Image 1
Image 2
Postare ( Sablon)

Rezultatele controlului la comisiile de evaluare a persoanelor adulte cu handicap

Controalele s-au incheiat zilele acestea
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Asculta acest articol
Controalele s-au incheiat zilele acestea
Controalele s-au incheiat zilele acestea

Miercuri, 29 mai 2013, pe site-ul Ministerului Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale au fost publicate rezultatele controlului desfăşurat la nivel naţional pentru verificarea modului de organizare şi funcţionare al comisiilor de evaluare a persoanelor adulte cu handicap şi al serviciilor de evaluare complexă a persoanelor adulte cu handicap.

Comisia desemnată de ministrul muncii, Mariana Câmpeanu, a finalizat controlul desfăşurat la serviciile de evaluare complexă (SEC) din cadrul direcţiilor generale de asistenţă socială şi protecţia copilului şi la comisiile de evaluare a persoanelor adulte cu handicap (CEPAH) din cadrul consiliilor judeţene şi ale consiliilor locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti.

Redăm în cele ce urmează comunicatul de presă: “Verificările au relevat o serie de deficienţe nu numai în organizarea şi funcţionarea comisiilor SEC şi CEPAH, în procesul de evaluare a persoanelor cu dizabilităţi, ci şi în asigurarea accesului acestora în clădirile în care funcţionează comisiile.

 

Astfel, în ceea ce priveşte:

– Organizarea şi funcţionarea comisiilor de evaluare a persoanelor adulte cu handicap (CEPAH)

 

S-a constat că toate cele 47 de comisii verificate funcţionează în baza hotărârilor consiliilor judeţene, respectiv consiliilor locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti, cu respectarea prevederilor art. 85 alin. (5) din Legea nr.448/2006. Dintre acestea, 26 de comisii funcţionează cu avizul actualizat al ministerului, 3 comisii (Mureş, Sibiu şi Mehedinţi) au solicitat avizul anterior controlului, în prezent fiind în curs de soluţionare, iar celelalte 18 comisii au avize foarte vechi, obţinute în anii 2004-2008, deşi, în majoritatea cazurilor, componenţa lor s-a modificat în ultimul an (de ex.: Arad, Argeş, Bistriţa Năsăud, Brăila, Braşov, Botoşani, Buzău, Constanţa, Covasna, Dolj, Neamţ, Prahova, Sălaj, Tulcea, Vâlcea, Vrancea, Bucureşti sectorul 4 şi sectorul 5).

De asemenea, la nivel judeţean, secretariatele comisiilor de evaluare funcţionează cu un număr diferit de persoane, respectiv între 1-7 angajaţi, motiv pentru care, în judeţele în care există un număr redus de personal, s-au constatat întârzieri în întocmirea şi transmiterea documentelor comisiei (judeţele Bistriţa Năsăud, Ilfov, Maramureş şi Sălaj).

 

– Organizarea şi funcţionarea serviciilor de evaluare complexă a persoanelor adulte cu handicap (SEC)

 

Verificările au arătat că, la nivelul unui număr de 8 judeţe (Braşov, Giurgiu, Ilfov, Maramureş, Mehedinţi, Olt, Suceava, Teleorman), precum şi în sectoarele 1, 3 şi 5 ale Mun. Bucureşti, serviciile de evaluare complexă nu cuprind toate categoriile de specialişti prevăzute de art. 49 din H.G. 268/2007.

 

De exemplu:

–          Olt: nu are ocupate posturile de psiholog, medic şi asistent social;

–          Mehedinţi şi Tulcea: nu au ocupate postul de medic;

–          Giurgiu: funcţionează fără asistent social şi medic;

–          Maramureş: funcţionează fără psiholog, iar asistentul social are doar atribuţii delegate;

–         Covasna: nu are ocupat postul de medic, iar cel de psiholog funcţionează cu ½ normă;

–       Botoşani : postul de medic este vacant, atribuţiile fiind îndeplinite de medicul din cadrul comisiei de evaluare a copilului;

–       Bistriţa Năsăud: 4 persoane efectuează în mod curent evaluarea solicitanţilor, în condiţiile în care, din cele 10 posturi aprobate, sunt ocupate doar 6, 2 dintre ele chiar de către directorii interimari ai Direcţiei Generale Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului. Mai mult, postul de medic este ocupat cu 1/2 normă, iar serviciul funcţionează fără asistent social.

