi cu tot, din cate se vede e o virtute la ei !. Bun simt la ei nu exista, si nici frica de Dumnezeu. Vor da ei socoteala pe lumea cealalta cea dreapta si o sa ajunga acolo unde le este locul, la cel pe care-l slujesc ! ( in Iad).
    Papa nu are de ce sa laude biserica ortodoxa !, este o diversiune din partea celor care sustin acest lucru. La fel ca si Istoria Romanilor cu care ne-au impuiat capul la vremea respectiva este o minciuna grosolana in proportie de 80%.

  11. citesc comentariile si ma ingrozesc….in ce an suntem?
    greco-catolicii care nu au vrut sa treaca la ortodocsi in 1948 “de buna voie si nesiliti de nimeni” au murit la Canal si in puscariile comuniste…..
    PROPRIETATEA lor a fost confiscata si data ortodocsilor!
    ……………….
    BOR ……iubeste-ti aproapele ca pe tine insuti !
    Lucrurile furate trebuie inapoiate proprietarilor de drept!

  12. Eu ca simplu om crestin nu inteleg: Papa adica sefu catolicilor, lauda biserica ortodocsa, iar cei de aici din tara, catolici de ai lui, spun ca e cel mai mare rau, care, s-a putut intampla in iatoria tarii noastre. Judecati si voi, pe care drum sa mergem? Spre LUMINA sau spre greco catolici (un fel de cal- magar al catolicismului) ?

  13. Trebuie să mergem împreună: poporul, episcopii şi Papa. Sinodalitatea trebuie trăită la nivele diferite. Poate că este timpul schimbarii metodologiei sinodului, pentru ca cea actuala imi pare statica. Aceasta ar putea avea şi valoare ecumenică, în mod special cu fraţii noştri ortodocşi. de la ei se poate învăţa mai ales colegialitatea episcopală şi tradiţia sinodalităţii. Efortul de reflecţie comun, privind la cum se guverna Biserica în primele secole, înainte de ruptura dintre Orient şi Occident, va rodi la timpul său. În relaţiile ecumenice aceasta e important: nu doar a se cunoaşte mai bine, ci şi recunoaşterea a ceea ce Sfântul Duh a semănat în alţii ca dar pentru noi. Vreau să urmez reflecţia asupra modului cum se exercită primatul petrin, deja iniţiată în 2007 de Comisia Mixtă, care a dus la semnarea Documentului de la Ravenna. Trebuie continuat pe acest drum.

    Citeste mai mult: adev.ro/mtjd8d

  14. „Bisericile ortodoxe au păstrat Liturghia originală. Ei (ortodocşii – n.a.) au păstrat-o, o cântă, Îl adoră pe Dumnezeu. Noi ne-am pierdut puţin simţul adorării Lui. Ei Îl cinstesc pe Dumnezeu şi Îi cântă cântece de preamărire fără să ţină seama de timp. Într-o zi, vorbind despre Biserica occidentală, mi s-a spus ‹‹ex Oriente lux, ex Occidente luxus››. Adică din orient provine lumina iar din occident societatea consumului şi a bunăstării care a făcut atâta rău. În schimb, ortodocşii au păstrat frumuseţea a lui Dumnezeu în centru. (…) Avem atâta nevoie de aerul proaspăt al orientului şi de această lumină pe care o emană!“

  15. Bisericile din Transilvania nu au fost construite cu banii proveniti de la Papa și nici cu banii de la Patriarhie.Ele au fost construite de moșii și părinții noștri și atunci creștineste ar fi să rămână la majoritari,fie ei greco-catolici ,fie ortodocși ,iar cei care raman fara Biserica sa fie ajutati de toata comunitatea sa-și ridice și ei o nouă Biserică.

  16. „Bisericile ortodoxe au păstrat Liturghia originală. Ei (ortodocşii – n.a.) au păstrat-o, o cântă, Îl adoră pe Dumnezeu. Noi ne-am pierdut puţin simţul adorării Lui. Ei Îl cinstesc pe Dumnezeu şi Îi cântă cântece de preamărire fără să ţină seama de timp. Într-o zi, vorbind despre Biserica occidentală, mi s-a spus ‹‹ex Oriente lux, ex Occidente luxus››. Adică din orient provine lumina iar din occident societatea consumului şi a bunăstării care a făcut atâta rău. În schimb, ortodocşii au păstrat frumuseţea a lui Dumnezeu în centru. (…) Avem atâta nevoie de aerul proaspăt al orientului şi de această lumină pe care o emană!“

  17. Nu conteaza cine a intretinut ! Cine v-a rugat sa le intretineti ? De ce va-ti bagat inca din 1948 daca nu a fost a vost ? Asa este in prezent cu tot Ardealul , nu vedeti ? Bucurestiul nu vrea sa ne faca autostrada ca este o investitie enorma , si daca a da Domnu odata si ne-am face tara proprie ,Tara Ardealului , Bucurestiul ar rama cu buza umflata daca ar investi un leu pe suprafata Ardealului ! Nu vedeti ca nici macar Ceausescu nu a investit in vreo intreprindere sau fabrica mare in Ardeal ? Stiti de ce ? Sau sa va spun eu ? Stia ca nu ii apartine de drept ! E simplu ca buna ziua ! Daca ortodocsii tot bat din gura ca sunt atat de multi aici la noi in Ardeal , sa faca bine sa-si cumpere proprietati , pamanturi si sa-si construiasca acolo biserici ! Apropos ! Daca biserica ortodoxa este la ea acasa in Ardeal cum de se poate ca sa inavutit doar luand de la greco catolici sau milogindu-se la statul asta roman(inclusiv cersind cladire pentru scoala)? Asta nu isi explica nimeni ? Si inca odata : cine dracu ia pus sa investeasca in casa(biserica) altuia , dupa care pe baza asa zisui drept sa zica ca le apartine ?! Stiti cum a construit biserica bunicii mei in satul nostru ? Acum 200 ani ? Va spun eu : au primit in DAR de la bogatasul de acolo , de la mosier o bucata de pamant , concluzie : sunt multi bogatasi romani la ora actuala , doar unul LUCUT , care sa faca bine si sa DEA ! Sa cumpere pamant si sa dea din al lui ! Nu sa mearga popa , ascunzandu-se dupa barba , ca o curva si sa milogeasca de la stat !

  18. Impropriu se numesc greco-catolicio ei sunt papistaşi,bisericile lor construite după 90 sunt toate fără iconostase.Ei sunt primii care după 90 au făcut prima “dezbinare în popor” pentru care Bunul Dumnezeu le va plăti cum se cuvine.Numai încetează cu procesele cu revendicările! Dacă lăcaşurile de cult nu ar fi fost întreţinute de ortodocşi acum ce ar fi revendicat? ruinele? Distinşilor intelectuali nu vă puneţi întrebări,nu conştientizaţi că aţi îmbrăţişat cultul cotropitorilor(fie ei romanii,fie ei autriecii sau ungurii),care nu au făcut altceva decât să ne spolieze şi să încerce deznaţionalizarea,renunţarea la drepta credinţă(ortodoxia) în care ne-am născut ca popor! Cât puteţi fi de penibili!!!!!!!!!!!

  19. „Bisericile ortodoxe au păstrat Liturghia originală. Ei (ortodocşii – n.a.) au păstrat-o, o cântă, Îl adoră pe Dumnezeu. Noi ne-am pierdut puţin simţul adorării Lui. Ei Îl cinstesc pe Dumnezeu şi Îi cântă cântece de preamărire fără să ţină seama de timp. Într-o zi, vorbind despre Biserica occidentală, mi s-a spus ‹‹ex Oriente lux, ex Occidente luxus››. Adică din orient provine lumina iar din occident societatea consumului şi a bunăstării care a făcut atâta rău. În schimb, ortodocşii au păstrat frumuseţea a lui Dumnezeu în centru. (…) Avem atâta nevoie de aerul proaspăt al orientului şi de această lumină pe care o emană!“

Lasă un răspuns