204 din cei 740 absolvenți sătmăreni din 2013 și-au găsit un loc de muncă
Miercuri, 20 noiembrie, de la ora 11, directorul Agenției Județene de Ocupare a Forței de Muncă (AJOFM), Marcel Marușca, alături de adjuncta sa, Simona Derșidan, au susținut o conferință de presă.
Tema principală a fost legată de apariția recentă a Normelor de aplicare a Legii uceniciei, dar au fost abordate și alte subiecte legate de activitatea instituției și de situația șomajului în județ.
Firmele trebuie să anunțe AJOFM la o zi după ocuparea unui loc de muncă
Directorul instituției a prezntat sintetic Legea nr. 279/2005 republicată privind ucenicia la locul de muncă, după care a subliniat cele mai importante prevederi și noutăți pe care le conțin normele publicate în Monitorul Oficial în urmă cu câteva zile.
Legea și normele definesc ucenicul ca fiind “persoana cu vârsta de peste 16 ani care din voință proprie, încheie un contract de ucenicie cu un angajator în scopul obținerii unei calificări”. Se precizează faptul că un astfel de contract poate fi încheiat atât de persoane juridice cât și de cele fizice.
O altă prevedere importantă este cea referitoare la obligația angajatorului de a avea un “coordinator de ucenicie”, iar contractul poate fi ancheiat pe durata de 12 luni (calificare de nivel 1), 24 luni (calificxare de nivel 2) și 36 de luni (calificare de nivel 3).
De asemenea, angajatorul poate solicita de la AJOFM un prijin pentru fiecare ucenic în sumă de 300 lei/lună.
Pentru a face cunoscute lega și normele, conducerea AJOFM a discutat cu câteva zeci de reprezentanți ai unor firme, iar principalele prevederi ale celor două acte normative au fost postate pe site-ul www.satumare.anofm.ro.
Rata șomajului în județ la 31 octombrie era de 4,2%
De la directoarea adjunctă am aflat la început că rata șomajului era, la 31 octombrie, de 4,2%. În cifre, numărul șomerilor era de 12.922, din care la agenție erau înregistrați în județ la data de referință 2.144, iar 10.778 nu erau în evidențele instuției.
Pe de altă parte, prin intermediul AJOFM, până la 31 octombrie, au fost angajați 2.886 de sătmăreni în diverse meserii.
“Pentru anul viitor, ne propunem să calificăm în diferite meserii cerute de piața muncii aproximativ 574 de sătmăreni. Ca noutăți, vom organiza cursuri de calificare și în meserii precum îngrijitor de bătrâni la domiciliu sau babby-siter, meserii cerute nu numai la noi ci și în străinătate. Dacă agenții economici solicită cursuri de calificare în altele decât cele la care ne-am gândit noi, vom introduce în program cursuri și în respectivele meserii”, a adăugat directorul Marușca.
Continuă acțiunea de consiliere profesională în școli
Referitor la absolvenții promoției 2013, am aflat că 740 dintre ei s-au înregistrat la agenție, iar 204 dintre aceștia și-au găsit deja, prin intermediul instituției, un loc de muncă.
“Continuăm, împreună cu Inspectoratul școlar, acțiunea de consiliere profesională în școli. :i o facem nu numai în clasele terminale, a XII-a, ci și în clasele a VIII-a și a IX-a”, a mai completat vorbitorul la această temă.
În ce privește proiectele din fonduri europene derulate de agenția sătmăreană, dânsul a spus că în circa 5 instituția este beneficiar direct, iar în altele 10, partener. Unele se află deja în faze avansate de aprobare, iar altele în faze incipiente.
Întrebat ce fel de proiecte va derula instituția, directorul a dat ca exemplu proiectul în baza căruia, împreună cu Crucea Roșie și alte instituții, se vor organiza cursuri de îngrijitor bătrâni și babby-siter.
În ce privește concedierile colective din județ, cele cu un număr mai mare de angajați din ultima perioadă au avot loc la Poștă (77 disponibilizați) și la chișcurile de ziare (22 angajați).
Fii primul care comentează