Image 1
Image 2
Postare ( Sablon)

Inspectoratul Şcolar a analizat rezultatele obţinute la bacalaureat

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Asculta acest articol

inspectoratul-scolarDe curând, Inspectoratul Şcolar Judeţean Satu Mare a elaborat o analiză a rezultatelor obţinute la examenul de bacalaureat de absolvenţii judeţului Satu Mare, sesiunea iunie – iulie 2014.

Analiza este succedată de un set de măsuri de ameliorare a rezultatelor în anul şcolar viitor (parţial) cu termene şi responsabilităţi. Documentul, din conţinutul căruia reproducem mai multe pasaje în cele ce urmează, este postat pe site-ul instituţiei la adresa http://www.satmar.ro/web/uploads/files/SM_Raport_BAC_2014.pdf

Statistică

Din cei 2.327 candidaţi înscrişi s-au prezentat la examenul de bacalaureat 2.208 – 94,89% (faţă de 92,89% anul trecut). Au fost declaraţi promovaţi 1.412 ceea ce reprezintă un procent de promovare de 63,95%. Au fost respinşi 794 de candidaţi 35,96%. Un număr de 119 de candidaţi dintre cei înscrişi nu s-au prezentat la examen, doi elevi au fost eliminaţi din examen.
În analiză se menţionează că procentul de promovare total (serie curentă plus serii anterioare) după contestaţii a fost de 63,95%, faţă de 58,36% anul trecut.
După cum reflectă datele statistice, rezultatele din acest an şcolar se situează peste valorile procentuale ale anilor anteriori. Comparativ cu rezultatele la nivel naţional, rezultatele de la examenul de bacalaureat 2014 din judeţul Satu Mare se situează la mijlocul clasamentului.
Mediile elevilor şi procentul de promovare s-au situat deasupra mediei pe judeţ la colegiile naţionale şi liceele teoretice şi sub medie la unele licee tehnologice. Se remarcă o creştere a procentului de promovabilitate la 15 licee din judeţ. Cele mai semnificative sunt: Liceul Teoretic German Johann Ettinger, Colegiul Economic Gheorghe Dragoş, Liceul Tehnologic Ioniţă G. Andron Negereşti-Oaş, Colegiul Tehnic Elisa Zamfirescu.
La polul opus se situează trei licee cu procent de promovabilitate 0%: Colegiul Tehnic “Traian Vuia“ Satu Mare – 4 candidaţi înscrişi; Liceul Tehnologic Ardud – 4 candidaţi înscrişi, din care 3 prezenţi; şi Liceul Tehnologic “Simion Bărnuţiu“ Carei -13 candidaţi înscrişi, din care 10 prezenţi.
Pentru aceste trei licee s-au luat următoarele măsuri: Colegiul Tehnic Traian Vuia Satu Mare – comasare cu Liceul Tehnologic „Unio”; Liceul Tehnologic Ardud – pentru anul şcolar 2014-2015 are plan de şcolarizare aprobat pentru o clasă învăţământ profesional de 3 ani, faţă de anul şcolar 2014-2015 când a avut o clasă de liceu; Liceul Tehnologic Simion Bărnuţiu Carei – în anul şcolar 2014 – 2015 au aprobate 2 clase de liceu şi 3 de învăţământ profesional faţă de 4 clase de liceu în anul şcolar 2014-2015.

Plan de măsuri

Pentru a veni în sprijinul acestora, şi nu numai, ISJ Satu Mare a realizat un Plan de măsuri cu termene şi responsabilităţi clare:
1. Analiza rezultatelor obţinute pe unităţi de învăţământ la examenul de bacalaureat 2014, comparativ cu cel din 2013 şi stabilirea programelor de măsuri la nivelul unităţilor de învăţământ.
2. Prelucrarea metodologiei de examen candidaţilor şi părinţilor –numirea unor cadre didactice cu responsabilităţi în acest sens şi afişarea, în fiecare unitate de învăţământ, a unui program de consiliere în acest sens.
3. Monitorizarea, controlul şi modului de elaborare a graficelor orelor de pregătire suplimentară la fiecare dintre disciplinele de examen, atât pentru candidaţii din seria curentă cât şi pentru cei din promoţiile anterioare. Acordarea de consiliere.
4. Monitorizarea frecvenţei elevilor prin introducerea unui sistem de monitorizare a prezenţei la orele de pregătire suplimentară a elevilor şi de informare permanentă a familiilor acestora.
5. Elaborarea şi aplicarea unor planuri de acţiune privind consilierea şi orientarea şcolară şi profesională pentru promovarea ofertei de şcolarizare a unităţilor de învăţământ inclusiv profesional şi postliceal.
6. Elaborarea riguroasă a unor fişe de lucru individuale specifice categoriilor de competenţe la care elevul prezintă lacune. Aprofundarea acelor puncte slabe la care elevii au făcut dovada slabei pregătiri.
7. Organizarea activităţii de învăţare pe grupe de elevi, în funcţie de valenţele educative, în funcţie de posibilităţile intelectuale diferite ale elevilor, în funcţie de nivelul de cunoştinţe ale elevilor.
Ierarhizarea şi diferenţierea sarcinilor didactice.

Doi absolvenţi au obţinut nota maximă

Având în vedere şi gradul mai scăzut de dificultate de care elevii s-au bucurat anul acesta, promovabilitatea a fost cu 5,37% mai mare decât anul trecut. Dacă în 2013 în urma sesiunii din iunie-iulie au promovat 57,81%, anul acesta numărul lor a crescut până la 63,18%.
Ponderea rezultatelor candidaţilor pe tranşe de medii ne arată că 25,16% din candidaţi au reuşit să obţină medii cuprinse între 6 şi 6,99; 30,25% au obţinut medii cuprinse între 7 şi 7,99; nu departe au fost nici cei care au obţinut note între 8 şi 8,99 şi anume 29,96%, iar cu medii cuprinse între 9 şi 9,99 au fost 14,48%.
Pop Alexandru Ioan de la Colegiul Naţional “Mihai Eminescu” Satu Mare şi Demian Alina Maria de la Liceul Teoretic Carei sunt singurii care au obţinut nota 10, cumulând un procent de 0,14% din total.

Hibe ale analizei

Inspectorii care au elaborat analiza sugerează că măsurile, să le zicem punitive, referitor la Colegiul Tehnic Traian Vuia Satu Mare, Liceul Tehnologic Simion Bărnuţiu Carei şi Liceul Tehnologic Ardud, s-ar fi adoptat în urma analizei rezultatelor nesatisfăcătoare înregistrate la bacalaureat. Numai că atât comasarea liceelor Unio şi Traian Vuia, cât şi reducerea claselor de liceu la celelalte două, se hotărâse cu mult înainte de susţinerea bacalaureatului.
Mai observăm că numărul relativ mare de absenţi a avut drept consecinţă creşterea procentului de promovare (dacă pornim de la ipoteza cea mai plauzibilă că au absentat doar cei fără şanse de promovare a bacului), implicaţie nesemnalată în analiza ISJ.
Credem că nominalizarea celor doi absolvenţi de nota 10 – Pop Alexandru Ioan de la Colegiul Naţional “Mihai Eminescu” Satu Mare şi Demian Alina Maria de la Liceul Teoretic Carei – ar fi constituit o recompensă morală prin recunoaşterea meritelor lor.
În sfârşit, constatăm că la ultima măsură (7) nu este menţionat responsabilul, ceea ce vine să contrazică enunţul din preambul: “Plan de măsuri cu termene şi responsabilităţi clare”.

Postare ( Sablon)
Postare ( Sablon)

2 comentarii

  1. Aveti perfecta dreptate. Planurile de scolarizare se intocmesc si se aproba la inceputul anului. Probabil ca cei din ISJ lucreaza cu Mama Omida de stiu deja cu luni de zile inainte rezultatele la bac pentru a lua masuri in prealabil, ca sa se vada: comasari si taieri de clase. Wow !!! Si cu asta va curge lapte si miere? Sa fim seriosi. Invatamantul romanesc va ramane tot la stadiul de saracie si mediocritate, ca de obicei.

Lasă un răspuns