Image 1
Image 2
Postare ( Sablon)

Procesul privind retrocedarea biserici din Hodișa nefinalizat din 2008

Sigla Informatia Zilei
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Asculta acest articol
Adrian Stan - preotul ortodox din Hodisa
Adrian Stan – preotul ortodox din Hodisa

În ultimii ani au avut loc peste 50 de procese între Episcopia greco-catolică și Episcopia ortodoxă. Șirul lung al proceselor pe care cultul greco-catolic le-a intentat cultului ortodox cu privire la retrocedarea terenurilor și a bisericilor ce înainte de 1948 le-au aparținut continuă.

Biserica ortodoxă din Hodișa cu hramul „Sfinții Arhangheli Mihail și Gavril“, se află în proces, din 2008, cu biserica greco-catolică. În data de 11 februarie 2014, a avut loc prima înfățișare a părților implicate la Curtea de Apel din Alba Iulia.

Biserica ortodoxă, din Hodișa, comuna Socond, aparține de protopopiatul ortodox Carei și a fost construită în anul 1923, pe când majoritatea locuitorilor din sat erau greco-catolici.

Părțile implicate se plimbă de la un tribunal la altul

La fel ca în localitatea Racșa, în anul 1948, aproximativ toți localnicii au trecut, alături de preotul paroh din acea perioadă la ortodoxie. Astfel, biserica și terenurile ce aparțin acesteia au fost întăbulate pe biserica ortodoxă, în anul 1975, la cererea foștilor greco-catolici.

În anul 2008, biserica greco-catolică a intentat proces, la Judecătoria Satu Mare, Bisericii Ortodoxe deoarece, din punctul lor de vedere, terenurile și clădirile ce s-au construit pe acestea trebuiesc retrocedate proprietarilor de drept de dinainte de 1948.

Judecătoria Satu Mare a dat câștig de cauză Bisericii Ortodoxe, în dosarul cu numărul 1095/256/2008, considerând argumentele, aduse de avocatul cultului greco- catolic, ca fiind nefondate.

Lucrurile nu s-au oprit aici, șirul lung al întâlnirilor dintre cele două culte, în fața judecătorilor, fiind încontinuare din ce în ce mai frecvente, curțile de apel unde dosarul a fost și este analizat schimbându-se până acum de trei ori.

De la Judecătoria din Satu Mare, biserica greco-catolică a făcut recurs la Curtea de apel Oradea. Biserica Ortodoxă din Hodișa, a solicitat la Curtea Supremă de Casație și Justiție, din București, strămutarea procesului într-o altă localitate din țară, în speranța că vor avea câștig de cauză. Cererea a fost aprobată și dosarul a fost trimis la Curtea de Apel, din Alba Iulia.

Reprezentanții bisericii greco-catolice fiind nemulțumiți de decizia de strămutare, au înaintat și ei o cerere la Înalta Curte de Casație și Justiție, de la București, solicitând din nou strămutarea dosarului în alt județ al României, dar aceasta a fost respinsă.

Curtea de Apel Alba Iulia a trimis dosarul la tribunalul, din localitate, pentru a fi rejudecat. Biserica greco-catolică și biserica ortodoxă, au avut aici prima întrevedere în data de 11 februarie 2014.

După șase ani, lucrurile încă nu s-au concluzionat și probabil mult și bine vor mai trebui să aștepte ambele părți pentru ca o decizie să fie luată.

Episcopia este direct implicată în rezolvarea acestei probleme

Preotul paroh Stan Adrian, din satul Hodișa, își pune toate speranțele în Dumnezeu și crede cu tărie că biserica construită cu ajutorul enoriașilor, va rămâne a lor. “Credincioșii sunt foarte supărați. Bunicii și străbunicii lor au trudit, și-au vândut vitele pentru a ajuta la construcția acestei biserici și nu este normal ca acum să le fie luată“, spune preotul Stan Adrian.

Tot parohul precizează că biserica ortodoxă Adormirea Maicii Domnului din localitatea cu pricina, nu a fost niciodată întăbulată pe Statul Român. De asemena Episcopia Ortodoxă a Maramureșului și Sătmarului, prin persoana Prea Sfințitului Iustin Sigheteanu, este implicată direct în rezolvarea acestei probleme.

„Avem tot spijinul de la episcopie și asta ne bucură foarte mult. PS Iustin Sigheteanu este foarte interesat de soarta noastră și ne sprijină foarte mult. Avem o echipă puternică formată din juriști ai episcopiei și avocați angajați de noi, iar cu încredere în Dumnezeu vom răzbi”, a mărturisit Stan Adrian.

Punctul pe care mizează biserica ortodoxă și în acest caz este majoritatea, deoarece numărul credincioșilor, pe care parohia Adormirea Maicii Domnului îi are, este de 251 pe când enoriașii greco-catolici sunt doar 7.

Pe lângă clădirea lăcașului de cult, biserica ortodoxă, din localitatea Hodișa, mai deține și 19 hectare de pământ și două cimitire. Cheltuielile ce s-au făcut de-a lungul anilor sunt și ele destul de ridicate având în vedere că în 1976 s-a construit casa parohială, iar pictura din biserică a fost restaurată în 1989. Pe lângă acestea s-au făcut și multe alte lucrări de întreținere a bisericii.

Următoarea înfățișare la Curtea de Apel, din Alba Iulia, a celor două părți implicate, va avea loc în data de 25 februarie 2014, când se speră ca o înaintare vizibilă să se producă spre luarea, de către judecători, a unei decizii finale.

 

Postare ( Sablon)
Postare ( Sablon)

8 comentarii

  1. Comunistii ce au furat trebuie sa restituie cu binecuvantarea Bisericii Ortodoxe. Biserica este UNA, SFANTA, CATOLICA SI APOSTOLICA!
    Chiar daca nu ar mai exista nici un credincios greco-catolic intr-o localitate si este Biserica Greco-Catolica bunul apartine bisericii greco catolice. Sau poate in morala ortodoxa cine fura un lucru si-l daruieste altuia si cel care-l primeste cunoaste ca acel obiect este furat, poate pentru ei nu este pacat! Pe noi romanii ne deranjeaza adevarul din pacate!

  2. „Bisericile ortodoxe au păstrat Liturghia originală. Ei (ortodocşii – n.a.) au păstrat-o, o cântă, Îl adoră pe Dumnezeu. Noi ne-am pierdut puţin simţul adorării Lui. Ei Îl cinstesc pe Dumnezeu şi Îi cântă cântece de preamărire fără să ţină seama de timp. Într-o zi, vorbind despre Biserica occidentală, mi s-a spus ‹‹ex Oriente lux, ex Occidente luxus››. Adică din orient provine lumina iar din occident societatea consumului şi a bunăstării care a făcut atâta rău. În schimb, ortodocşii au păstrat frumuseţea a lui Dumnezeu în centru. (…) Avem atâta nevoie de aerul proaspăt al orientului şi de această lumină pe care o emană!“

  3. Cel mai elegant mod de prevenire a disputei dintre ortodocsi si greco-catolici la realizat IPS Corneanu, care a acceptat, la începutul anilor 1990, să restituie Bisericii Române Unite cu Roma, Greco-Catolică, o serie de lăcaşuri de cult care au fost confiscate de comunişti în anul 1948. Ca o consecinţă, Arhiepis­copia Ortodoxă a Timişoarei a fost ferită de interminabilele dispute patrimoniale dintre ortodocşi şi uniţi.
    Pentru cei care nu stiu despre cine vorbesc:
    http://ro.wikipedia.org/wiki/Nicolae_Corneanu

  4. Dumnezeu le-a creat pe ortodocsii romani – credinciosi. Insa acestia drept recunostinta, in ziua urmatoare i-au intors spatele si au trecut la dracul !. De aceea multi preoti ortodocsi isi lasa barba de tap ca sa se asemene cu dracul !. O biserica furata cu enoriasi cu tot, din cate se vede e o virtute la ei !. Bun simt la ei nu exista, si nici frica de Dumnezeu. Vor da ei socoteala pe lumea cealalta cea dreapta si o sa ajunga acolo unde le este locul, la cel pe care-l slujesc ! ( in Iad).

  5. „Bisericile ortodoxe au păstrat Liturghia originală. Ei (ortodocşii – n.a.) au păstrat-o, o cântă, Îl adoră pe Dumnezeu. Noi ne-am pierdut puţin simţul adorării Lui. Ei Îl cinstesc pe Dumnezeu şi Îi cântă cântece de preamărire fără să ţină seama de timp. Într-o zi, vorbind despre Biserica occidentală, mi s-a spus ‹‹ex Oriente lux, ex Occidente luxus››. Adică din orient provine lumina iar din occident societatea consumului şi a bunăstării care a făcut atâta rău. În schimb, ortodocşii au păstrat frumuseţea a lui Dumnezeu în centru. (…) Avem atâta nevoie de aerul proaspăt al orientului şi de această lumină pe care o emană!“

  6. De cand se sustine ca in 1948 credinciosii greco-catolicii “au trecut de buna voie la ortodoxie” cand stim cu totii ca Biserica Greco-Catolica a fost scoasa in afara legii, lacasurile de cult date BOR iar credinciosilor li s-a interzis sa se declare greco-catolici?
    In ce lege se spune ca o persoana juridica care are mai multi membri are dreptul sa ia bunurile unei persoane juridice cu mai putini membri?
    De cand a detine un bun furat este lucru de lauda si fapta crestineasca?
    Atat la Racsa cat si la Hodisa dreptatea va invinge iar comunitatile greco-catolice cu acei credinciosi ce au ramas fideli credintei stramosesti catolice vor celebra iar in bisericile ce le-au fost furate in 1948.

Lasă un răspuns