 

– Procesul de evaluare a persoanelor cu dizabilităţi – nereguli:

–     în judeţele Covasna, Ilfov, Bistriţa Năsăud: raportul de evaluare complexă este întocmit numai pe baza documentelor existente la dosar, fără evaluarea solicitanţilor;

–         în judeţul Ilfov: deşi postul de medic este ocupat, activitatea acestuia privind propunerea de încadrare în grad de handicap nu se regăseşte în documentele înaintate comisiei de evaluare, încălcându-se prevederile art. 13 din Ordinul nr. 2.298/2012;

–      în judeţul Bacău: nu sunt întocmite rapoartele de evaluare complexă pentru persoanele cu handicap care se prezintă la reevaluare;

–        în judeţul Covasna: în structura de evaluare, nu sunt nominalizaţi responsabili de caz şi nu se asigură transmiterea Planului individual de servicii (conform prevederilor HG 268 /2007, art.50 litera d), către serviciul public specializat din localitatea de domiciliu sau de reşedinţă a persoanei cu handicap;

–          în judeţul Maramureş: rapoartele de evaluare complexă nu conţin toate informaţiile prevăzute de lege;

–          în judeţele Prahova şi Ilfov: atribuţiile SEC sunt îndeplinite de comisia de evaluare;

–         în judeţul Suceava: nu se efectuează evaluarea vocaţională şi nici cea a nivelului de educaţie ale persoanelor cu handicap, din cauza faptului că SEC nu are prevăzut niciun post de psihopedagog/instructor de educatie/pedagog de recuperare, încălcându-se astfel prevederile art. 5 alin.(1) din Ordinul nr. 2.298/2012;

–          judeţele Covasna, Ilfov şi Olt: nu au proceduri de evaluare scrise şi aprobate;

–         în judeţul Ialomiţa: evaluarea la domiciliu a persoanei cu handicap nedeplasabilă se realizează de către un singur specialist;

–         în judeţele Bistriţa Năsăud, Covasna, Ilfov şi Prahova: persoanele cu handicap nedeplasabile nu sunt evaluate la domiciliu, încălcându-se prevederile art. 6 alin. (9) din HG nr.430/2008, coroborat cu art.12 din Ordinul nr.2298/2012.

De altfel, una dintre principalele deficienţe constă în aplicarea unor practici neunitare în cazul programărilor pentru evaluarea/reevaluarea solicitanţilor (eliberare de bonuri de ordine la prezentarea persoanelor cu handicap, convocare prin corespondenţă scrisă, programare telefonică). Lipsa unei programări riguroase, într-un orar bine stabilit, a condus la aglomerarea nejustificată din cauza prezentării unui număr mai mare de persoane decât cel care poate fi evaluat în cursul unei zile de lucru.

 

– Asigurarea accesului persoanelor cu handicap în clădirile în care funcţionează comisiile SEC şi CEPAH

Comisia de control a constatat:

–          în majoritatea judeţelor, clădirile în care funcţionează SEC şi/sau CEPAH sunt adaptate accesului persoanelor cu handicap utilizatoare de fotoliu rulant sau greu deplasabile;

–         în judeţele Botoşani, Ilfov, Sibiu – accesul în clădire al persoanelor cu handicap este parţial asigurat, în sensul că rampa de acces este fără mână curenta şi/sau rebord de protecţie;

–          judeţul Sibiu – spaţii de acces către birouri fără benzi directoare şi fără sistem de afişaj optic;

–        în judeţele Dâmboviţa, Ialomiţa, Sibiu şi Timiş – grupurile sanitare destinate publicului sunt parţial adaptate, în sensul dimensionării necorespunzătoare şi/sau dotării insuficiente cu sisteme de prindere.

În urma controlului, echipele de inspecţie au dispus măsuri de remediere a deficienţelor, cu termene clare până la care acestea să fie corectate, şi au stabilit persoane responsabile de aducerea la îndeplinire a măsurilor”, anunţă Ministerul Muncii prin Compartimentul Comunicare, Relaţii Publice şi Presă.

 

Postare ( Sablon)
Postare ( Sablon)

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns