În acelaşi timp, al doilea trimestru al anului a fost marcat şi de o diminuare a scăderii volumelor ce a caracterizat ultimele trimestre (-2% în T2 2023, faţă de -4,6% în T1 2023), cât şi de o domolire a creşterii preţurilor (+19,3% în T2 2023, faţă de +23,1% în T1 2023).
În estul Europei, România se situează pe locul al 5-lea în termeni de creştere valorică
Conform unui comunicat remis Agerpres, la nivel european, piaţa de FMCG a evoluat similar cu România în ultimele 12 luni. Cu o medie a creşterii valorice europene de +9,2%, volumele au scăzut cu -2,3%, iar preţurile s-au mărit cu +11,5%.
Comparativ cu ţările din estul Europei, România se situează pe locul al 5-lea în termeni de creştere valorică (+18,3%) în ultimele 12 luni, fiind întrecută de Ungaria, cu o creştere de (+22,8%), Kazahstan (+22,7%), Serbia (+19,5%) şi Bulgaria (+19,3%).
În trimestrul al doilea al acestui an însă, România, cu o creştere de +17,3%, a fost întrecută doar de 3 ţări: Ucraina (+43,7%), Ungaria (+18,4%) şi Croaţia (+17,6%). Niciuna dintre ţările din zona nu au înregistrat creşteri ale consumului, iar România s-a numărat printre ţările cu cele mai mici pierderi în volum (-2,7%), faţă de Letonia în scădere de -11,2%, Ungaria (-7,1%), sau Slovacia (-5,2%) de exemplu.
Toate macro-categoriile de produse au înregistrat avansuri valorice însemnate în prima jumătate a anului. Cea mai mare creştere a fost a categoriei de produse alimentare (+19,7%), care a reprezentat mai mult de jumătate din totalul coşului de cumpărături din piaţa bunurilor de larg consum din România, urmată de băuturile non-alcoolice, ce au înregistrat o majorare valorică de 17,5%. Produsele non-alimentare au crescut în valoare cu 16,6%, iar băuturile alcoolice cu doar 12,3%, ca urmare a migrării unei părţi din consum către HoReCa.
Mai mult de trei sferturi dintre categoriile de produse au crescut în valoare în primul semestru, în timp ce doar 32% dintre acestea au reuşit să crească şi în volum. Categoriile de top, ce s-au majorat cu mai mult de 10% în valoare au fost berea, băuturile acidulate, carnea proaspătă, apa, brânza, cafeaua, snacks-urile, ciocolata, biscuiţii dulci, produsele lactate, legumele, pâinea, produsele de menaj şi spirtoasele, însă niciuna dintre acestea nu a crescut şi în volum, excepţie făcând carnea proaspată (+ 6,8% în volum), în timp ce restul categoriilor au stagnat sau au pierdut volume.
Fii primul care comentează