Image 1
Image 2
Postare ( Sablon)

Din 2012, jumatate din orasele si comunele judetului isi vor pierde statutul

Sigla Informatia Zilei
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Asculta acest articol

Alegerile locale s-ar putea desfasura in noua configuratie administrativ-teritoriala

[slideshow id=5223]

Peste 40 de comune si 6 orase risca sa devina sate, respectiv comune, daca proiectul de lege al senatorului PDL Nicolae Dobra va fi aprobat de Parlament. Proiectul a intrat deja in dezbaterea Senatului. Legea, odata intrata in vigoare, va insemna de fapt cativa pasi importanti spre o reimpartire administrativ-teritoriala a Romaniei. Pentru ca odata rezolvata problema la nivel de unitati teritoriale, se va putea trece mult mai usor la comasarea judetelor.

Urmarile vor fi deosebite asupra comunitatilor sub toate aspectele. Vor rezulta primari si consilieri locali mai putini, angajatii din administratiile locale vor fi redusi semnificativ, institutiile publice se vor comasa. :ocul va fi puternic, insa procesul este ireversibil fiind o cerinta a Uniunii Europene. Proiectul de lege prevede ca prefectul sa stabileasca centrele de comuna, urmand ca acele comune care isi vor pierde statutul sa devina sate si sa se alipeasca unde doresc cetatenii, in acest sens se vor organiza referendum daca situatia o va cere. Dupa comasarea localitatilor, primarul noii administratii locale va desemna cate un reprezentant al sau in fiecare sat. Acesta va avea atributii destul de largi, putand bunaoara sa emita diferite adeverinte si alte acte pentru ca oamenii sa nu fie nevoiti sa plece zilnic la centrul de comuna. Tot el va avea misiunea sa centralizeze problemele cetatenilor, urmand sa le prezinte primarului si Consiliului Local. Pentru a-si pastrat statutul, o comuna va trebui sa aiba cel putin 5.000 de cetateni cu drept de vot. La nivelul judetului Maramures aplicarea acestei legi va face adevarate ravagii, mai bine de jumatate din comune neindeplinind acest prim criteriu esential. Iata localitatile care isi vor pierde statutul de comuna< Ardusat, Arinis, Asuaju de Sus, Baita de sub Codru, Baiut, Basesti, Bicaz, Bogdan Voda, Boiu Mare, Botiza, Budesti, Calinesti, Campulung la Tisa, Cernesti, Coas, Coltau, Coroieni, Cupseni, Desesti, Farcasa, Gardani, Grosi, Grosii |iblesului, Leordina, Oarta de Jos, Oncesti, Petrova, Poienile Izei, Remetea Chioarului, Remeti, Rona de Jos, Rozavlea, Sacalaseni, Sacel, Salsig, Sapanta, Sarasau, :ieu, Vadu Izei, Valea Chioarului, Vima Mica.

Comune sub 2.000 de locuitori

Lista de mai sus ar putea fi si mai lunga, dar nu am trecut si localitatile care au peste 4.000 de locuitori, pentru ca altfel am ramane apropae fara comune. Doar localitatile Copalnic Manastur, Miresu Mare, Poienile de sub Munte, Recea, Repedea, Ruscova, Rona de Sus, Satulung, :isesti si Viseu de Jos si-ar pastra  statutul de comuna, dar si dintre acestea cateva sunt la limita, avand aproape 5.000 de locuitori in total. Daca ii scadem pe cei care nu au drept de vot, lucrurile se complica si in cazul lor. Exista cateva neconcordante foarte mari chiar la incadrarea unor comune in prevederile legii actuale, adica sa aiba cel putin 1.500 de locuitori. ~n aceasta situatie se afla: Arinis (1.051 locuitori), Bicaz (1.174), Boiu Mare (1.195), Coas (1.395), Oarta de Jos (1.345), Poienile Izei (1.001), Vima Mica (1.490). Comune care au intre 1.500 si 2.000 de locuitori: Asuaju de Sus, Basesti, Gardani, Oncesti si Salsig. Dumitru Dumuta, secretar la Consiliului Judetean, specialistul cu cea mai mare vechime in administratia publica din Maramures: “Eu nu cred ca o recalibrare a unitatilor administrativ-teritoriale se poate realiza doar dupa un singur criteriu, acela al numarului de locuitori. Avand in vedere complexitatea fenomenului, trebuie sa se ia in considerare mai multe elemente care diferentiaza categoriile de primarii. Bunaoara, este imposibil ca in Maramures, in Alba sau in Delta Dunarii sa zicem, sa nu se tina seama de configuratia reliefului. ~n Maramures cele mai mici comune, dupa numarul de locuitori, sunt in zona Codrului, unde gasim sase comune sub 2.000 de locuitori. Numai ca o comasare ar fi destul de dificila in cazul localitatilor Asuaju de Sus, Bicaz sau Baita de sub Codru. Sunt distante foarte mari intre localitatile invecinate, fapt care ar crea mari greutati pentru cetateni”.

Doar 5 orase din 11 indeplinesc conditiile

Daca proiectul de lege va fi adoptat si va intra in vigoare, Maramuresul va ramane cu doar 6 orase din 11 cate sunt in prezent, deoarece pentru a-si pastra statutul ele trebuie sa aiba cel putin 10.000 de cetateni cu drept de vot. Ar urma sa redevina comuna orasele Cavnic, Dragomiresti, Salistea de Sus, :omcuta Mare, Tautii Magheraus care au intre 3.167 si 7.900 locuitori. Sigur, orasenii din aceste localitati platesc impozite si taxe dupa acest statut, chiar daca in toate cazurile acestea sunt mai degraba un amestec nefericit de lipsuri, saracie si mizerie. Ele sunt creatia unor politicieni care si-au facut un titlu de glorie dupa anul 2000, din a transforma fortat niste comune si catunele apartinatoare in orase. Daca ne uitam ce localitati apartin de orasele Ulmeni, Somcuta Mare sau Tautii Magheraus ne putem da seama de grozavia demersurilor care au urbanizat Ulmoasa, Nistru, Chelinta, Valenii Somcutei sau Hovrila. Ca sa nu mai vorbim de canalizare, statii de epurare, apa curenta, strazi asfaltate si modernizate, servicii, case despartite de drumuri prin garduri, WC-uri in curte si multe, multe altele. E drept ca primarii mai activi si mai insistenti au reusit sa atraga cateva proiecte si finantari la care n-ar fi avut acces din postura de comuna. Cel mai fericit exemplu este al primarului Anton Ardelean, care a reusit sa aduca investitorii potenti in Tautii Magheraus, fapt care i-a permis sa dezvolte infrastructura localitatii (apa curenta, canalizare, statie de epurare, obiective turistice etc).

Primarii nu vad cu ochi buni comasarea localitatilor

Vasile Iusco, primar la orasului Dragomiresti, 3.167 locuitori, din care 2.578 cu drept de vot: “Eu cred ca le-a luat Dumnezeu mintile din moment ce prin legile care le dau ne obliga sa ne intoarcem in trecut. Normal ar fi sa ne ajute sa ne dezvoltam, sa facem pasi mai rapizi spre civilizatie. Din 2004, dupa mai multe incercari, localitatea a devenit oras. Oamenii nu mai vor sa se intoarca la comuna, fapt demonstrat de recensamantul facut atunci, cand din 1.000 de cetateni doar 27 au fost de acord ca localitatea sa ramana comuna. Am reusit sa atragem investitii, sa consolidam cateva institutii, sa devenim un punct de atractie pe Valea Izei. Imi vine greu sa cred ca legea asta va intra in vigoare”. Anton Ardelean (Tautii Magheraus, 7.078 locuitori, din care 5.525 cu drept de vot): “E o mare prostie, o aberatie. In Maramures vor trebui sa se unesca si cate trei comune pentru a indeplini conditiile impuse de aceasta lege. Cum vor putea functionarii primariilor sa fie cu adevarat in slujba cetatenilor cand intre ei vor fi distante si de 50 de kilometri? Sunt de acord ca exista cateva anomalii care trebuie corectate, pentru ca este absurd sa ai o primariei in localitati sub 2.000 de locuitori, dar aici trebuie intervenit punctual, nu la gramada”.

Proiectul de lege nu este privit cu ochi buni nici de parlamentarii PDL

Initiativa senatorului Dobra nu se bucura de sprijinul total al parlamentarilor PDL. Am stat de vorba cu deputatul Nicolae Bud, cel care reprezinta colegiul Codru-Chioar, cel mai afectat de aceasta lege. “Spun de la bun inceput ca sunt de acord cu o recalibrare a unitatilor administrativ-teritoriale. Dar acest lucru nu se poate face peste noapte, fara pregatirile necesare unui astfel de demers. Ca sa nu facem greseli si mai mari, e nevoie de realizarea unor studii care sa tina seama de toti factorii< geografici, demografici, sociali, economici. Nu ne putem apuca peste noapte sa desfiintam comune si orase avand drept baza de pornire un singur criteriu, cel demografic. Economiile care s-ar realiza din reducerea numarului de functionari publici din primarii precum si a alesilor locali, ar putea insa sa ne coste foarte mult, poate mult mai mult. O reimpartire adminstrrativ-teritoriala nu este o simpla joaca, asa cum isi inchipuie unii. Vreau sa va spun ca in 1967, atunci cand regimul comunist a facut ultima reorganizare in domeniu, s-au pregatit vreo cinci ani, cel putin asta ne spun studiile de specialitate. Situatia nu-i cu nimic mai usoara acum decat atunci. Subiectul trebuie abordat pragmatic, cu chibzuinta, fara graba, sa avem in vedere toate considerentele, daca vreti inclusiv cele istorice si economice. Sper ca vom avea intelepciunea necesara sa facem o noua impartire administrativa in folosul cetatenilor, si nu impotriva intereselor acestora”, ne-a declarat deputatul Bud.

Postare ( Sablon)
Postare ( Sablon)

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns