Image 1
Image 2
Postare ( Sablon)

Cum a ajuns Baia Sprie in China si Firiza in Emiratele Unite

Sigla Informatia Zilei
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Asculta acest articol

Peste 130 de oameni cercetati, 80 de acuzati, niciun prejudiciu rezultat in urma vanzarii pe nimic a flotei comerciale a Romaniei. Dosarul “Flota” intra in galeria marilor fraude economice ale sfarsitului de secol XX. Era perioada in care Romania a iesit din “epoca de aur” si a intrat in “epoca tepelor”. Odata Romania “inventa” exploatarea la scara industriala a petrolului, nascocea primul avion cu reactie sau era intre primele trei tari care utilizau laserul in industrie. Ei bine, am fost mai mult decat atat, am avut si a noua flota maritima (comerciala) a lumii. O tempora, o mores… La ora actuala, din toata flota romaneasca nu mai exista decat un munte de dosare penale care pluteste prin tribunalele patriei. (Sursa – Starea Natiunii)

Revolutia ne-a prins cu 286 de nave in stare de functionare, toate aflate in dotarea flotei maritime comerciale. Ele se aflau in administrarea fostei intreprinderi de stat Navrom Constanta. Insa o minte luminata s-a gandit ca o asemenea flota era de neconceput si greu de condus, asa ca intreprinderea de stat a fost sparta in trei companii< Navrom, Romline si Petromin. Dintre acestea, Petromin a primit 89 de nave de cel mai mare tonaj, devenind segmentul strategic al flotei comerciale. Director general a fost numit Calin Marinescu, zis “Sogunul”. Pentru ca avea vapoare mai multe si mai bune, Petromin a starnit, la vremea ei, dorintele multor afaceristi, din tara si din strainatate. Si, asa cum se intampla cu orice lucru de care trage toata lumea, din compania in cauza s-a ales praful in doar opt ani. Rand pe rand au disparut toate navele – unele vandute pe un dolar, altele sechestrate prin porturile lumii in contul unor datorii neachitate. Sigur, va tot intrebati de ani buni, ca si in alte cazuri, cine sunt vinovatii. A existat si o ancheta penala, menita a face lumina in toata afacerea. S-a finalizat cu un dosar, celebru, “Flota” pe numele lui. Personajul principal era Traian Basescu, in calitatea sa de ministru al Transporturilor in momentul in care navele au inceput sa intre in “Triunghiul Bermudelor”. Nu este singurul suspect, ci a facut “echipa” cu alti 80 de acuzati.

Borsa s-a metamorfozat in Merea

Cei care au construit navele ce faceau parte din celebra noastra flota maritima (repet, locul 9 in lume) le-au botezat indeosebi cu nume de provincii, localitati, ape, munti, lacuri de pe cuprinsul scumpei noastre patrii. Normal ca si judetul Maramures a ajuns sa umble hai-hui pe marile si oceanele lumii, numeroase nave fiind botezate cu nume intalnite pe meleagurile noastre. Astazi nu se mai face reclama plaiurilor noastre pentru ca navele si-au schimbat stapanii, dar si numele. Iata cateva exemple. Nava “Dragomiresti” se numeste acum “Chun Jiang”, apartine companiei Greatsources Shipping si se afla sub pavilion chinez. La fel a ajuns si vaporul “Baia Sprie”, rebotezat “Lai Hai Chuang Xin”, in cadrul armadei Guangdang Lanhai Shipping, evident tot din China. Nava “Firiza” a ajuns la compania Osman Shipping LTD din Emiratele Arabe Unite, sub numele “Aboudi”. Cel mai aproape de casa se afla vaporul “Borsa”, care a primit si un nume ceva mai acceptabil, “Merea”, inrolandu-se in compania Bulcon Ltd, cu sediul administrativ in insula Cipru.

Grigore dupa Ureche

Postare ( Sablon)
Postare ( Sablon)

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns